H
Vi skall installera en induktionshäll och har lite problem med en stavlimmad bänkskiva i björk som inte vill bli riktigt horisontell. I nuläget tappar vi uppskattningsvis 2-3 mm på 60 cm och det känns inte riktigt bra.

Hur mycket kan man låta en häll luta utan att få problem med att all olja rinner ner i ena hörnet av stekpannan etc? Bör man sikta på att få bänkskivan perfekt eller kan man laborera lite med att "palla upp" valda delar av hällen?

Även om jag inte är mycket för byggnormer skulle jag även uppskatta länkar till dessa, vilket jag inte lyckats hitta på egen hand.
 
Redigerat av moderator:
I
Givetvis kommer stekflottet att hamna på lägsta punkten med automatik oavsett hur mycket det lutar. Naturlagarna fungerar på det sättet :D

Att justera bänkskivan till absolut horisontalläge är givetvis det bästa, men det brukar betyda att man får gå ner och justera sockeln, för det är där felet ligger. För skåpen ställs ju på sockeln och är den fel så står inte skåpen i lod/våg. Har du justera ben under, är det lättare att fixa.

Att palla upp enbart hällen är inte att rekommendera. Då får du glipa mellan hällundersida och bänkskiva och en ohygiensk smutssamlingsgömma.

Något att läsa om det har jag inte att rekommendera. Man blir vis av erfarenheten av att göra om när stekflottet inte rinner ut jämnt i stekpannan. Det går oxå att se om du tar ett bleck och häller lite vatten i det (bara så mycket att det nätt och jämnt täcker botten) och ställer på hällen.
________________
Byggaren
 
H
Bra idé att testa med lite vatten. Då ser man ju direkt liksom.

Stommarna är platsbyggda på böljande golv mot lutande väggar, så att korrigera dessa är inte att tänka på. :)
Det blir till att ta fram masoniten istället!

Tack för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.