Jag ställde fråga till BKR idag.
Fick ett tydligt svar:
Detta är absolut helt felaktigt! Kravet på att de kartongklädda gipsskivorna skall bort i HELA våtrummet kommer att kvarstå.
Hoppas att du hjälper oss att sprida denna sanning. Rykten är alltid förvirrande och svåra att ta död på.
 
Ja, man ska uppenbarligen inte förlita sig på rykten, även om dom ibland är sanna.
BKR måste ju stå på sig om dom inte ska sumpa allt vad anseende heter. Gyproc & Co skulle nog också bli lite ledsna i ögat om BKR skulle backa i frågan...
 
Genvägen skrev:
Jag ställde fråga till BKR idag.
Fick ett tydligt svar:
Detta är absolut helt felaktigt! Kravet på att de kartongklädda gipsskivorna skall bort i HELA våtrummet kommer att kvarstå.
Hoppas att du hjälper oss att sprida denna sanning. Rykten är alltid förvirrande och svåra att ta död på.
HELA våtrummet? Taket också? Det står väl inget om taket i bbv? Jag har även ställt denna frågan (ang. gips i tak) tidigare. Men nu blev jag lite förvirrad :)
 
Nej, inte taket. BBV har inget med taket att göra.
 
Genvägen skrev:
Jag ställde fråga till BKR idag.
Fick ett tydligt svar:
Detta är absolut helt felaktigt! Kravet på att de kartongklädda gipsskivorna skall bort i HELA våtrummet kommer att kvarstå.
Hoppas att du hjälper oss att sprida denna sanning. Rykten är alltid förvirrande och svåra att ta död på.
Frågade du specifikt om just kartonggipsen, eller frågade du mer övergripande i stil med "- Kommer BBV-reglerna att uppdateras/ändras inom en snar framtid?"
 
Jag frågade specifikt om kartonggipsen.
Antar att han hade sagt till om det finns nåt annat viktigt som håller på att ändras, om det nu är nåt annat på gång.
 
Genvägen skrev:
Jag frågade specifikt om kartonggipsen.
Antar att han hade sagt till om det finns nåt annat viktigt som håller på att ändras, om det nu är nåt annat på gång.
Efter deras mycket sena information om regeländringen förra året, och dessa ständiga tolkningsfrågor i höstas, så är jag inte så säker på det..

Därav anledningen till denna tråd.

Men den som lever får se, heter det ju..
 
Åsa76 hur hälsofarligt är det med en svartmögelfläck säg 20cm i diameter under kakel och bakom tätskikt? på en yttervägg
eftersom det bara är där problemet uppstår
Jag har hört att det fanns 5 skador i sverige som försäkringsbolagen hade... Då är hela den här cirkusen lite överdriven (om inte möglet är otroligt skadligt)
 
nino skrev:
Jag har hört att det fanns 5 skador i sverige som försäkringsbolagen hade...
Dina "fakta" är käpprätt fel. Jag vågar nog påstå att mögel förekommer, i olika omfattning, vid 99% av alla vattenskador.
 
ACME skrev:
Dina "fakta" är käpprätt fel. Jag vågar nog påstå att mögel förekommer, i olika omfattning, vid 99% av alla vattenskador.
Lite mögel på en gipsskiva känns som ett litet problem jämfört med att riva allt kakel....

Är det inte så att gipsskivorna ryker främst för att det är ohälsosamt att riva detta när det möglat lite efter en vattenskada? Snarare än tekniska problem med konsruktionen?
 
Att gipsen rivs vid vattenskador beror nog främst på att det inte finns något riktigt vettigt sätt att sanera den, och har den möglat så har den ofta också blivit porös av fukten. I badrum ryker den för att det knappast går att riva kaklet utan att den går sönder.
 
nino skrev:
på en yttervägg eftersom det bara är där problemet uppstår)
Och vid dåligt utförda infästningar och genomföringar. Och på/bakom tapeter. Och bakom socklar, bokhyllor och köksskåp...
Det finns många ställen som svartmögel kan angripa, och det är inte speciellt hälsosamma små gynnare vi pratar om.

"Förekomst
I byggnader växer Stachybotrys chartarum på cellulosahaltigt byggnadsmaterial t.ex. gipsskivor,
papperstapeter, målad väv, trä och träskivor. På senare tid har denna mögelsvamp fått mycket
uppmärksamhet (läs under ”artiklar” www.aimex.se) pga. att den förekommer så frekvent på
fuktskadade gipsskivor som ”svartmögel” och har tidigare ansetts som harmlös.

Mykotoxiner
Stachybotrys chartarum kan bilda mycket giftiga metaboliter (ämnesomsättningsprodukter)
s.k. makrocykliska trichotecener. Toxiner som bildas är bl.a. satratoxin G och H, m.fl.
Toxinerna (gifterna) finns i cellväggarna i sporerna och även i svampens hyfer. Även om svampen inte
är viabel ”levande” så finns toxinerna kvar. Sporer och fragment av cellväggarna med toxiner kan bli
luftburet och förorena inomhusluften.

Hälsoeffekter
Flera vetenskapliga artiklar har beskrivit allvarliga hälsoeffekter av exponering av Stachybotrys
chartarum.
Några toxiner påverkar immunsystemet och orsakar en typ av lunginflammation
(pneumomycotoxicoses). Vid hög exponering orsakar toxinerna även en typ av lungblödningar
(pulmonary hemorrhage och hemosiderosis) som rapporterades i den s.k. Clevelandundersökningen
1994 då flera små barn hade exponerats för Stachybotrys chartarum - toxin.

Symptom
Slemhinneirritationer, ”brännande” känsla i slemhinnor och luftvägar, hudirritationer(dermatitis),
trötthet, långvariga ”förkylningar” näsblod m fl. SBS-symptom (Sick-Building Syndrom)

Analys
Normalt används ljusmikroskopisk metod och morfologisk identifiering av släktet.
Med modern molekylärbiologisk metod kan svamp-DNA (arvsmassa) detekteras på ett reproducerbart
och specifikt sätt. Metoden bygger på PCR-metodik (Polymerase Chain Reaction) genom att specifika
och skräddarsydda primers reagerar med svampens DNA Läs mer i SBUF rapport nr 11019,
”Mikroorganismer. Luftburna mögelsvampar och mykotoxiner i svenska problemhus”

Sanering
Sanering bör utföras av fackman. Saneringsområdet skall noga avskiljas och sanerarna måste använda
andningsskydd med filter klass P3. Skydds- och hanteringsförekrifter för arbetet skall upprättas.
Fungicider kan hämma mögeltillväxten men är ingen garanti för avdödning och är verkningslöst på
toxiner.
Angripet material skall hanteras enligt Arbetsmiljöverkets föreskrift AFS 2005:1."

Källa: AIMEX AB
 
ACME skrev:
Att gipsen rivs vid vattenskador beror nog främst på att det inte finns något riktigt vettigt sätt att sanera den, och har den möglat så har den ofta också blivit porös av fukten. I badrum ryker den för att det knappast går att riva kaklet utan att den går sönder.
Jo, men att man måste byta skivorna vid en skada är ju knappast ett skäl till att förbjuda dom. Merkostnaden för reparationen pga skivbyte är ju minimal.

Om jag ha ren tunn skiva av minerit under mitt kakel så gissar jag att även den är adjöss när jag hackat ner kakelplattorna.

Är det inte så att skälet till förbudet är just att det är ohälsosamt att riva (vid en skada) mögligt material och att man därför vill ha en mögelfri skiva?
 
ACME: självklart förekommer mögel vid alla vattenskador!
MEN orsaken till de uppdaterade reglerna (om jag har förstått det hela rätt, inte alls säkert...) var att tätskikten inte höll tätt vid de nya proven med 100%rf på ena sidan, problemen blev endast på ytterväggar av kartonggips som det fanns plast direkt mot och som det duschades emot, problemet uppstod inte om det var en luftspalt mellan gips och plast.
Alltså dusch vid yttervägg gjord av kartongips som det är plast direkt bakom det var då problemen uppstod

Det var alltså 5 badrum skadade/ersatta pga svartmögel orsakat av ovanstående anledning...

Sen att det blir fukt med mögel som påföljd vid dåligt gjort tätskikt och vid infästningar det anser jag är ett annat problem som INTE blir löst av nya tätare tätskikt och fukttåliga ytskikt på gipsskivor. Skivorna är fortfarande gjorda av gips (möjligen att vi slipper möglet) som inte klarar vatten speciellt bra, det vet alla som rivit ett vattenskadat badrum, eller handskats med gips som legat ute i fukten. Så länge det slarvas med tätskikt och infästningar så kommer det att finnas vattenskador det är bara det att vi flyttat på problemen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.