Vi funderar på att lägga massivt furugolv i vårt sovrum. Är det någon som har erfarenhet av att lägga ett sådant golv, är det svårt och krångligt? Tidsåtgång? Vi är inte så himla händiga nämligen, men tycker massiva golv är jättefina! Limmar man eller spikar golvet? Det ska ligga på husets ovanvåning och eftersom det inte är färdigbyggt än så består golvet nu endast av spånskiva. Ska vi ha nåt annat underlag mellan spånskiva och golvbrädor? Vi ska väl lacka golvet också efter att det är lagt, någon som har idé på vilken typ av lack (blankt, matt, osv)? Ska det slipas innan det lackas första gången? Måste man sedan underhålla golvet på nåt speciellt sätt? Måste man lacka om det? Hur ofta? Som ni märker är frågorna många! Tänkt ta ställning till hur svårt det är att lägga och underhålla ett massivt golv innan vi bestämmer oss för om vi ska ha ett sådant eller inte! Tacksam för tips och råd!
 
gå in på siljan golvs hemsida där hittar du allt du frågar efter.
 
Jag har lagt ett golv på 40 kvm. Det tog 2 x 12 timmar (en hel helg) att skruva dit det. Spika rekommenderas inte. Inte limma heller. Det var lätt att skruva. Bra om man är två så man kan banka dit brädan och pressa ihop medan man skruvar. Jag var själv så jag körde med ganska korta plankor (3,3m tror jag). Jag hade också spånskivor under, täck med grålumppapp bara, sen skruva brädorna. Pappen dämpar stegljud och du undviker gnissel. Jag drog i en skruv var 40-60 cm, vilket verkar räcka.

Jag köpte ett golv av sämre kvalitet så det var en del fulkvistar & sprickor. Men jag ville att det skulle se lite patinerat ut och har spacklat i det värsta. Blev ganska bra. Halva priset mot högre kvalitet.

Nu har jag lutat av det (vitpigmenterat lut) och där missade jag tyvärr att skaka dunken ORDENTLIGT så det blev lite ojämn pigmentering. Det tog en kväll att slipa lätt (för hand, men med ett bra verktyg på skaft, ungefär som en mopp fast med sandpapper) och sedan en kväll att stryka ut lutet. Borsta av pulvret som bildas tog också en kväll. Annars var det inte alls svårt. Tänk på skyddshandskar och skyddsglasögon (kostar några tior på tex biltema). Grovdammsugare krävs för att få upp pulvret (ca 400 spänn på t.ex. Rusta).

Sen ska det oljas 2 ggr (vitpigmenterat) vilket jag räknar med ska ta en halv dag, därefter ska det efterpoleras (tar kanske nån timme). Maskin krävs men det är inte svårt.

Totalt alltså en helg, tre kvällar och en dag! Så helt arbetsfritt är det inte.

Det du behöver är en bra skruvdragare för många skruvar blir det (jag använde 800 stycken på 40 kvm). Köpte en Bosch för 1500 spänn på Bauhaus. Den kan man dra i så många man orkar och ta en paus medan den laddar (på 1 timme). Köp bra skruvar, billiga skruvar upptäckte jag bara spräcker brädorna och är tröga att dra i, bra golvskruvar från t.ex. Grabber/Gunnebo (jag provade båda) är överlägsna även om de är nån hundring dyrare.

Pris/prestanda verkar bra., jag lade 40 kvm och det kostar så här:
Golvplank 44 x 140 = 6000 kr (Bauhaus)
Skruv ca 600 kr
Lut + material till det 1300 kr (slippapper, penslar, skaft, kvistspackel mm.mm.)
Golvolja ca 1500 kr
Maskinhyra ???

Totalt ca 10000 spänn för 40 kvm = 250 kr kvm. För ett snyggt, massivt trägolv. Eget arbete ca 40 timmar.
 
Hemmakatten
Det tar längre tid än man tror att olja in golvet. När det är så stor yta behöver man ha en maskin som arbetar in oljan. Poleringen tar också lång tid. En hel dag med början tidigt på morgonen får man räkna med.
 
alsikemicke skrev:
...Nu har jag lutat av det (vitpigmenterat lut) och där missade jag tyvärr att skaka dunken ORDENTLIGT så det blev lite ojämn pigmentering. ...
Därför är det bättre att först skaka dunken och sedan hälla över någon liter i en hink. Med en lämplig lutborste (smalare än hinkens bottendiameter) rör man sedan om lite lätt för varje gång han "hämtar upp" lut i borsten. Det är också viktigt att inte fega och ta för lite lut i borste. Ta rejält så att det blir plaskvått och jobba snabbt ut på 3-4 tiljor i längsriktning. Jobba åt samma håll och luta inte in dig i ett hörn.
 
Ja, jag fegade ur och skippade det där med olja. Nja, inte helt och hållet men jag tog en produkt som heter "Hårdvaxolja". Den stryker man ut med handverktyg och resultatet blev jättebra.
Man börjar med ett tunt lager dekorvaxolja, mellanslipar lite och sedan ett till lager. Jag tog en vitpigmenterad sort.
Därefter stryker man på två lager ofärgad olja som "slityta". Två olika oljor alltså.

Fördelen är att man slipper hålla på med maskin (jag tyckte att det verkade bökigt). Nackdelen är såklart att det tar mycket längre tid (24 timmars torktid mellan varje lager gör att det tar några dagar). Fördelen är att ytan blir mer tålig, enligt säljaren i alla fall. En annan nackdel är priset - det blir nästan dubbelt så dyrt. Dekorvaxoljan var svindyr... Totalt blev det 2500 spänn för 40 kvm - bara för oljorna alltså.

Men som sagt, för en glad amatör som mig så gick det superbra. Den lite ojämna pigmentering som blev efter lutningen försvann helt, pigmentet i dekorvaxoljan var super - man kan styra väldigt bra hur mycket pigment man vill ha eftersom den gick att lägga nästan hur tunt som helst (0,75 liter räcker till 40 kvm i andra strykningen!).
 
Hemmakatten
Det viktigaste är ju att det blev bra och att du är nöjd, och det blev du ju.
Till er andra som funderar på oljade golv kan jag berätta att det var första gången för oss som vi oljade golv med maskin (vi har vitlutade och vitoljade grangolv). Det tog några minuter innan man blev vän med maskinen, men sedan var det inte alls svårt. Och resultatet blev jättebra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.