Hej alla hoppas någon kan hjälpa mig i mina funderingar.

Marken på min tomt är av enbart sand då det är gammal havsbotten. Har funderat på hur jag skall göra för att hålla kvar fukt i mattan då det enbart sand där som drenerar bort fukten väldigt fort. Har funderar att på ngt sätt få tag i en lite mer leriga jord och lägga längst ner och sedan ovan på det fylla på med matjord och på det så gräs.

Är det så jag skall gå tillväga?

Är det ngn annan som har nå andra bättre ideer eller har tips? Letar även efter vart man kan köpa bra jord i sundsvalls trakten, har letat och hitta 1 ställe, måste väl finnas fler?

Tacksam för alla svar!!

//Robert
 
Känns som om jag är en sån där docka som säger samma sak när man trycker den på magen: "Inte Lera och Sand!" :) Ska försöka vara lite mindre kategorisk den här gången...

Lera kan va bra att blanda in om man gör det rätt och vid rätt väderlek osv. Det viktiaste är att man inte handskas med en lerjord när den är blöt. Och att man inte fräser ner den i jorden utan helst bara vänder ner den i marken.

I ditt fall är du ute efter att få jorden att hålla mer näring och vatten, och det kan man uppnå lika bra om inte bättre (mindre riskfyllt) genom att tillföra organisk substans som humusrik matjord t.ex. Så mitt första handsval hade varit att försöka få tag på en fin matjord från någon åker eller liknande med en mogen och stabil humushalt. Lägger man på en "fabrikstillverkad" jord som till största del innehåller riven torv, är det inte mycket kvar av den efter ett par år, torven har förmultnat. 10 cm ny matjord hade jag sedan fräst ner i underliggande sand till kanske 20 cm djup. På detta hade jag sedan sått en lite torktåligare gräsfröblandning.

/Kalle
 
Okej...

Varför skall man fräsa ner den mer åkerliknande jorden i sanden? En åkerjord är väl ändå en jord med mer "lera" karaktär? Är det inte risk att om man fräser ner detta att det blir stenhårt?

Kan man itne bara direkt lägga ett sådant lager uppe på sanden på min tomt och sedan på mat en bra vanliga matjord som man sår på? lr?

/Robert
 
Ngn som har nå bra tips på vart man kan få tag på bra jord i sundsvalls trakten!

/Robert
 
Denna jord använde vi.

Markförädling i Norrland AB
060 - 58 55 95

http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php?action=visa_artikel&id=653806

Vårt omdöme efter sådden i fjol är:
Luktar skit den första tiden ca 1-2 veckor. Kanske inget att sätta morötterna i?
Fet svart jord med mycket fint näringsinnehåll, som bland annat jag själv bidragit till :)
Så gräsfrö Extra Green, köpes med fördel som storsäck på Granngården 20 kg. Var generös med frön, jag var lite för snål.
Vattna så jorden fuktas varje dag om det är soligt och varmt.
Efter sådd får du snabbt en potatisåker av "mölla", grannarna skrattar och du småler. Dessa små ogräs som ser ut som potatisplantor är ettåriga och när du klippt dem så dör de, alltså skratta lite åt hur fult det ser ut och vänta :)
Din gräsmatta växer långsamt och kan se gles ut, vänta, vänta, vänta. Vattna då det blir för torrt.
Klipp den till ca 5 cm då den blivit ca 7-8 cm hög, och där försvann potatisåkern.
Efter ca 2-3 månader har du en fin mörkgrön gräsmatta.
Traska inte omkring på den sådda jorden i onödan.
Jag ska försöka sköta min gräsmatta så ekologiskt jag kan vilket betyder att jag kör Stiga elklippare med multiclip så gräsklippet ligger kvar finfördelat i gräsmattan. Då jag inte tar ut någon "skörd" av gräs så behöver jag inte tillföra konstgjort gödsel, och grunden var ju en fet biologisk matjord som var näringsrik. På så sätt hoppas jag få en bra balans i det ekosystem gräsmattan är. Visst ogräs får jag nog leva med om det ska gå utan bekämpningsmedel. Huvudsaken är att det är mest gräs och att det ser bra ut.

I år då Sundsvall/Timrå trakten drabbats av en hemsk vinter med en katastrofal gräsbränna så kommer nu mitt gräs sakteliga fram, från att sett ut som en öken. Jag vattnar och hoppas att allt klarat sig, det har tagit skada men livet finns kvar.
Tyvärr har andra närliggande gräsmattor inte haft lika tur och väntar på omsådd :(

Jag kan rekommendera denna matjord, och glöm för guds skull inte underarbetet. Antingen lägger du rejält med matjord ca 30 cm men det blir hemskt dyrt. Annars prata med nån som är duktig på anläggning och var du kan köpa fyllnadsmaterial av mjäla (tror jag de kallade det) eller nåt som håller fukten längre än sand men är porösare än lera. Kanske markförädling har några tips.

Lycka till!
 
Jätte tack för infon!! Skall helt klart slå dem en signal!

Mvh//Robert
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.