Hej.
skrev visserligen en tråd för ett tag sedan angående mina planer på att köpa ny kamin. Nu kom den tråden att mer handla om valet av kamin varför jag väljer att starta en ny här. Behöver input angående möjligheten att ordna med rökkanal själv.

Sotar´n i min kommun sa att jag kunde isolera ett rör själv och klä med plåt för skydd mot regn. Jag har sett mig om på internet och hittat http://www.pelletskungen.se/wpage.aspx?pageno=23 som menar att det är bättre att köpa ett färdigt rör (av dem naturligtvis) eftersom det i princip blir lika dyrt/billigt.

Vad har ni för erfarenheter? Jag behöver troligen 1,5-2 meter rör, varav 0,5 är inomhus och inte behöver isoleras, isolering (2x50mm värmeisolering) och sedan någon form av plåt för att täcka röret. Rördiameter 150mm. Funderar på om jag kan hitta ett gammalt rör på skroten kanske, nått borde ju finnas. Det som jag inte vet hur jag ska lösa är just väderskyddet, dvs plåten?

Skulle bli otroligt tacksam om någon kunde ge en bra beskrivning hur jag ska gå tillväga. Har sökt på internet men har inte hittat någon bra gör-det-själv beskrivning över detta. Vill helst slippa köpa massa dyra färdiga grejer.

/C
 
Visst. Hittar du ett rör på skroten som är minst 3 mm i godstjocklek så är det bara att mura in det i skorstenen (helst med lite obrännbar packning eller tunn obrännbar isolering just i inmurningen, för att ta upp värmeutvidgningen när röret blir varmt )och sedan isolera det med minst 3+3 cm nätmatta . Ett plåtsvep mellan väggen och skorstenen för att hålla isoleringen torr rullar en plåtis till för en 50-lapp. Var noga med att inget brännbart finns närmare rökrörsisoleringen än 5 cm. Om rökröret från din nya kamin kommer in högre än kaminens uttag och du måste ha en rörböj ner mot kaminen så behöver böjen ha en sotlucka. Det är samma regler som gäller för prefab-skorstenar så sök på tex NVI , Premodul, skorstensprodukter eller schiedel så ser du säkert principen. Sotaren talar säkert om ifall det är nåt du behöver korrigera.
 
Tack exerg.

Det är visst du som blivit min personliga kaminexpert. :D

Eftersom jag ändå har tänkt att ta bort det gamla oisolerade röret som sitter där idag, så kommer jag att kunna sätta det nya röret i den höjd jag vill. Dessutom är min nuvarande kamin "försänkt" i golvet, vilket ju gör det möjligt att höja upp golvet just där en smula för att få bra höjd.

Som jag har förstått det är det helt ok med ett horisontellt liggande rör mellan kamin och skorsten, även om det där och var påtalas att den helst ska luta en smula uppåt. Någonstans läste jag att ett rökrör maximalt får löpa horisontellt 1 meter!? Idag så svänger ju röret av uppåt ganska kraftigt efter genomförningen i väggen. Utan att vara särskilt kunnig gissar jag att det handlar om att det blev för dåligt drag iom att röret är oisolerat. Har faktiskt märkt de få gånger jag tänt i kaminen att om det blir lite för mycket material i kaminen (papper att tända med och ved) så puffar röken tillbaka in i rummet. Detta var när det bara var några plusgrader ute. Detta är väl helt enkelt normal termodynamik, dvs den varma röken tog sig inte igenom den kalla barriären som fanns i röret. Vid ett tillfälle var det som om jag hade tänt brasan direkt på golvet, hela huset fick vädras ut efter det. :mad:

Jag ska ge mig på jakt efter ett dylikt rör, alt. köper jag ett av en tillverkare och isolerar själv. Jag kan knappast tro att det går att komma lika billigt undan med helt prefabricerade produkter.

Ev. ska jag fråga min granne som står i begrepp att riva sitt hus i sommar. Jag ser att det finns en skorsten med ett rör som sticker ut. Det kanske går att återanvända. Även om diametern blir en annan än kaminens så finns det väl "adaptrar" för att ansluta med olika diameter? Men är kanske inte att rekommendera?!

Återigen, tack för din hjälp och du får mer än gärna reflektera lite på de frågar jag ställde igen.

/C
 
Klämmer in en fråga till som inte riktigt kom fram. Har ringt runt till några skrothandlare utan framgång. Skroten verkar inte motsvara den bild jag har i skallen; stor gård med en hög metall på där man kan dra fram lite av varje. ;)

Nu undrar jag om en lösning kunde vara att köpa ett sådant där böjligt insatsrör som används vid skorstensrenovering och isolera det? Jag kan inte se att det skulle vara någon skillnad på ett sådant och ett rör som inte är böjbart. De är ju för det mesta släta invärtes.

/C
 
Inte dåligt att själv stå för 3 av 4 inlägg i samma tråd :surprised:


Men jag måste lufta min frustration över det här m ed rökrör lite. Och hoppas att en vänlig själv har lite förbarmande med mig...

Jag hade det ganska klart i skallen vad jag skulle göra: fixa ett rör, isolera det med 2 x 30mm isolering (avsett för detta ändamål naturligtvis), montera mellan kamin och skorsten, mura igen i vägggenomförningen.

Nu har jag kollat upp rör som jag kan få tag på relativt billigt (2mm tjockt i svartplåt inklusive skyddsfärg, 2 meter, 15 cm i diameter, 640:). Sen tillkommer isoleringen och skyddsplåt runt röret. Perfekt tänkte jag.

Eftersom jag ville kolla upp det där med tjockleken ordentligt ringde jag en sotare som menade att det ska vara en viss sorts plåt och att det vore bättre om jag köpte en färdig lösning med prefabricerade rör. Priset skulle ändå inte skilja sig så mkt menade han.

När jag kontaktade en kille på en firma som levererar just färdiga lösningar fick jag priset runt 1000:-/metern. Visserligen kanske jag då kan komma runt det där med schakt med en godkänd lösning än att göra själv. Är bara så snål att jag räknar varje hundring som flyger iväg...

Någon respons? Göra allt själv, köpa färdiga grejer men montera själv, eller leja bort rubbet?

/C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.