Hejsan
testar min fråga i detta forumet i stället *L*.
Jag håller på att renovera mitt korsvirkeshus,när jag började plocka ner spånskivorna som täckte ytterväggarna så trodde jag garanterat att det fanns någon form av isolering bakom, men nu visade det sig att de i stället var uppteglat innanför med gammal lertegel som dem sedan hade putsat, så väggen ser allså ut såhär korsvirke och teglade fack: yttervägg), (luftspalt sedan en runda tegel och puts på de:innervägg). min fråga är hur jag ska göra, går det att sätta vindpapp dirket på den teglade innerväggen och sedan läkt och gipsvägg, ellr blir det otillräklig isolering, eller ska jag slå ner den teglade "innerväggen" och isolera upp riktigt, skicka med ett par bilder
HOPPAS PÅ SVAR!!
 
  • Bild001.jpg
  • Bild002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild003.jpg
Att riva ner tegelväggen låter inte som nån bra lösning i byggnadsvårdssammanhang. Har den verkligen ingen bärande funktion? På ladugårdar av tegel (och med luftspalt) brukar det vara ihopmurat upptill och då bör man inte ta bort ena lagret. Ni har inte själva märkt hur pass bra den isolerar i nuvarande skick? Behöver man sätta vindpapp på en putsad vägg? Den kan nog vara läge att putsa den även om den ska byggas in. Men det går väl för övrigt att isolera den på insidan med 50mm eller så? Vet inte tillräckligt mycket om det för att ge några verkliga råd, men ställa några frågor skadar inte.

Tror sig någon annan ha hört talas om lecafyllning i luftspalten? Det borde vara ok, men om det gör nån nytta är svårt att säga.
 
när jag plockade väck dem lösa tegelstenarna överst på bild så va dem bara uppmurade mot takbräderna oc vad jag såg så verkade väggen inte ha någon bärande funktion..
 
Om man tittar på första bilden som du lagt ut, ligger det tegelstenar med ändarna ut mot rummet högst upp, jag gissar att de ligger över luftspalten som ett enkelt "valv". Kan hända att de mest stöttar inre väggen. Den yttre är rätt mycket kraftigare?

Tycker ändå det verkar lite synd att ta bort den. Tror generellt sett på att ta bort så lite som möjligt, men ibland får man givetvis kompromissa. Är det för att slippa minska rummet med tilläggsisolering du funderar på att ta bort den?
 
Helst av allt hade jag velat ha väggen kvar, laga och putsa där det behövs för att sedan klä den med vindpapp och 45 mm isolering för att sedan på med någon form av väggbekländnad, tex gips kan jag göra på detta vis så vinner jag både mycket tid och pengar, men frågan är ju om detta räcker som tillfredställande isolering? jag vill ju helst ha så mycket av de gamla kvar i huset som möjligt+att rör man för mycket i de så kan man ställa om balansen i huset, så har jag fattat de i alla fall..*L*
 
Om man tittar på den nedre bilden så ser det gula teglet ut att vara relativt nytt eller luras man bara av bilden?

Regla och gipsa? Hmmmm, hade aldrig velat göra så själv.
 
nä du har helt rätt, vissa delar av huset är renoverat med nya stocka, så jag antar att dem då har teglat upp med nytt modernt tegel i facken......Jag är väl igentligen inte helt överförtjust i att gipsa väggarna, helst av allt skulle jag vilja grovputsa och måla dem bara. men frågan är om det blir en tilfredställande vägg då, från vind och isoleringssynpunkt men jag.
kom gärna med förslag på hur ni andra hade gjort
 
Redigerat:
Jag håller själv på att renovera en gammal skånegård med korsvirkesstomme. Skicka ett PM så kan du få lov att komma och ta en titt om du vill!
 
Hur var det med lecaisolering, var det något att satsa på?
 
leca?? menar du att man ska spruta lecakulor i luftspalten mellan inre och yttre väggen??
 
Jag tror jag hört talas om det, men som sagt är inte säker. Men det är det jag menar. Det borde ge bättre isolering samtidigt som det är okänsligt för fukt.
 
Mr Handyman skrev:
Jag tror jag hört talas om det, men som sagt är inte säker. Men det är det jag menar. Det borde ge bättre isolering samtidigt som det är okänsligt för fukt.
Jag har också hört att lecakulor ska funka som isolering. Värt att att undersöka. Annars kanske spruta in cellulosa? Och som sagt, luftspalten o väggen kanske redan nu funkar som isolering. Obränd lera lär ha bättre isoleringvärde än tegel.

Snackade just med en som hade isolerat ett gammalt skånehus genom att mura upp inre väggar med lecablock. Inte någon isolering emellan, bara en extra vägg. Om väggen är någorlunda stabil, så tycker åtminstone jag det vore synd att riva.
 
Vi hade en gammal skånelänga där väggen hade obränd tegel, luftspalt, tegel, reglar + isolering o sedan spånskiva. Vi tog dit Folkes bygg från Hanaskog som kan mycket om byggnadsvård o han sa att väggen isolerar tillräckligt utan tilläggsisoleringen utan det är bättre att lägga isoleringen på vinden. Vi tog bort isoleringen på väggen och putsade direkt på teglet. Så snyggt det blev.
 
ja mitt mål hade ju varit att inte riva den utan putsa upp den, men den e´inte av bästa kvalitet en del av dem e lösa och många e sönder, men frågan är om man kan stärka upp vcäggen. kanske med putsnät innan man putsar den?? och sene frågan vilken putsbruk man ska använda, kan man använda putsbruk-B eller e de för kravtigt för de gamla teglet??
 
Rent kalkbruk är väl alltid bäst om du är osäker på underlaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.