Planen är att bygga en friggebod på 15kvm. Men då den kommer närmare än 4m från huset så gäller speciella brandskyddsregler vad jag förstår. Jag har sett att många komuner använder sig av EI30. Men man blir inte helt klok om man läser boverkets regler eller en massa EI30 klassningar och typgodkända system...

Hur funkar EI30 i praktiken när man bygger en friggebod?

-Räcker dubbla gips på den väggen som vetter mot huset?
-Eller måste alla väggar ha dubbla gips?
-Taket? Räcker Papp/Plåttak eller måste även innertaket gipsas?
-Golv?
-Finns det billiga förrådsdörrar brandklassade EI30?
-Finns det alternativ till gips?

Mitt bekymmer är att jag egentligen tänkte låta friggan vara enkel, oisolerad och ouppvärmd. Inte ta in en massa gips och annat som kan ta upp fukt och skapa mögelproblem...
 
Gör huset EI30 istället. Det är huset som ska skyddas mot brand, inte friggeboden.
 
Hm.... blir inte det lite svårt att skydda ett befintligt hus....? Men jag förstår tanken.

Är det ingen som har erfarenhet av att EI30 brandskydda sitt förråd/garage/friggebod? Hur gör man det enklast?
 
dubbelgips och isolering är väl det som gäller som jag har fattat det (95mm mineralull var det väl?)

Sen är det väl i princip inga fönster som får finnas där (finns vissa undantag med storlekar osv iof)

Dörren skall som d usäger vara brandklassad - vilket förstås drar upp priset - OM inte dörren är mer än 4m ifrån den andra väggen då förstås

/K
 
Stenull är bättre än glasull. Glas smälter vilket stenen inte gör. Vet dock inte om det är krav på stenull för bostäder
 
Måste man brandskydda friggebodan även om den inte har el/värme indraget? Vi funderar på en 15m2 "friggis" som redskapsbod/cykelbod men den hamnar nog ca 3,5 meter från huset...

Tack på förhand,
/Rikard
 
Ja som jag förstår det. För byggnader större än 10kvm gäller brandskyddsreglerna >4m mellan byggnader....

Min friggebod skulle också bara bli ett kallföråd för alla grejjer... Men så dyker man på sånna här problem....
 
Tack Ugglan!

Måste se om vi kan få till att "friggan" hamnar minst 4 meter från huset - undrar om det mäts vägg-till-vägg eller om det är närmaste punkten (typ takutsprång/hängrännor).

Cheers!
/Rikard
 
Det finns många sätt att förhindra/minska risken för brandspridning mellan byggnader. Om du som byggherre inte använder dig av "standardiserade lösningar" t.ex. gips + isolering (45mm) +gips i det här fallet så gör du avsteg från "schablondimensionering" och ska då kunna visa att som du bygger också uppfyller samma säkerhetsnivå. Den som avgör om dina avsteg kan accepteras är byggnadsnämnden, eller snarare en byggnadsinspektör vid. De har också en skyldighet att ge råd och stöd till dig som byggherre, så att fråga rakt ut skulle nog vara det enklaste.

Bla kan man tänka sig åtgjärder som
- inga fönster som vetter mot huset.
- icke brännbar fasad på aktuell vägg
- icke brännbar takfot ovan aktuell vägg

Men som sagt, enklast är att fråga på ditt stadsbyggnadskontor.
 
Ok. Gips+isolering+gips får det bli... Men vad jag förstår är det bara väggen mot huset som behöver brandskyddas? Egentligen är det väll också en brandklassad gips/isolering som behövs?

Är det någon som vet var man kan hitta en billig brandklassad förrådsdörr? Helst dubbeldörr.
 
Redigerat:
Ugglan skrev:
Ok. Gips+isolering+gips får det bli... Men vad jag förstår är det bara väggen mot huset som behöver brandskyddas? Egentligen är det väll också en brandklassad gips/isolering som behövs?

Är det någon som vet var man kan hitta en billig brandklassad förrådsdörr? Helst dubbeldörr.
Ja det är ju den väggen där avstånde understiger 4m som behöver EI30 klassningen.

Gips (vanligt) + isolering + gips är ju det som man schablonmässigt säger motsvarar 30 min brinntid - så det är alltså inte ngn speciell gips som avses

/K
 
ok. Standardlösningen verkar som sagt vara utegips+isolering+innegips för att få EI30...

Jag skulle dock vilja undvika utegips+isolering. Finns det nån metod att endast köra innegips. Dubbla gipsskivor på insidan verkar en del säga som man frågar.... Någon som har koll?
 
Mikael_L
Tackar. Den var bra. Men alla beskrivningar är tyvärr med en isolerad yttervägg. Som jag gärna undviker....

Skulle man kunna ha dubbla gips på insidan och att man då får EI30 från en sida. Räcker det som brandskydd mellan hus och friggebod?
 
Här finns en sammanfattning från Boverket rörande friggebodar. http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=3862&epslanguage=SV

I Boverkets byggregler finns regler som syftar till att förhindra brandspridning mellan byggnader. De gäller om friggeboden är större än 10 m² och placeras närmare huset än 4,0 meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.