Vi har skrivit kontrakt på ett hus, men inte betalat handpenning än och därmed inte förbundit oss att verkligen genomföra köpet förrän den är betald. Säljaren har redan gjort en överlåtelsebesiktning, och igår tog vi dit besiktningskillen igen för en köpmannagenomgång. Då framkom det att det sannolikt är asbest under hallgolvet, och troligtvis under kaklet i badrummet (allt är original -53). Någon sådan notering fanns inte i besiktningsprotokollet.

Ett så pass gammalt badrum är det första vi hade tänkt renovera, och eftersom det är litet tänkte vi bygga ut genom att sno en del av hallen. Det innebär då att vi måste ta bort kakel och golv, och är det asbest kan (vill) vi inte göra det själva. Vi har begärt offert på asbestsanering, men inte fått pris än.

Är det här fog för att pruta på priset? Eller borde vi förväntat oss asbest lite varstans i ett så gammalt hus? Jag hade inte räknat med det iaf, men har inte någon större erfarenhet av 50-tals hus.

Vi tog även dit en elkille för att titta på ledningarna. Det är också original -53, så vi vill givetvis ha jordade uttag överallt. Han sa dock att elen borde gjorts om för 10 år sedan. Att det var gamla ledningar insåg jag redan på första visningen, men att de är 10 år efter "bäst-före-datum" blev jag införstådd med först igår. Är det också ett skäl till prutning (även om vi ändå hade tänkt dra om ledningarna, vilket vi inte berättat för säljarna)? Eller får man räkna med att ett 50-tals hus behöver nya ledningar, även om säljarna säger att elen aldrig strulat?
 
Asbest är svårt att veta så mycket om, så man kan väl försöka pruta några spänn och se vad säljaren tycker. I förhållande till kostanden för att ordna ett badrum så är asbestsaneringen ingen gigantisk post, så jag tycker inte du skall göra en stor sak av det.

Elen är inget att bråka om tycker jag. Det finns ingen "bäst före" för el, men däremot en tidpunkt när det finns risk för strul, men det hade du ju redan observerat, så det är inget "prutbart". tycker jag.
 
Många som säljer ett äldre hus tror jag är rädda för en besiktningsman, om bm hittar fel som
säljaren inte upplyst köparen om är nog många beredda att gå ned lite i pris.

När mina föräldrar sålde sitt hus hittade köparnas besiktningsman fel som
skulle kosta ca 150000 att åtgärda så mina föräldrar var i princip beredda
att sänka priset med den summan.
Köparna däremot hörde inte av sig för någon diskution om priset utan betalade helt enkelt in
handpenningen, gissa om mina föräldrar blev glada.
 
.sun skrev:
Vi tog även dit en elkille för att titta på ledningarna. Det är också original -53, så vi vill givetvis ha jordade uttag överallt. Han sa dock att elen borde gjorts om för 10 år sedan. Att det var gamla ledningar insåg jag redan på första visningen, men att de är 10 år efter "bäst-före-datum" blev jag införstådd med först igår. Är det också ett skäl till prutning (även om vi ändå hade tänkt dra om ledningarna, vilket vi inte berättat för säljarna)? Eller får man räkna med att ett 50-tals hus behöver nya ledningar, även om säljarna säger att elen aldrig strulat?
Köper du en begagnad bil förväntar du väl antagligen inte nybilsstandard, eller?

Om huset och allt i det är "original 1953" kan du ju knappast bli förvånad av att t ex elen behöver åtgärdas – 55 år senare??? Säljarnas påstående om att "elen aldrig strulat" är förmodligen helt sant.

Hur är det med dräneringen, och taket, finns det öppen spis? Om allt är från -53 kan ni ju få en del att ta tag i men det kan ju knappast vara någon överraskning med ett hus som är 55 år gammalt!

Köparen har undersökningsplikt och lägger sitt bud utifrån vad man tycker att huset är värt; att börja pruta när man s a s fått huset är i mina ögon ett jävla sätt som bara ställer till det för säljaren. Snikenhet som borde få vettiga människor att skämmas!

/Ronnie
 
För min del tycker jag det är OK att pruta efter bugivning om det kommer fram saker i en besiktning som man inte kunde veta eller tro om huset vid budgiving. Som redan skrivet så vet man ju att huset är gammalt redan vid budgivning och kan inte förvänta sig att elen är bytt om det inte finns anteckning om att det är gjort. Eller att puta efter budgivning för att det inte är drännerat när det klart är skivet att det inte är gjort. Men jag vet fall då man vid besiktning funnit att "dränneringen" som skulle vara gjord enligt säljaren va lite isodrän nedstoppat 20 cm runt hela huset och i detta läge är ett stort prisavdrag på sin plats.
 
Pysslarn skrev:
Köparen har undersökningsplikt och lägger sitt bud utifrån vad man tycker att huset är värt; att börja pruta när man s a s fått huset är i mina ögon ett jävla sätt som bara ställer till det för säljaren. Snikenhet som borde få vettiga människor att skämmas!

/Ronnie
På de 2 x 30 min som huset visas upp för hugade spekulanter hinner man givetvis inte göra någon större granskning av huset, men det är ju allt man får plus ev besiktningsprotokoll som grund för budgivningen. Om det framkommer saker vid en noggrannare besiktning efter budgivningen tycker iaf jag att det är självklart man ska kunna diskutera priset.

Att huset inte blivit dränerat på 16 år framgick av besiktningsprotokollet, så det hade vi givetvis med i beräkningen vid budgivningen, men att det troligtvis är asbest under hallmattan fick vi veta först vid ombesiktningen, och då anser inte jag att jag haft all nödvändig info vid budgivningen för att kunna stå för det budet jag lagt.

Har nu fått ett ca pris på sanering av badrum och hall till 15' - 20', och det är inte peanuts i mina öron. Jag tycker därför att huspriset bör sänkas med motsvarande belopp. Jag tvingas ju ta ett blancolån på det beloppet, och den räntan är ju inte alls lika trevlig som själva bolånet. Så även om jag får prisavdrag med motsvarande summa får jag ju betala mer i slutändan.

Att kalla det snikenhet när man tvingats in i en budgivning utan att ha alla papper på bordet tycker jag är lite elakt. Det finns ingen realistisk väg att gå om man ska ha alla fakta på bordet innan budgivningen, så då återstår bara genomgång i efterhand och en diskussion med säljaren om något särskilt/oväntat dykt upp. Och det tycker jag att det gjort i det här fallet.


Och jämförelsen med bilar kan väl få upphöra här och nu - hur ofta har du budgivning vid köp av begagnad bil? Hur ofta köper du begagnad bil för flera miljoner? Hur ofta behåller du bilen i 20, 30, 40 år? Hur ofta kostar en begagnad bil hundratusentals kronor att renovera?
 
Swetrot skrev:
Asbest är svårt att veta så mycket om, så man kan väl försöka pruta några spänn och se vad säljaren tycker. I förhållande till kostanden för att ordna ett badrum så är asbestsaneringen ingen gigantisk post, så jag tycker inte du skall göra en stor sak av det.
Nu har jag fått pris, 15' - 20' för badrum och hall (som vi ju ska bygga ut badrummet med). Visst finns det badrum som kostar en nolla till på det priset, men inte vårt. Och jag hade kalkylerat med att göra det mesta själv - i synnerhet att riva ut det gamla. Nu kan jag inte det, och då är de här tusenlapparna något jag måste ta från övrig renoveringsbudget. En så stor post kommer garanterat inte att försvinna i mängden, det lovar jag.
 
Jag vill inte vara elak, men om en oväntad utgift på 15-20kkr får dig att behöva ta ett blancolån skall du verkligen fundera på om du skall köpa ett hus. Det finns rätt många saker som kostar sådana pengar och mer därtill som det är överhängande risk att du råkar ut för kommande år.

Jag tycker att du skall ta diskussionen om asbest och prisnedsättning med säljaren. Beroende på hur ert avtal ser ut så kan de måhända ställa sig med armarna i kors och tvärvägra, och du tvingas köpa huset ändå. Eller så kan säljaren sälja till någon annan om du har en klausul att dra dig ur efter besiktning i kontraktet. Det finns sällan något måste för en säljare att gå ned i pris.

De kan också tycka att det är OK att du vill pruta för en sådan sak. Det är sådant man aldrig vet, men man måste känna till sin förhandlingsposition om man skall vinna en förhandling.

Lycka till, och hoppas du slipper obehagliga överraskningar i huset.
 
1. Jag måste ta blancolån/privatlån för allt som inte är ren huskostnad. Det måste alla. Banken ger bara bolån för husets inköpskostnad, inte vad det kostar att renovera det (eller har jag missat nåt väsentligt?). Har man inte fett med sparat kapital är det högst normalt att låna mer för att renovera, men då är det ju en helt annan ränta vi pratar.

2. Jag menade att utöver vad jag redan tänkt låna för renovering, måste jag nu också ta hänsyn till asbestsaneringen. Badrummet är inte det enda som ska renoveras. Huset är ju trots allt original från -53 och elen hade som sagts sett sitt bästa redan. Jag har inte fett med sparat kapital, men för den skull vill jag inte låna mer än nödvändigt, och asbestsanering ingick inte i min ursprungliga lånekalkyl.

3. Det var bara två budgivare på detta hus, och vi vann med 50' marginal. Känns som att vi då skulle kunna ha upp till 50' prutmån utan att riskera att säljaren går till den andre spekulanten. Dessutom har säljaren fått tillträde till sitt nya boende, och vill antagligen inte dra ut på affären mer än nödvändigt. Antingen går han med på sänkt pris och får handpenningen om en vecka, eller så riskerar han att behöva börja om från början. Känns som en ok förhandlingssits.

4. Jag startade tråden i syfte att se om oväntad asbest var ett argument för att pruta på lagt bud, och det känner jag att jag fått bihåll för, även om just du tycker att kostnaden är snudd på obetydlig. Så jag tackar för alla synpunkter!

Swetrot skrev:
Lycka till, och hoppas du slipper obehagliga överraskningar i huset.
Tack. Jag förutsätter att mer kommer att dyka upp, så de jag kan värja mig mot tänker jag försöka.
 
Gör saneringen själv och lägg pengarna på nått annat i stället. Om man gör en så liten sanering en gång i sitt liv tror jag inte har det minsta betydelse för din livslängd. Jag har gjort det själv för ett tiotal årsen och jag har inte fått cancer än... men man vet ju aldrig : ) Risken finns ju att säljaren blir tvärvrång om du ska pruta i efterhand och säljer till nån annan. Jag skulle då inte ta risken om jag vunnit en budgivning på ett hus jag verkligen vill ha. Då får allt problemet vara större än en liten asbest sanering
 
Redigerat:
.sun skrev:
Det var bara två budgivare på detta hus, och vi vann med 50' marginal. Känns som att vi då skulle kunna ha upp till 50' prutmån
Liten varning bara: Om jag var säljare skulle jag omedelbart höra av mig till den andra budgivaren och erbjuda dem huset om jag trodde att den affären skulle bli smidigare. Mardrömmen för många säljare är en köpare som de tror kommer att höra av sig om varenda småsak de närmaste 10 åren...
 
ErikL skrev:
Liten varning bara: Om jag var säljare skulle jag omedelbart höra av mig till den andra budgivaren och erbjuda dem huset om jag trodde att den affären skulle bli smidigare.
Säljaren är 88 år. Han lät bygga huset -53 och har inga lån. Han gör en fet vinst på över två mille (före skatt vill säga) eftersom han och frun flyttar till hyresrätt. De har förresten redan passerat inflyttningsdag till lägenheten och knorrade när vi ville flytta fram överlåtelsedagen 15 dagar (innan kontraktet skrevs). Han betalar alltså hyra med pengar han inte har, och går han med på vår prissänkning så har han en handpenning på över 200' om en vecka.

Hade jag varit i hans kläder hade jag inte velat börja om med en ny köpare som garanterat betalar ännu mindre än vad vi gör - och kanske också kommer med diverse krav (om köpare 1 inte ville ha huset till det angivna priset så finns det kanske anledning för köpare 2 att fundera över om det är ngt fel på huset?).

Så resonerar jag iaf, men jag är ju partisk ;-) . Vi har iaf dryftat saken med mäklaren (innan vi visste kostnaden för sanering, som förresten är angiven ex moms här ovan glömde jag skriva), och han sa att är det inga stora belopp så kommer det nog inte vara några problem. Jag har fått känslan att säljaren förlitar sig väldigt mycket på mäklarens kompetens.

Men hur det går får vi veta imorgon!
 
Usch vad gnidet av dig!

Jag är glad att jag inte sålt ett hus till dig ;)

// Kim
 
A
Gnidet, jag vet inte det jag. Tror man att man har ett prutläge så är det dumt att inte använda sig av det. Är man villig att ta risken att säljaren backar ur så är det väl bara att köra på.

Jag är också glad att jag inte sålt hus till .sun. Men hade jag varit säljaren och gjort 2 mille i vinst så hade jag lånat ihop till hyran för hyresrätten och sen bett .sun att dra åt h-e och sälja till den andra spekulanten. Men det är jag det...
 
Jag skulle inte uppskatta om nån köpt mitt hus efter en budgivning, och sedan kommer och ska pruta. Jag hade direkt kollat med övriga spekulanter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.