Hej!

Skulle det funka ur fuktsynpunkt att bygga ett underjordiskt förråd där taket blir en del av gräsmattan?

Vi har kraftiga nivåskillnader på vår tomt och nere på p-platsen så har vi grävt ut för att göra ett förråd som även blir som stödmur. Se bilden.

Taket skall alltså gå i linje med vanliga gräsmattan och för att man inte skall märka av förrådet så skulle jag vilja ha en vanlig gräsmatta på den. Skulle det funka? Hur gör man med avrinning, stuprör osv? Har aldrig byggt något underjordiskt, men tänkte mura upp det med leca eller fylla frigolitklossar med cement för att det samtidigt skall vara lite isolerat. Någon som gjort något liknande?

/Karin
 
  • mark5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ingen som vet?
 
Varför skulle det inte gå? Jag har ett suteränghus med en höjdskillnad på ca 4 m ner till huvudvägen. Jag byggde ut min källare för ca 20 år sedan. Byggt av leca, platta på mark (kanske hellre skall säga nere i backen) och valvat. Har isolelat med en 5:a frigolit ovanpå och ett slitlager betong över detta. Fick inte plats med mer isolering. Jag var tvungen att spränga lite och han som sprängde tyckte hela tiden att det räckte. Med 2 meters takhöjd invändigt gick det inte att isolera mer om jag inte skull behöva flytta entredörren. Ytan är ung. 56 m2 i vinkel. Jag har en sida synlig från vägen. Jag har armering i vartannat varv p.g.a att det lutar vidare uppåt och marktrycket torde vara ganska ordentligt. Hur stort har du tänkt bygga? Du skriver att det är nere på p-platsen så jag antar att du har tillräckligt avstånd från gatan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.