Hej,

Mitt första inlägg här. Hoppas jag valt rätt forumdel.

Jag vill med detta inlägg dela med mig av mitt och sambons stora projekt. Här kommer jag uppdatera med bilder/texter och viktigast av allt, frågor.

Tanken är att detta kanske kan bli en bra guide/tipstråd för liknande projekt. (beror på intresset såklart) Ni är själklart välkomna med frågor om projektet och hur vi som kunder har fått vara med och bestämma och påverka projektet.

Ni kommer allteftersom få mer och mer detaljer. Men här kommer en kort sammanfattning!

2007 köpte vi en unik bostad i Stockholm. Enligt Veidekke så är detta första projektet i Sverige där man säljer en bostadsrätt där köparen endast får skalet klart. ALLT annat kommer vi själva göra….okey. inte allt =) Men mycket blir det.

Vi kommer göra följande:

  • Tillsammans med en arkitekt bestämma vart vi vill placera väggar, dörrar, el, nätverk mm.
  • Lägga golv
  • Måla/Tapetsera
  • Tak
  • Fönstersmygar
  • Alla lister
  • Köket
  • Dörrar

Jag har säkert missat något.

Och inte nog med det. Jag och min sambo har absolut ingen erfarenhet av att bygga. Visst, vi har målat väggar/tak och gjort mindre jobb i vår befintliga lägenhet. Men vi har i alla fall viljan och smaken för att göra ett snyggt jobb! =)

Ni hittar lite ref bilder på vår enkla hyresrätt här: http://www.minhembio.com/joacim

Snart är det dags!

Någon gång i slutet på detta år kommer vi få tillgångar till lägenheten. Vi kommer då ha 3 månader helt utan hyra att jobba och slita med lägenheten. Vi har sedan 3 månader till lägenheten ska besiktas. Alltså totalt 6 månader på oss att göra jobbet. Kan tyckas länge. Men för oss kommer det bli tufft!

Vi har under första året haft några möten med Veidekka och en extern arkitekt. Vi har utifrån ritningen bestämt hur vi vill placera väggar mm. Ni kan se ritningen nedan.

ritning_small.jpg

Eftersom jag är grafiker och har ett visst intresse av 3D så gjorde jag en ”enkel” 3D-skiss i programmet Sketchup redan INNAN vi fick träffa arkitekten. Den såg ut så här:

lagenhet_v9_small.jpg

Jag hoppas ni finner detta intressant. Jag kommer under de närmaste dagarna/veckorna komma med mer detaljer/frågor och bilder.

Som ni säkert ser så har vi ganska mycket klart för oss hur vi vill göra. Men det är min förhoppning att detta forum och denna tråd ska hjälpa oss till ett riktigt fint hem!

Vi kommer verkligen behöva ER hjälp!
 
Var går man in till mindre rummet? Gillar planlösningen men hade själv hellre sett vardagsrummet näramre entren och sovrummen mer avskilt. Dvs tvärtemot hur du satt dem:)
 
Jag tycker att ni har placerat vardagsrumemt på rätt ställe. Det är nästan givet av fönsterplaceringen och balkongen tycker jag.
Jag skulle däremot ha gjort öppet mellan köket och vardagsrummet. Köket ser så smalt ut annars. Vill ni kunna dela av så kanske en vikväg kan vara något.
Byter ni plats på sovrummen och gör förrådet lite kortare så kan man gå både till garderoben och till lilla sovrummet från hallen. Jag tror också att det är en fördel att få bort stora sovrummet från närheten till grannen/trapphuset. En annan variant kan vara att ha förrådet direkt inannför dörren vid den runda väggen och ha klädhängare m.m där ni nu har ritat förrådet.
 
LitenFamilj: haha, ser att jag missat att fixa dörren på den versionen av bilden. Man kommer att gå in från storrummet till vänster om projektorduken.

Som ni säkert förstår så fanns det vissa restriktioner när vi skulle välja hur vi ville ha väggar/dörrar mm. Jag återkommer med lite mer detaljer kring hur vi fick gå tillväga senare.

Vi fick välja om det skulle bli en 2:a eller en 3:a. Vi valde en 3:a eftersom vi vill ha ett eget rum för dator/framtida tillökningar =)

pinebar: Vägg eller ingen vägg mellan köket och storrummet har varit en stor fråga genom hela projektet. Fördelar mot nackdelar. Fördelarna är ju framförallt att det blir mer rymd, ljusare och modernare?? Köket blir mer som en social plats där man kan umgås.

Men vi har vissa saker som vi inte gillar med denna trend. Bl.a. måste man hålla rent och städat i köket för att det ska kännas trevligt i storrummet. Även om köket är snyggt så tycker inte vi att det passar in med storrummet. Matlukten/oset kommer att ta sig in där. Vi är kanske lite gammalmodiga. Men vi gillar att laga maten ifred och sedan komma ut med det. Vi (framförallt jag) har ett bio intresse. Och det medför massa problem om man ska ha det helt öppet.

Vi har löst det genom att göra en extra stor dubbeldörr. 142cm med glas.

Vi valde att INTE ha förrådet vid antrén. Vi vill ha lite utrymme där. Och eftersom vi måste ha 3kvm förråd så kunde vi inte endast ha förråd där =/ Tanken är att förrådet även ska funka som "anläggningsrum" för all elektronik =) (mer info om det senare)

Vad tror ni?
 
Om köket bara ska vara arbetskök, så kan du göra så här också. Då får du större sovrum och slipper dörren från vardagsrummet till ena sovrummet. Garderoberna mellan sovrummen kan ju öppna sig några åt varje rum.
 
  • untitled.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant! Helt nytt tänkande! Kul!

Men... då uppstår det lite med placeringen av ett stort bord för minst 6 personer. Vi vill nog även kunna sitta 2-3 runt ett litet bord i köket. Typ frukost osv.

Tror öven sovrummen blir lite små? Men satan vilken stor garderob =)

Jag ska lägga upp lite mer bilder senare där ni ser mer detaljer...
 
Haft fullt upp ett tag nu. Men här kommer lite uppdaterade bilder på hur vi har planerat det.

http://nitzdesign.se/fotografier/lusthuset.html

Just nu sitter jag och planerar i vilke ordning man ska göra alla moment. Någon som har några tips? Något som jag bör tänka på?

* Spakla taket
* Spakla väggar
* Slipa taket
* Slipa väggar
* Måla taket
* Måla väggar Ska jag måla väggarna innan jag börjar lägga golvet?
* Lägga golv
* Golvlister
* Fönsterlister
* Fönsterbänk
 
Har inte varit så aktiv som jag hoppats. Men vi ska precis nu i vecka beställa köket! :)

Egentligen inga större problem.

Men vi har konstaterat att det är sjukt dyrt med svart komposit/sten som t.ex kvik erbjuder. Ca 4400kr löpmetern! Heeelt sjukt. Och så tillkommer utsågning och leverans och bla bla bla.

Så min fråga är. Vet någon en bra/billig affär där man kan beställa liknande bänkskiva? Ska höra med newkitchen. Någons om känner till de?

Jag har satt ihop en lista med de största utgifterna. Skulle uppskatta om någon tog sig tid och kollade om det verkar bra???

www.minalistor.se/showList.aspx?id=258018782&public=true

Tack!koket.jpg

Här en bild gjord i sketchup
 
Redigerat:
Så nu har man besökt new kitchen och fått ett lite bättre pris på nästan samma produkter.
Trevlig personal och bra bemötande.

Känns riktigt bra.

Uppdaterar prislistan när jag får offerten .. troligen måndag.

Någon som vet en bra affär i stockholm om man vill kolla priser för glas som stänkskydd. Jag har ingen aning vilka priser det handlar om :confused:
 
Så nu har vi äntligen beställt bänkskivan från New Kitchen.

Efter mycket samtal och budgivningar har vi fått ett kanonpris på följande.
  • Bänkskiva (svart kvartskomposit)
  • Svart Diskho 60cm
  • Blandare
  • Leverans
  • Mätning, Utskärning och installation.

Totalpriset blev riktigt bra och proffsigt bemötande från deras sida när det gäller priser och diskussionen kring allt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.