Har ett fritidshus på 50kvm som är i rätt taskigt skick i dagsläget, står på plintar som är rätt snea väggarna är lite skeva viss mögelangrepp i golvet och elen behöver fixas upp. :p

Vad kan tänkas bli billigast renovera upp detta och bygga till 40kvm 1½ plan, eller
bygga helt nytt hus på 80kvm 1½ plan.... bygga helt nytt landar vi på ca 1.8 milj enligt dem offerterna jag fått.... :-/

Kan man byta ut hela väggar och delar av grunden när man bygger ut? eller är det helt kört?
 
Hej!

Vi har hållit på i ett år nu med att bygga ut och renovera ett egnahem från 1938.
Det är mycket mera jobb (=kostnader) att renovera ett gammalt hus och bygga ut det än att bygga ett helt nytt hus. Så jag tycker att om man ska bemöda sig med att göra det ska det gamla huset antingen ha någon sorts kulturhistoriskt eller affektionsvärde som motiverar de extra kostnaderna eller vara i riktigt gott skick. Annars kan man lika bra riva och bygga nytt.

Så i ditt fall tycker jag att det låter som att riva och bygga nytt är det bästa alternativet.

/pinebar
 
jo.... Är det ens möjligt att byta grund på huset medans det står där?
Vad kan det tänkas landa på att bygga 1½ plans hus i lösvirke på 40 kvm...

så här har jag skissat upp som hastigast:

 
  • Lhus1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nästa bild
 
  • Lhus2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och sista
 
  • Lhus3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
den "Nya" delen är den som är högst... med takfönster... :-/

men asså, då måste man byta ut plintarna...ordna om golvet, byta vissa fönster säkert gå igenom all El... man slipper dock vatten+avlopp plus att stommen kan man säkert använda sig av... det befintliga huset är byggt -70.
 
1,8 mille låter mer än dyrt i mina öron, låter som Sthlm?
Nåväl, jag hade inte byggt till utan rivit och byggt nytt. Att dra nya rör till vatten/avlopp är inte så dyrt och allt är så mycket enklare med nybygge så man tjänar på det.
Att byta delar av grunden går säkert men det tar tid och man kommer troligen att hitta fler saker under arbetets gång.

/Kent
 
jo mycket riktigt är det i stockholm.... underbara billiga stockholm.... :p
Fick en prisuppskattning från en byggare, 400.000 kr för tillbyggnaden ....
så skulle jag lägga lika mkt på den gamla delen så är jag uppe i det dubbla, men en miljon under ett nytt hus?!

Sen så har jag ingen aning om hur mödosamt/kostsamt det är att byta grund, men allt
detta kanske är glädjekalkyl?
 
400' för tillbyggnaden låter ju rimligt men hur får de då fram 1,8 mille på nybygget? *fattar noll här*

Varför behöver du förresten byta plintarna? De står väl där de är? Att byta syll mm tar en stund då man hela tiden måste lasta av och sen är det ett jäkla pusslande läs inget kul alls och jäkligt svårt att räkna på.

Är mer än nyfiken på hur de räknat här...

/Kent
 
jo 400k är lösvirkesbyggnadtion för utbyggnaden... 1.8 milj är för ett helt annat hus
från Limaträhus/lapponiahouses som vi annars skulle välja...

Det är alltså inte samma företagare, det som blir avsevärt mkt dyrare om vi bygger nytt är att den platsen vi då valt för en eventuell nybyggnation måste sprängas fram pga berg, att bygga nytt på samma plats som det lilla huset står på idag går inte då vi måste ha någonstans att bo medans vi bygger.  :-/

Plintarna måste bytas, vissa av dem står snett... andra är bygga på dem mest otroliga sätt, en av dem är en gjuten plint som står PÅ en brädbit som står på en sten...
Varje dag som jag kommer hem håller jag tummarna för att huset skall stå kvar! :p
 
400 Kkr för att fixa er gamla stuga KAN stämma - om man bara räknar med nödvändigt fix.   Däremot lika "lite" för ett utbygge på 50 kvm? Never!

Du har fått en typisk glädjekalkyl.  Projekt lappa-laga-och-bygga-ut kommer att kosta MER än att riva rasket och bygga nytt. Åtminstone om båda alternativen ska ha samma standárd.
 
W
[quote author=swecul link=1162193049/0#9 date=1162283154]jo 400k är lösvirkesbyggnadtion för utbyggnaden... 1.8 milj är för ett helt annat hus
från Limaträhus/lapponiahouses som vi annars skulle välja...

Det är alltså inte samma företagare, det som blir avsevärt mkt dyrare om vi bygger nytt är att den platsen vi då valt för en eventuell nybyggnation måste sprängas fram pga berg, att bygga nytt på samma plats som det lilla huset står på idag går inte då vi måste ha någonstans att bo medans vi bygger.  :-/

Plintarna måste bytas, vissa av dem står snett... andra är bygga på dem mest otroliga sätt, en av dem är en gjuten plint som står PÅ en brädbit som står på en sten...
Varje dag som jag kommer hem håller jag tummarna för att huset skall stå kvar!  :p[/quote

Tänkte bara inflika att står plintarna så står de, har du sätt en sjöbod på västkusten (kanske även ser ut så på ostkusten) ? De är uppbyggda med små stenar som ligger på varandra och på så sätt så blir det en sorts stolpe, de har stått i hundra år, I HAVET med vågor och allt. så det e säkert helt ok att använda dessa.
 
jaha...så då står det kanske kvar då... men man kanske kan sätta dit några extra plintar för säkerhetsskull?! ::)

Vad kan tillbyggnad på 40 kvm tänkas kosta då?
har kikat lite på 40 kvm stugor och dem ligger runt 250-400 k om de är ensamstående... men det är ju iofs en annan standard...

400.000 kr var dock räknat på stomresning, fönster plus dörr och el / vvs, dvs utan innerväggar, innergolv kakel eller klinker...

så färdigställande kommer nog bli mer... men...tror Du/Ni att det blir mycket mer, dvs kommer detta kosta mer än ett nybygge räknat på 1.8 milj????? :surprised:

Hade tänkt göra det göra allt förutom stomresning/el/vvs själv btw. :cool:
 
Hmmm... har du fått en uppskattning på 400' kr av en byggare för tillbyggnad så tycker jag att du går tillbaka till byggaren och frågar vad 40 m2 till skulle kosta om du skulle river den gamla delen.

Håller med övriga. Om du endå måste mura om grund och riva/bygga om väggar så hade jag oxå rivit och byggt nytt. Kanske inte blir billigare om du gör det själv men du kommer spara tid. Och lejer du ut så blir det billigare pga av tidsbesparingen.

Exempel kan jag nämna tillbygget jag håller på med. En av väggarna på tillbygget byggs ihop med garaget. Snickaren som jag rådgjorde med tyckte jag skulle bygga vägg i vägg men jag ville och valde att stötta garagetaket. Riva väggen och bygga ny vägg.

Snickarn sa innan jag startade "tja... du har ju tid till att göra en sådan sak"
Jag gjorde allt själv och förstod efteråt vad han hade menat. Samtliga väggar på tillbygget tog 6 dagar att stomresa för mig. Garageväggen tog 5 av de dagarna.
 
hmmm... ja det här var krånligt... jag kanske inte behöver byta grunden då, :-? i sådant fall är det bara att riva två innerväggar som är ickebärande och ta upp ett hål i en av ytterväggarna för dörr till tillbyggnaden... och sedan byta elen i det gamla...

Tid är inget problem för mig, det som skulle vara bekvämt med att bygga till är att jag kan börja bygga tidigare än vad som är möjligt om jag skulle bygga nytt, platsen för tillbyggnationen kräver inte lika mycket markarbete som en ev. nybyggnation.
plus en massa andra småsaker som att slippa flytta el-central, slippa göra en ny infart och parkering etc... att bygga nytt är ju skönt just för att det är nytt...

Men ja..det är ju upp till mig att bestämma mig bara...fast ändå inte så "bara" :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.