Hej alla gräskunniga.

På torsdag vid lunch får vi våra 700 kvm rullgräs. Har laddat upp med ett gäng kompisar för att lägga ut detta på fredag morgon. MEN FAN VA VARMT OCH TORRT DET ÄR.........

Ska jag vattna rullgräset när det ligger på pall under torsdagen???.. Nån som har tips hur vi ska agera för att inte gräset ska bli gult???..

Planerar att låta vattnet stå på i ett par veckor utan avbrott... men just vid leverans och läggning... vad göra

Tacksam för svar!!!
 
Du ska för det första ta bort transportnätet och lägga minst hälften av rullarna på backen så fort som möjligt har jag fått det förklarat för mig. Men täck inte över med något. Har du möjlighet så försök lägga dem där det är skugga mitt på dagen. Kolla med leverantören om gräset behöver vattnas, fast det är nog inte fel att vattna rullarna.

Lycka till med att rulla gräset!
 
Har du ett svalt garage så ställ in det där. Annars försök hitta en skuggig plats. Om du ska vattna rullarna får du fråga leverantören om.

Du kanske kan börja vattna jorden där det ska rullas ut redan ikväll så har du lite fukt där i morgon bitti. Sedan kan ju vattenspridaren stå på medan ni lägger mattan (lär behövas både för er och mattans skull).
När det är lagt så är det som du säger vattna vattna vattna i kanske 2- 3 veckor (kolla också med leverantören vad de rekommenderar). Ett tips kanske kan vara att du skaffar en Y koppling till slangen och ordnar 2 vattenspridare.
Detta är verkligen en tuff vår/försommar för alla som ska så eller rulla ut gräsmatta. När gräsmattan sedan är etablerad tål den torka bra men inte då den är nyrullad :(

Lycka till!
 
Vi rullade ut vår gräsmatta för 3 v sedan (imorgon) och har vattnat varje eller varannan dag sedan dess. Vi hade bra väder med regn dagarna innan och lite lätt regn vid läggning. Klippte första gången igår, och mattan är kanongrön och fin. Ett par rullar (som kom från en anan pall) är ljusare och har skjutit mycket fröställningar, men jag hoppas att de mörknar med lite gödning. Annars är det endast lite här och var som skarvar inte är helt perfekta och någon fläck som mår sämre.
Så jag ställer mig bakom alla andra och säger vattna vattna vattna. Ångrar inte en sekund att vi rullade istället för att så, fast för oss så rör det sig endast om drygt 50 m2 vilket inte blir särskilt dyrt med tanke på att vi kan använda mattan hela sommaren.

Lycka till med rullningen och se till att alla skarvar blir bra.
 
Nu är gräset lagt (!)

700 kvm i den värsta värmen som Europa har just nu.. fy fan... :eek:

Men det har gått bra.. nu står spridarna på.. har hittils gjort av med 40 kubik vatten... :)
 
Förra året när vi la ut 600kvm gräs och satte häck samtidigt använde vi så mycket vatten att Eslövs kommun ringde och frågade om vi hade en vatteläcka, för vi hade gjort av med 150 kubik på 3 månader...
Men en fin gräsmatta fick vi.
 
40 kubik!? Tror nog du kan stänga av nu... Onödigt att köra för mycket vatten i början då gräset inte har några lägre rötter enligt min mening. Vi börjar köra på mer vatten (och mer sällan) nu efter 3 v. för att få rötterna att söka sig djupare.
Har du lyft och känt under mattan innan du dragit på vattnet?
 
  • Gilla
Newborn
  • Laddar…
Men om du lyfter på gräset så drar du ju sönder de rötter som bildats, Vi fick svaret att när svamparna börjar komma fram på mattorna är det tillräckligt vattnat. Fast 40 kubik på 5 dagar verkar ganska mycket...
 
Jag menar inte att de skall slita upp en hel bit, endast lyfta lite på hörnet. Rotbildningen börjar ju inte på sekunden efter du lagt mattan. Jag kikade lite på olika bitar under den första veckan. Faktiskt roligt att se små vita rottrådar efter ca. 1 v, då kände jag mig trygg i min vattningsplan samt att gräset fortfarande var grönt
 
  • Gilla
Bettyboop108
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.