Har försökt att hitta lite trådar ang centraldamsugare, men i de flesta så står det bara att man skall söka så kommer man att hitta trådar om det, eller så är det folk som säger bu eller bä om det.

Det jag funderar på är hur man installerar en i ett beffintligt hus, med väggar och allting redan iordningställt. Måste man riva väggarna, lägga in rören och på med nytt gips? eller finns det några andra varianter man kan göra?
Nån som har några bilder på en installation som gjorts i efterhand? och vad kan det tänkas att kosta?
 
Det beror ju oerhört mycket hur du kan dra rören? Vanligtvis brukar man ju få riva en skiva gips för montering av rören men om man absolut inte vill det får man ju vara kreativ. Kanske går det att komma åt aktuell vägg från baksidan via någon garderob eller liknande? Kanske kan du drar rören genom en garderob? I mitt hus hade den förra ägaren föga kreativt dragit rören mellan två spjälor i trappräcket som går hela vägen från källaren upp till ovanvåningen.
 
Hurpass grova rör brukar man använda?
Tänkte på om man kanske skulle kunna använda en liten modifierad variant av golvsockel kanske?
Finns det några "paket" för installation i beffintligt hus? Där de kanske har en smart lösning?
Om man skall riva väggen och sätta nya skivor så springer ju kostnaden iväg en hel del.
 
40mm är standard vita rör. Finns även slangar att dra men rör är bättre.

Det brukar gå att hitta ställen att placera uttagen där rördragningen inte blir besvärlig, kanske i trapphus etc.

Det är inga konstigheter med en slang på 11-12 meter. Gå runt i huset med ett snöre som är så långt så ser du var du måste ha uttag.
 
har ett 2plans hus på ca 160kvm.
Har lite svårt att tänka mig just nu var man kan dra rören, men får ta en titt när jag kommer hem.
Kan man dra rören utomhus? Isåfall skulle jag kunna placera själva enheten i ett fristående förråd som står ca 1m från huset.

På övervåningen tror jag inte det blir så svårt att placera uttag. Är en sk kattvind där. Är väl lite värre på bottenvåningen samt att få upp rören dit. Men jag får fundera lite och se vad man kan komma fram till.

Vad kostar en "bra" centraldammsugare? Har sett priser från 3000 och uppåt.
 
MathiasS skrev:
40mm är standard vita rör. Finns även slangar att dra men rör är bättre.

Det brukar gå att hitta ställen att placera uttagen där rördragningen inte blir besvärlig, kanske i trapphus etc.

Det är inga konstigheter med en slang på 11-12 meter. Gå runt i huset med ett snöre som är så långt så ser du var du måste ha uttag.
Nämen!
MathiasS brukar vara väl påläst men här har han fel!
53mm är standard.

Om man drar rören utomhus måste man kondensskydda dem.
 
styrman1 skrev:
Nämen!
MathiasS brukar vara väl påläst men här har han fel!
53mm är standard.

Om man drar rören utomhus måste man kondensskydda dem.
Det måste vara undantaget som bekräftar regeln....;)

Nu när jag läst på har jag dock kommit fram till att rören faktiskt är 51mm. Inte 53.:eek:
 
Staffans2000
Japp. Så är det.
Även solen kan ha sina fläckar.
Kollade mina rör med skjutmått: 51cm. basta.

Min centraldammsugare heter BEAM, och funkar aldeles utmärkt. Vad du än gör, köp en UTAN papperspåsar.
Installationen gick förvånansvärt enkelt. Borra lite här, och lite där. Klart.
 
Staffan2000 skrev:
Kollade mina rör med skjutmått: 51cm. basta.
Låter mer som ungarnas rutschbana ;)
 
Staffan2000 skrev:
Japp. Så är det.
Även solen kan ha sina fläckar.
Kollade mina rör med skjutmått: 51cm. basta.

Min centraldammsugare heter BEAM, och funkar aldeles utmärkt. Vad du än gör, köp en UTAN papperspåsar.
Installationen gick förvånansvärt enkelt. Borra lite här, och lite där. Klart.
Vi körde på en Univac MED påse. Univacen har funkat perfekt, suger som fasen etc MEN, påsarna går sönder rätt ofta. Kan inte riktigt minnas när en påse byttes för att den var full. Påsarna hinner gå sönder innan. Suger man bara vanlig inomhussmuts kanske inte detta är ett problem, men använder den även i källaren där det är lite "skräpigare".
 
Satt en påslös finsk maskin i mitt hus när vi köpte det. Sitter ett stort veckat pappfilter i den. Detta filtret satte igen rätt kvickt, insåg då att det fanns små huvor i non-woven-material som man kunde trä på filtret. Funkar kanon, man slipper påse, huvan varar rätt många tömningar och det dyra filtret sätts inte igen av dammråttor.
 
Håhåjaja, ni får det att låta så enkelt. Borra lite här, lite rör där, montera en dosa där... klart :D
jaja, vi får väl se vad det kan bli. Efter lite funderande så kom jag på att det är nog inte ultimat att ha enheten i förådet på tomten iallafall. Blir nog i en klädkammare på övervångingen.
Tackar så mycket för alla tips :D
 
MathiasS skrev:
Det måste vara undantaget som bekräftar regeln....;)

Nu när jag läst på har jag dock kommit fram till att rören faktiskt är 51mm. Inte 53.:eek:
Är de inte 50,8mm? (2tum) 1tum=25,4mm
 
Nu när du ska ta upp lite hål och där har du dessutom en utmärkt ursäkt att köpa dig en Bosch PMF180 (deras Fein Multimaster-kopia). Helt ovärdelig till den här typen av jobb ;)
 
Mätte på mina rör till min Allaway-dammsugare, de är 43,8mm i ytterdiameter. Svarta rör med muff som jag misstänker är antistatiska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.