Vi har fått vårt bygglov godkänt sen en tid tillbaka. Vi har nu beställt huset, och kommer att få leverans i form av byggblock om mindre än två veckor. Nu säger han som vi beställt byggblocken av att vi måste handikappanpassa badrummen måttmässigt (alltså ha tillräckliga mått så att man kan göra om till handikappanpassat)? Han väldigt erfaren i branschen och påstår att vi annars kommer att få problem i byggsamrådet. Men om bygglovet är godkänt och huset är beställt, kan dom verkligen påpeka nåt sånt då? Går visserligen att lösa, men är inte så himla sugen att ändra våra ritningar nu :(

Någon som vet vad som gäller? Är verkligen grön när det gäller sånt här. Det är vårt första hus.
 
Idag har väl alla typhus dessa mått på badrummen? Eller har ni ritat själva?
Och ni har väl skickat in ritningar i samband med bygglovsansökan?
 
Kommunen kräver oftast att detskall finnas handikappanpassat badrum.

Det kravet verkar det vara lite olika med om det påpekas till bygglovet eller vid samrådet. Det verakr ju lite sent med sådana ändringar inför samrådet.

Å andra sidan verkar det litet tight om ni skall få leverans om 2 veckor och ännu inte haft byggsamråd?

Hur gör ni med grunden?
 
Vi har ritat själva. Toan nere är inte våran huvudsakliga, vi har en stor toa uppe, och ett stort relaxrum med dusch, bastu, och bad. Vi lämnade in ritningarna med bygglovet, tycker dom borde ha anmärkt på det då...
Hur som haver, det går ju att lösa om det kniper...
 
Hempularen,

Grunden är murad och ska gjutas nästa vecka. Angående byggrådet så är det min man och min svärfar som har koll på sånt. Vi bor "på landet" och våran granne som också bygger nu har inte ens varit på byggråd.
 
Hemmakatten
Bygganmälan skall göras senast 3 veckor före beräknad byggstart. Byggsamråd skall enligt lag hållas innan byggstarten. VId samrådet gås hela byggnationen igenom, förslag på kontrollplan gås igenom och beslutas, konstruktion, isolering, energiberäkning, handikappanpassad toalett mm. Dvs. alla de sakerna som inte finns beskrivet i bygglovet. Vad gäller toa är det krav på att toalett på entréplan skall kunna fungera för en rullstolsbunden person.

Jag skulle nog vänta med byggblocken och byggnationen tills ni haft byggsamrådet. Ni riskerar att åka på riktiga smällar om ni inte klarat ut detta innan byggstart. Ni har inte rätt att poåbörja bygget, inte heller göra grunden innan samrådet. Vad säger er KA (kontrollansvarige), han kan knappast ha okejat detta.
 
Om jag inte hört fel, så skall det finnas 70 cm ledigt utrymme framför och på sidorna av toan, för att räknas som handikappanspassad. Och som nämns, Toan på bottenvåningen. Kommunen har krav på sig att handikappanspassa bostad för rörelsehindrad, och därför kan det vara lämpligt att börja redan när kåken skall uppföras, så kommer kommunen undan med denna kostnad, vid senare tillfälle. Även dörren till toan skall vara bred= 90 eller100 cm, men ta upp detta vid byggsamrådet.
 
I bygglovet bedöms den juridiska och estetiska biten, planlösningen behöver egentligen inte vara med i detta skede. Vid bygganmälan tas den tekniska biten upp, alltså hur man bland annat klarar BBR:s krav där handikappanpassning ingår.
 
Vi kommer att ha byggsamrådet via telefon. Det blir ingen jättestor förändring, så vi får väl helt enkelt göra den isf...
 
Kolla BBR ordentligt eftersom det är mycket tolkningsmöjligheter i den. Här kan det löna sig med en erfaren KA med bra kontakter och mycket skinn på näsan.

Tack Per Knutsson i Södertälje för din hjälp kan jag säga. ;)

För övrigt tycker jag det är ett märkligt förfarande med bygglov som egentligen inte bryr sig om någonting och sedan ska man vid ett byggsamråd gå igenom planlösning och övrigt för att se om det kan godkännas enligt BBR. Ofta är det så dax då. Estestikbiten ger jag inget för, definitivt inte i Södertälje iaf där man kan bygga lite hur man vill verkar det som.
 
Ja jag tycker det är märkligt att ingen anmärkt på det tidigare. Inte ens han vi beställt byggblocken av, som hjälpt oss vid uppförande av ritningarna. Inte förrän nu vill säga... Lite sent för honom att upptäcka det nu. Angående bygglov överhuvudtaget blir jag också förvånad över hur en del får bygga.

Vi ska bygga ett hus i New England stil, ett hus som eg motsvarar sekelskiftshus i Sverige, fast med veranda och fönsterluckor. Vi hade problem att få igenom bygglovet, arkitekten tyckte det blev för vräkigt att måla i bruten vit färg, kunde vi måla falurött istället ? Kunde vi ta bort verandan osv? Sen bygger som supermoderna hus som inte alls passar in i skärgården runt omkring oss... Mycket märkligt tycker jag, för stora gamla grosshandlarvillor finns det en hel del i området, och vårat skulle inte utmärka sig nämnvärt. Men smaken är som baken, som tur är gick allt igenom efter mycket om och men...
 
Hemmakatten skrev:
...Byggsamråd skall enligt lag hållas innan byggstarten...
Nja. Om det behövs vill säga. Vilket det gör i de flesta fall
Vi fick själva klara besked att byggsamråd inte behövdes för vårt fullstora hus i ett villaområde i Göteborgs Kommun. Den enkla kommentaren från tjänstemannen var: - Det verkar inte vara några frågetecken. Vår KA blev lite förvånad, men hade varit med om det någon gång förut.
 
Jo men då bestod byggsamrådet av kommentaren från tjänstemannen att allt är OK.

Ett byggsamråd kan vara busenkelt om allt ärOK (och man haft turen meed en vettig handläggare), och det kan vara väldigt komplicerat.

Det verkar väldigt riskabelt att påbörja bygget av ens grunden i förväg. Byggsamrådet kan mycket väl ställa krav på att grunden skall vara 15cm högre, eller att kommunen skall sätta ut det exakta läget, de tar då ingen som helst hänsyn till att grunden redan är byggd 35 cm bredvid den placering som märks ut.
 
Redigerat:
Tror nog inte att han skulle förslå att vi tog det per telefon om det var några större ändringar faktiskt. Vi har ju pratat med honom på telefon tidigare.

Hur som haver så är bygget försenat två veckor nu iaf pga av grunden, så vi får inte leverans av byggblock en förrän i slutet av månaden iaf.
 
1.70m x 1.90m är ett lämpligt minsta mått för att kunna möblera enligt svensk standard för en handikappsanpassad WC. Placering av toalettstolen brevid duschen gör att en rullstolsbunden kan komma intill och hasa över. Dörrar ska vara K9. (fri passage 90cm) (D9)Tröskelhöjd max 25 mm. Det är även bra med en stor fin toalett på övervåningen, men där finns inga krav på tillgänglighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.