Jag har inte läst så noga, men alla rör dragna från husets uppvärmda insida till dess yttersida, där det fångar upp vatten från värmepumpen, fungerar eftersom varm luft sakta strömmar ut genom röret och förhindrar isbildning. Men röret måste isoleras runt den del som dras inomhus, annars uppstår kondens.

per
 
Jag har en EcoAir som jag ställde på ett fundament av nedgrävda lättbetongblock "grävde ca en halvmeter".

Mellan blocken har jag lagt singel som funkar som dränering. Har fungerat bra i två år och inga problem med vatten ansamlingar.
 
eluffe skrev:
Jag har en EcoAir som jag ställde på ett fundament av nedgrävda lättbetongblock "grävde ca en halvmeter".

Mellan blocken har jag lagt singel som funkar som dränering. Har fungerat bra i två år och inga problem med vatten ansamlingar.
Exakt så rekomenderas av många tillverkare och det fungerar i alla de fall jag sett.
Men väljer man installatör bara efter priset så får man ofta vad man betalar för.
 
  • Gilla
Oskar233
  • Laddar…
Kidnappar min egen tråd en stund, hoppas ingen misstycker. :)

Jag har upptäckt att fler saker än värmepumpen är felinstallerade. Funderar på hur jag ska gå vidare med detta och skulle behöva lite feedback.

Så här ser systemet ut:
- CTC Eco air 107, inställ på att starta vid 41-42 grader och värma upp till 47
- 500 l ackumulatortank (Strömnäspannan TS 500) med kamrörsbatteri
- 9 kW värmepatron (just nu avstängd)
- ESBE Regulator med utomhusgivare för automatisk regulation av värmen (shunt)
- En vit extra-låda med tidreläer som är förbundna med värmepumpen och värmepatronen. Begriper inte vad denna istallation är till för eller hur den fungerar. (Undrar om ngn mer än istallatören gör det)

Problem
Värmepumpen är felkopplad och kör endast i nedersta delen av ackumulatortanken. Vattnet blir aldrig varmare än 43 grader. Under de varma dagar som varit gör VP 3-5 starter i timman, ca minuten långa, där den värmer upp vattnet till 47 grader och som sedan sjunker omdelbart ner till 42 igen. Systemet fungerar, men med tappvatten på max 43 grader. När vintern kommer gissar jag att värmepatronen kommer att krävas mer än vad den egentligen borde med tanke på den milda skånska vintern och den VP:ns kapacitet.

Vart tar jag detta? Går tillbaka till förre ägaren och hävdar dolt fel? Går till installatören och försöker där? Biter i den sura frukten själv? Kanske är problemet ingen större sak att åtgärda?

Vad tror ni?
 
Inte vill du väl ha förre ägaren inblandad innan du vet vad det handlar om, det blir bara mer strul. Såvida han inte kan tala om vad som är fel, vill säga.

Ring en installatör och be dem komma och reda ut saken innan du hävdar dolt fel. En massa kompressorstarter lär för övrigt inte vara bra för livslängden.
 
Ta kontakt med installatören och be honom förklara för dig hur de tänkt.
Har du fast kondensering eller flytande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.