Tusan vet vart detta passar bäst men jag testar här.

När solen ligger på blir det tokigt varmt i huset och jag undrar vad största boven är. huset är ett 1½-planshus med svarta betongpannor på taket och 300mm (minst) gullfiber. Långsidan mot söder har 6 fönster och 3 på övervåningen som en takkupa.

Var kommer det in mest av solvärmen? Fönstrena släpper in solen nästan rakt in men taket är ju mycket större och dessutom svart.

/Ola
 
Genom fönstren gissar jag, så är det hos oss iaf.
Märks rätt väl genom att det blir varmare inne av solen på våren och hösten än mitt på sommaren. (Det lyser in mer under vår och höst då solen står lägre och lyser mer in i rummet).
 
Solen ger ca 1000 W/m2 rätt in genom fönstren, så där har du ett par rejäla värmeelement. Naturligtvis kommer det in värme genom taket också, men eftersom ditt är välisolerat så blir effekten begränsad.

Markiser eller persienner är givetvis ett bra tips. Finns även solskyddsfilm, men det passar bäst till takfönster.
 
Intressant. Jag hade gissat att takets stora yta gör det till den stora boven.

Vi har persienner men det känns som om de gör marginell skillnad eftersom de stoppar ljuset/värmen först när det har kommit in i huset. Det blir väl till att kolla på markiser men vi tycker det är så fult. Solskyddsfilm har jag tittat litet hastigt på men inte hittat något som verkar lämpligt.
 
Har bergvärme och "frikyla". I helgen (27 + grader) gick den några timmar per dag.
Det här har inte så mycket med inlägget att göra, ville bara göra er andra lite avis (som inte har fixat det ännu) ;-)
 
Vi kan öppna fönstret och släppa in kulingen från nord. +10..:surprised:
 
kanske man skulle ladda acktanken "baklänges" med överskottsvärmen?
 
Hur fungerar det med "frikyla", bygger just hus med bergvarme med vanlig pump och golvvarme i 1 1/2 plan. Jag har inte riktigt tankt pa nedkylingen pa sommaren. Maste man ha nagot speciellt?
 
OlaF skrev:
Intressant. Jag hade gissat att takets stora yta gör det till den stora boven.

Vi har persienner men det känns som om de gör marginell skillnad eftersom de stoppar ljuset/värmen först när det har kommit in i huset. Det blir väl till att kolla på markiser men vi tycker det är så fult. Solskyddsfilm har jag tittat litet hastigt på men inte hittat något som verkar lämpligt.
Detta är ju gissningar men även om betongpannorna tar upp mycket solenergi, så finns det väl ett ventilerat utrymme mellan dem och själva boutrymmet. Med ventilation får du kylning och därmed troligen en inte allt för hög värmetransport in i huset. Jag sätter mina pengar på fönstrena ändå.

Persienner sitter för långt in i fönstret för att verkligen göra skillnad. Solen måste stoppas på utsidan av huset, dvs använd markiser. För oss med stora gamla köksfönster i söder gör det ca 10 graders diff mellan markis uppe och markis nere, om inte mer.
 
hugoh skrev:
Hur fungerar det med "frikyla", bygger just hus med bergvarme med vanlig pump och golvvarme i 1 1/2 plan. Jag har inte riktigt tankt pa nedkylingen pa sommaren. Maste man ha nagot speciellt?
Frikyla kräver några extra ventiler vid värmepumpen och fläktradiatorer i de rum man vill kyla.
 
Har nu inhandlat jättebilliga markiser för någon form av testning. Hoppas kunna montera dem innan helgen så återkommer jag med rapport om hur det känns.

Frikyla hade varit smaskens men det kände vi inte till när vi byggde huset för snart tio år sedan :(
 
Snailman
http://www.veka.de/homepage/divers/en/rollladen-systeme.htm

undrar hur sådan där tyska utvändiga persienner funkar?, de invändiga känns ju som om de släpper in all värmen... På jobbet hade jag tidigare utvändiga persiener av större robust modell och de var ju effektiva mot solinstrålningen.
 
Vi har markiser och jag kan tyvärr meddela att det ändå blir tokvarmt i huset på soliga sommardagar. Huset är dock uselt isolerat, så värmen kan nog smita in både här och där.

Här i Norge är det mycket vanligare med ut- än invändiga persienner så jag har naturligtvis funderat på att byta till det. Nån som har personlig erfarenhet av dem?
 
Redigerat:
Hej!
Det som hjälper bäst är att stoppa solvärmen utanför fönstret men går inte det eller om man tycker det är fult finns det andra produkter.
På jobbet finns det olika typer av solskydd, både rejäla utvändiga persienner och "nätgardiner" som löper i skenor. De senare är ju bättre då man fortfarande ser lite genom dem.
Dock är båda av modell äldre och frågan är om inte det har kommit bättre saker idag som tex; http://www.safecoat.se/home/sunScreenBlinds
Dessa invändiga veckade solskyddsgardiner som man kan dra upp/ned tar bort mycket av värmen trots att de sitter på insidan och man ser genom dem. Det finns dock både för och nackdelar med dem, en nackdel är kanske priset... :rolleyes:
Har man solskyddsfilm som reflekterar värmen blir det både något mörkare inne och man förlorar ju lite solvärme de årstider när det är värmebehov. :(
Utan att favorisera något företag - det finns ju många tillverkare och lika många idéer om vad som är bäst... - verkar det som om Safecoat har många bra produkter.
Markiser kanju vara fina och skuggar bra men blir å andra sidan smutsiga och ganska fula med åren...tycker jag. :cool:
 
Detta är ju gissningar men även om betongpannorna tar upp mycket solenergi, så finns det väl ett ventilerat utrymme mellan dem och själva boutrymmet. Med ventilation får du kylning och därmed troligen en inte allt för hög värmetransport in i huset. Jag sätter mina pengar på fönstrena ändå.
Stämmer, anta att U-värdet på taket ligger på 0,1 och fönstren på 2,0 för att uppskatta det grovt och göra det enkelt för oss. Om det är 120*130cm fönster så motsvarar dessa 9 ca 14kvm. För att släppa in lika mycket värme krävs en 20 ggr större yta i söderläge än fönstren för att släppa in lika mycket värme. Detta resulterar i ca 280kvm. Nu är detta en mycket grov uppskattning eftersom andra faktorer som bla värmelagringsförmåga och ventilation spelar in, men det ger ändå ett hum om hur det ligger till.
Jag skulle vilja lägga värmeboven i ordningen: fönster, vägg, tak om vi bara pratar byggnadsdelar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.