Har köpt en fastiget som haft en massa kylrum.

och eftersom dom drog mycket ström så var det 63A säkringar.

ska säkra ner men till vilken storlek?

det är en vanlig villa med pellets eldning.
och ja kommer att köra kompressor och svets ibland i garaget.

Vilken storlek tror ni räcker?
 
Vi eldar också med pellets och har säkrat till 16A.
 
Tänker du svetsa och köra lite maskiner i garaget tycker jag att du ska ha åtminstonde 20 Ampere, då kan du köra svetsen även om tvättmaskinen el. dyl är i gång
 
elmont skrev:
Tänker du svetsa och köra lite maskiner i garaget tycker jag att du ska ha åtminstonde 20 Ampere, då kan du köra svetsen även om tvättmaskinen el. dyl är i gång

Håller med.. själv har jag haft 16A och svetsat medans frun kört tvättmaskin. Inga problem.
Men när jag började köra elpatron ett tag blev jag tvungen att höja till 20A.

Men det är så olika att det är svårt att rekommendera något. Jag brukar säga åt folk att prova. Sänk till 20A. Sätt sedan i 16A-säkringar ( i 20A bottenplattorna) och testa att svetsa, tvätta och gudvetvad. Funkar det så byt bottenplattor till 16A. Funkar det inte så byt tillbaka till 20A säkringar.
 
beror ju på vikken svets man har... min omformare vill ha 25A trots y/d start :(
 
Skulle också tro på 20.

Har haft 16 på ett hus med elvärmen och det var för lite. Det håller men råkade man ha på lite för mycket samtidigt med motorvärmaren, tja då fick man traska ned till mätarstolpen vid vägen och byta säkring.

Nu hadde ni ju pellets men svetsen drar lätt lika mycket som min elvärme
 
Låter som 20 eller 25. Beror också p om du har någon form av effektvakt på strömslukande utrustning. sen är det så att vissa elbolag har samma pris för 16 och 20 och ibland också för 25. På Telge energi som vi har så blev det inte billigare om jag säkrade ner. Dock bör det bli avsevärt billigare för di eftersom du idag har hela 63 A för en villa vilket bör vara alldels för högt vilket du redan insett
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.