... under kakel och masonit, bakom sunkiga 50-tals skåp och under slitna bänkskivor. Vad som dyker upp när spånskiva och kakel faller för kofoten... Vad som händer när sambon säger att det är för dåligt väder i helgen som gick för att vara ute och att vi lika gärna kan riva köket :p



Lägg märke till vattenrören som slutar högst upp till vänster, spåren av det gamla köket, och att det verkar målats om i omgångar - den svaggröna är original och jag måste på nått sätt få henne att första att vitt och grått är sämre...

Framför fönstret satt förstås en spånskiva med kakel (ni ser kapningen i fönsterbräderna) och elementrören till höger var i en enorm låda av spån med vävtapet...

Budget är låg dock - så det blir IKEA Lidingö, domsjö dubbel porslinsho och en den tjockaste ekskivan jag kan få tag i för en billig peng (behöver 2.5 meter). Spis och disk bytes på sikt, de fungerar men är slitna - inbyggnads är tanken - men spisen skall kanske kanske bytas mot en aga ved om jag nu kan övertyga mig om att den klarar värma huset ;-) - Pannrummet (nåja - 1mx3 är väl inte ett pannrum ligger till vänster i bild och rivs då... (Original enligt ritning så - kokspannan(med O!) var en vedspis då...
 
Gjorde liknande fynd när jag rev ner spånskivan från väggarna i mitt kök. Original-pärlspont från 1895 i en grön nyans liknanden den du har. Det är kul med gamla hus!
 
Och vi vågar inte ens börja riva för vi vet att väggarna är "skummade" någon gång på 60-talet :)
 
Mitt hus är också "skummat", men det är inget problem, inte här iallafall för allt skummet har fallit sönder under åren så det är bara att suga upp med grovis. :)
 
Tackar, det låter bra :) Får se hur det ser ut, det lär ha varit sågspån innan skummet...
 
Som sagt, grovis lär gå varm... :)

Ska bryta upp golvet idag och det är "isolerat" med sand. Kul att veta att kan ska skotta ut två-tre kubik och dessutom får sand i hela huset. Tjoho! Det är kul att renovera... :)
 
Bättre sand än kolstybb, tror jag... :)
 
  • Gilla
Orjehag
  • Laddar…
spocks_beard skrev:
Bättre sand än kolstybb, tror jag... :)
Yikes - don't get me started... Det enda jag kan säga till er som inte är dammallergiker än - ta på en mask innan ni börjar med eländet - jag har en blandning av kolstybb och torv i trossbottnarna - och numera rinner näsan bara jag tittar på damm - så allt sånt arbete sker i mask, skitskoj i värmen...
 
Blir nog till att bita i det sura äpplet och ringa efter sugbilen... 6500kr för 20minuters effektiv sugning istället för 10 timmar i helvetet...

Mycket pengar...
 


Det går framåt - men att koppla vatten är lurigt och att få till rätt umbranyans på panelen är inte lätt heller.

Annars är det IKEA Lidingö, Domsjö dubbel porslinsho och Edsvik blandare. Prisolen i hörnet kommer döljas i en smäcker pärlspontslåda.
 
Hur ska du göra vid fönstret på baksidan av skåpet? Ska du kakla vid diskbänken?
 
Så märkligt, när jag rev ett rum i min kåk från 1912 så hittade jag också pärlspont i en liknande ljus grön kulör. Måste varit poppis förr i tiden.
 
Om du menar den ljusare av de två gröna nyanserna på bilden överst i tråden, så ser den dessutom ut att vara märkligt lik den som jag själv experimenterade fram till vårt kök. Jag hade ingen direkt förebild men nu börjar jag undra om jag ändå inte hade sett den någonstans och haft i bakhuvudet...
 
Jupp - det sitter lite renoveringsgips nu, det skall kaklas med fasat rektangulärt (dock sannolikt coop's, inte gysinges :( ) Vid fönstret är det en bräda på baksidan av skåpet, och det kommer någon snygg list så att inte saker "enkelt" ramlar ner.

Jupp - färgerna måste varit populära,

Den ljusare är dessutom äldre än den mörkare.

Köket har antagligen varit ljusgrönt->vaniljgul->ljusblå (babyblå)->mörkgrön.

Tidsmässigt kanske det stämmer med 1913->30-talet->50-talet->70-talet ;-)

Den blåa är iaf helt identisk till den man hittar på släta luckor från 50-talet.
 
jag verkarha haft samma gröna färg i mitt torp. Det renoverades på 40talet. Men nu har jag den gröna färgen på bröstpanelen i köket. Så snyggt så :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.