Vi tänkte bygga in kylskåp, frysskåp samt högskåp för mikro och ugn i en nisch. Ovanför kyl och frys komer det vara små överskåp för att få samma höjd som högskåpet.

Fråga:

Hur pass bred behöver nischen byggas för att inrymma dessa. Kyl och frys liksom högskåp är alla 60 cm breda. Jag vill att överskåpen skall gå i linje med kyl och frys, men antar att det behövs ngn extra cm mellan dessa för att kunna få ut och in dessa. Alltså vad tror ni 180 cm + hur mycket mer?
 
1,5 cm på sidorna... men ta ca 8 cm i höjdled....annars blir det svårt att få ut skåpen!
 
Alltså bygger jag öppningen 183 cm bred, är det korrekt?
 
3cm låter lite överdrivet ... har ju varit med ngr ggr där det tryckts in i 60-öppningar, bara de inte kilas fast så äre ju lugnt ... väl!? :) :p Men sen att man har ngr fler cm ovanför så att man kan vinkla skåpet tillräckligt för att baxa ut det.

Men står inte det där i manualen till skåpen ... och även vilken minsta höjd man ska ha ovanför för att det ska bli tillräckligt ventilation.
 
Jag skulle säga prick 180 cm. Möjligen någon millimeter extra på var sida. "Standardinstallationen" av en kyl eller frys är ju i en 60-öppning och det brukar ju inte vålla några problem?

Min snickare håller faktiskt på med en liknande lösning precis denna sekund. För att få exakt passning har därför köksstommarna redan ställts på plats och väggen/nischen anpassas efter dessa. När allt väl är på plats vill man ju inte ha några glipor i konstruktionen (och helst inga lister för att dölja desamma...).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.