Hej,
Vi har möjlighet att köppa en långsmal (25*38m) tomt som är lämpad för ett sluttningshus med ingång på nedervåningen. Tycker dock att det är lite svårt att hitta en bra modell som passar tomten.
Huset bör vara c:a 180 kvm och i funkisstil. Hittills har vi bara hittat Collina från Myresjöhus. Är det någon som har några andra tips?
Hur står sig Myresjöhus jämfört med andra tillverkare när det gäller pris och utrustning m.m? I första hand önskar vi en nyckelfärdig lösning.

/Hasse och Åsa
 
Titta på hökåsen från Vårgårdahus. Det kanske kan vara något för er tomt?
 
Hur mycket av sluttningsvåningen måste vara "under marknivå", dvs hur mycket kommer huset vara ingrävt i sluttningen? Åt vilket håll vill ni era sällskapsytor med kanske lite mer fönster?

Om ni inte hittar något kataloghus som är 100% som ni vill ha det är det många husleverantörer som gärna säljer er ett modifierat befintligt hus eller ett hus med egenritad planlösning. Ofta går det med lite trixande och tankemöda vrida och vända "katalogshus" så de passar in. För de flesta husleverantörerna innebär inte ett kataloghus billigare pris.

// Jocke
 
Hej
Eller Solvik från Götenehus, det har iofs entre på övervåningen men ser ut att vara rätt lätt att flytta den.
 
Hej,
Tack för svaren. Jag har under resans gång blivit medveten om att man kan trixa och påverka mycket själv. Dvs flytta entren till nedervåningen, flytta väggar osv. I början var jag väldigt fast vid befintliga katalogversioner.
Solvik har därför blivit ett entressant alternativ. Jag skulle gärna vilja ha kontakt med någon som byggt den modellen eller har andra erfarenheter av liknande hus.

mvh

/Hasse
 
Hej
Solvik är ett ganska nytt hus, jag tror inte det finns så många färdiga såna. Men ev kommer vi att bygga ett sådant då vi - precis som du - fastnat för modellen.

Vi har även tittat lite på Arholma från Myresjö, jag tror man skulle kunna "kapa" bort en del där så det blir lite smalare och enklare att få in på en smal tomt.

Men det är ju mycket som ska stämma med tomt och hus och leverantör och allt - lätt är det inte men ganska roligt.

Var ska ni bygga?
 
Hej,
Vi har en tomt i Nyköping. Vi får tillträde till den i september, så vi har lite tid på oss att jaga hus. Det är inte lätt att hitta ett med det som man uppfattar som bästa helhetslösningen avseende pris, standard, utrustning, planlösnining mm. Men som sagt: Det är kul!

/Hasse
 
Vi funderade ett tag på att ha sluttningshus men valde istället att gräva ut en "gång" på 4 meters bredd bakom huset istället.

Syns sådär på denna bild
 
Vi bygger en modifierad Hjuvik från Götenehus ca 215m2 i funkis. Ingen puts men bara 8 grades taklut. Ingång i nedreplan. Allt är omritat ännan trappa, kök flyttat etc.etc. Inte i närheten av originalritningen, förutom de tre huskropparna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.