Vad ska man satsa på om man vill kyla ner sovrummet alternativ övervåning på ca 50m2?

Jocke
 
Ingen?

jocke
 
Upp
 
Jag går själv i samma tankar och kommer förmodligen satsa på en billig luft/luft värmepump.
Dom där portabla sakerna som säljs på bygghandeln låter mycket.

Tråden borde flyttas till värmepumpar..
 
Redigerat:
Jag tror en värmepump med slangpaket som man kan montera själv är en rätt bra ide.
Vet att Bauhaus hade dessa för ca 6000 kr förra året.
 
Värmepumpar sitter ju fast på väggen och dem andra kan man ju flytta runt. Sen får man ju en ful utstickande sak på väggen.


Jocke
 
C
Små A/C-aggregat som går att flytta runt låter som en orkan, och tycker du inte om luft/luft-värmepumpens utseende lär du inte gilla en sån heller. Har du bergvärme kan du ju installera frikyla annars.
 
Små portabla är också förbannat värdelösa då de pga sin konstruktion måste blåsa den varma luften någonstans. Genom detta bildas (i bästa fall) undertryck i rumme-t/n och vips så sugs omgivande luft in dvs man vinner inte så förbaskat mycket på de hela.

Att köra dem när man sover är bara att glömma, ljudet är ungefär som en hårtork på högsta fjutt på ACns högsta effekt. På de lägre låter den aningens mindre. Ytan de klarar att kyla ned är heller inte allt för stor men 30-40 kvadrat kan man få ner några grader.

Och ja tyvärr har jag en och den suger, önskar jag hade en riktig väggburen som klarar av att transportera UT värmen utan att få in den direkt.

Var tvungen att modifiera min då den skallrade nåt fruktansvärt. Monterade in 5mm bitumenmatta sen var det banne mig skallerfritt :D
 
Eftersom vi bor i ett land där sällan nattemperaturen är över 25 grader behövs det inte köras någon A/C på natten. Därför funkar det utmärkt att köra en flyttbar alt billig luft-luft innan läggdax för att skapa en hygglig nattmiljö.
Har själv dom senaste tio åren bott i ett antal länder där ACn var oumbärlig men i Södra Sverige räcker det gått att köra en portabel 10-15 dagar per år på en övervåning. (typ nu dom senaste dagarna).
Naturligtvis ska man satsa på en märkesprodukt och ingen no-name....
 
Min kompis som gillar enkla lösningar drog en slang från brunnen till en bilkylare med tillhörande fläkt. Instant AC i sovrummet! Bra oxo om man vill lätta upp allmogestilen en smula.:D
 
Finns det någon bra AC där man kan hänga ut en utedel, typ Argo Oscar Twin 14? Det börjar komma upp lite i pris men det borde ju bli lite bättre kyla än med en vanlig portabel.
Jag skulle kunna använda mig utav en luft/luft pump men det är alldeles för lite utrymme över fönstren i allrummet där jag skulle vilja ha den.

Jocke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.