Ska precis börja flytspackla badrummsgolvet och undrar hur man gör när man ska ha fall mot brunn.

1. Lägger man en avstängningslist runt brunnen och häller ut flytspacket, väntar tills det börjar härda och skrapar ut för fallet?
2. Eller blandar man flytspacklet så hårt att man formar fallet direkt??
Edit: Har flytspacklat allt utom fallet för brunnen redan.
 
T
Du har väl fall på det du redan har spacklat också?

eftersom det ska vara fall i hela badrummet.......
 
Ja men det är betydligt mindre än vad det kommer bli i brunnsfallen
 
Beroende på vilket flytspackel du använder är det lite olika tekniker men grunden är att du häller ut spaklet i ytter kanterna och så öser du upp det igen vartefter det rinner mot brunnen ända tills det har stelnat så mycket att det inte rinner mer.

När det håller att gå på kan man efterjustera vid brunnen.

Jag tror inte man ska blanda hårdare än vad spackeltillverkaren säger.

Det finns även vanligt spackel som kanske kunde vara ett alternativ för dig. Man lägger ut det och formar med stålspackel för att sen lämna det att torka. Det borde funka bäst om det är ett ganska litet område som ska spacklas.
 
Lånar tråden lite:

Min sambos bror som har jobbat som plattsättare sa när jag frågade hur han gjorde fall att han blandade hårdare så det gick att forma bättre. Använder LIP fiberförstärkta flyspackel.
Kan man göra så eller har han fel?
 
Bezt skrev:
Lånar tråden lite:

Min sambos bror som har jobbat som plattsättare sa när jag frågade hur han gjorde fall att han blandade hårdare så det gick att forma bättre. Använder LIP fiberförstärkta flyspackel.
Kan man göra så eller har han fel?
Dom spackel jag jobbat med så finns det en blandnings intervall, typ (exempel, kommer inte ihåg..) 4 till 4,5 liter vatten till 25kg. Kör man då på 4 liter så blir det ju tjockare än om man kör med 4,5liter...

Om det är ok att variera mer än vad som står på påsen tycker jag är osäkert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.