Hejsan!

Kollade lvad lite saker till källaren skull  kosta. Tänkte se vad ni tycker om prisernaIngen kunde säga vad dom skulle ha för 35mm Isodränskivor. Någon som har koll på ca pris?

Ställe nr.1 priser +moms
Armeringsmatta 235*500 190kr 20cm masker
Cement 38kr säcken
Cellplastisolering 50mm 44kr/m2

Ställe nr.2 +moms
Armerings matta 11m2 270kr 15cm masker (passar bättre till golvvärmen tycker jag)
cement 35kr säcken
Cellplastisolering 45kr/m2

Detta är på lokala ställen. Har ca 5mil till närmsta billighetsaffär typ Jem&Fix, Cheapy. Ska man ha hem isolering till 70m2 och cement till 7m3 blir det några vändor.
 
Jag tycker att det verkar vara mycket bra priser. På Byggmax tar dom 229kr för en armeringsmatta 11.75 kvm, samt 35kr/säck för cement. Dom har ju inte vanlig Isodrän där, dock vanlig cellplast (EPS) i kvalitet S80, 50mm tjock kostar 40kr/kvm.
 
Kvalitet S80 är inte tillräckligt enligt vissa men byggmax fuskar på som vanligt.
Lägre kvalitet men billigt. priset är allt.
 
MartinT skrev:
Jag tycker att det verkar vara mycket bra priser. På Byggmax tar dom 229kr för en armeringsmatta 11.75 kvm, samt 35kr/säck för cement. Dom har ju inte vanlig Isodrän där, dock vanlig cellplast (EPS) i kvalitet S80, 50mm tjock kostar 40kr/kvm.
Mitt är ju plus moms med så lite dyrare blir det ju
 
styrman1 skrev:
Kvalitet S80 är inte tillräckligt enligt vissa men byggmax fuskar på som vanligt.
Lägre kvalitet men billigt. priset är allt.
Byggmax fuskar inte, det framgår ju vad man får. För en vanlig platta på mark på 100mm är trycket från plattan inklusive golv ca 2.5 kPa, och S80 har en långtidsbelastning på 28 kPa, dvs gott och väl över 10 ggr vad golvet väger. Sedan blir förstås trycket högre under ytterväggar och bärande väggar, och just där kan det eventuellt behövas högre kvalitet än S80, men för resten av plattan så räcker det bra.
 
styrman1 skrev:
Kvalitet S80 är inte tillräckligt enligt vissa men byggmax fuskar på som vanligt.
Lägre kvalitet men billigt. priset är allt.

S80 räcker utmärkt under ett källargolv som nästan helt saknar belastning utöver egentyngden.

Fusk blir det väl bara om det som säljer inte håller S80-standard?
 
S80 standard är vad?

Men ingen jättereaktion på priserna. Känns bra
 
gådeberg skrev:
S80 standard är vad?
Vanligen mäts kvaliteten på EPS genom att ange tryckhållfastheten för korttidslast, vilket i praktiken är brottstyrkan (10% deformering) uttryckt i kPa (kilopascal). Högre korttidslast ger också högre långtidslast, vilket egentligen är det intressanta för en husgrund.

S80 har således en korttidslast (brottstyrka) på 80 kPa, S60 = 60 kPa etc.

Tryckhållfastheten har endast marginell inverkan på isoleringsförmågan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.