Skall just sätta upp små kakel 47 ggr 47 mm. De kommer på färdiag sjok på 6x6 plattor med någon sorts pappers nät som de sitter på. Detta är visserligen i kök, men jag tror att det är fler kakelkunniga som läser under badrumstråden här.

Mitt problem är att om jag använder 3mm kakelsnöre mellan sjoken så ser det ut som fogen blir lite bredare än fogarna som är "färdiga" från fabrik.

Jag har mätt med skjutmått. De färdiga fogarna är 2,75 mm, de som blir med kakelsnöret blir 3,5 mm. Nu kommer vi att ha ljus fog, så det är inte säkert att det syns (lite kontrast). Nu har jag bara testat med att lägga upp på bordet, kanske blir bättre på plats.

Någon som har erfarenhet av dylika plattor? Vilka tjocklekar finns det på kakelsnöre? Blir det bättr med kryss?
 
Samma prolem i köket när jag satte mosaik i förra lägenheten. Blev helt enkelt till att använda ögonmåttet och sätta för frihand. Inte så svårt som jag först trodde och resultatet blev bra.
 
Glöm kryss och snöre och dra istället upp ett eller två vertikala hjälpstreck. Sätt efter dessa och kör resten med ögonmåttet. Det kommer bli bra om du är noga med vad du gör. Även om det är första gången!
 
Får tacka för svaren. Det var väl ungefär det jag vatr rädd för.

Jag har satt en del vanligt kakel tidigare, då har jag använt snöre för att få rätt avstånd vertikalt, och sedan har jag kört med stumpar av snöre lite då och då mest för att kontrollera fogbredden i sidled.

Hade tänkt att jag skulle gjort det här klart i går kväll, men upptäckte att fixet hade stått och blivit gammalt. Hade en halv säck kvar sedan jag lade golvet (i julas). Kontrollerade det häromdagen, verkade OK.

Men nu när jag precis skulle börja blanda visade det sig att det var bara ca. 5cm pulver på toppen av säcken, under det så var det en halvhård konsistens på pulvret, man var tvungen att karva ut det ur säcken med verktyg. Så det vågar jag inte använda.
 
MathiasS skrev:
... dra istället upp ett eller två vertikala hjälpstreck.
Eller använd en billig laser. Köpte en billig (mindre än 200) B&D på Bauhaus. Fungerade ypperligt om man tog hjälp av vattenpasset för att rikta in den. Fördelen är att linjerna syns även efter att man lagt på fix.
 
Konsulten skrev:
Eller använd en billig laser. Köpte en billig (mindre än 200) B&D på Bauhaus. Fungerade ypperligt om man tog hjälp av vattenpasset för att rikta in den. Fördelen är att linjerna syns även efter att man lagt på fix.
Bra förslag. Fast skippa den billiga och lägg ut 1500spänn på den så får man en kompis för livet som dessutom ställer in sig själv i våg/lod.
 
Då plattorna aldrig e exakt lika stora så måsta men köra me ögonmåttet ibland =)
Lägg snöret emot bänkskiva om den nu e rak så har du ju första raden klar.
Har du sen överkåp så blire ju bara två rader... ögonmått på en rad borde du fixa ;)

Men va noga finns inget värre dän å man ser arken lixom...
 
smiler skrev:
Men va noga finns inget värre dän å man ser arken lixom...
Mosaik och "fejkmosaik-plattor" bör monteras med förskjutning mellan arken/plattorna för att minimera risken för just detta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.