hur ska golvbjälkar skarvas över en bärlina?

ska de ligga ände mot ände och fixeras med spikplåt på båda sidor om,
eller kan man överlappa skarven så de läggs vid sidan om varandra? Hur fixerar man dem i så fall och hur stort överlapp bör man ha?

huset är 7 m brett och bärlinan är precis i mitten.

Tacksam för svar och synpunkter!
 
Helst ska du ha en överlappsskarv.
Antingen genom att du har så långa balkar att de kan gå omlott eller genom att använda skarvbitar på ömse sidor.
Överlappsskarven gör att de två balkdelarna uppträder som en hel, kontinuerlig, balk.
Detta ökar den upplevda styvheten en hel del. Dvs svikten i golvet minskar.
 
Gör så klart inget för klent! Kör en överlappnigsskarv, limma o skruva (om trä) och se till att det blir rakt och ligger mot bärlinan!
 
låter som ett bra argument.
men hur mycket bör man överlappa?
vilken storlek och slags skruv bör man använda?
 
Så här var våra gamla skarvade:
Gammal skarv
Några av de gamla ligger också i U-formade plåtar, ände mot ände på sitt upplag. Plåtarna
Så här är våra nya skarvade, de ligger omlott i ca 3 m över upplaget, ena änden syns bakom sladden.
Nya skarvar
 
Jag la nyss in nytt 14mm parkettgolv i halva lägenheten och fick laga några ställen under först som sviktade. Hade en erfaren golvis med mig och alla lagningar han gjorde drog han på mycket lim o skruv i så att det inte blir något svikt eller gnissel i framtiden. Han la t.o.m. lim in mellan masonitbitarna (för att bygga rätt höjd) så att det inte skulle bli gnissel ... "det räcker att kärringen gnäller!" tyckte han :)

Så jag kommer definitivt köra pinebars nya skarvar i framtiden!
... Better safe than sorry!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.