Hej,
fick höra från en granne igår att man inte skall vattna när det är varmt på dagen.
Vilken tid på dagen är bäst för vattning? Jag vattnade mina thujor igår vi 16:00 ...

/ Feelgood
 
Det är troligtvis bäst att vattna när det inte är direkt solsken på marken/jorden/gräset som skall vattnas, för då dunstar nog en stor andel bara bort.
 
är det inte då plantorna behöver uppfräschning :) ? Är enda risken att man slossar bort vattnet eller finns det andra risker för plantorna?
 
Bäst är naturligtvis att vattna på kvällen för då har man minst avdunstning av vattnet.
Dels så går det åt mindre mängd vatten och dels så hålls jorden fuktig längre tid och växterna får då tid på sig att ta upp vattnet. Några risker för plantorna föreligger nog inte om man väljer att vattna på dagen. Tänk på att det kan ju regna även dagtid.:)
 
tompas11: Jag har hört precis tvärt om. Vattna på morgonkvisten när marken är sval. Du vattnar ju med svalt/kallt vatten, så växterna får ingen chock av det kalla vattnet. Dessutom är ett till argumet att sniglar älskar fukt - därför ska man inte vattna på kvällen. För att behålla jorden fuktig så kan man täcka den öppna jorden runt växter med exempelvis gräsklipp. Då torkar inte jorden ut så lätt heller. Dessutom tillför man mull till jorden, vilket är kanon för växtena.
 
Jovisst, men om man inte är så morgonpigg så har man inte så värst mycket tid över på morgonen när man ska till jobbet. Därför borde det minst dåliga i alla fall vara att vattna på kvällen. Därför vattnar jag alltid på kvällen och några problem med sniglar har jag inte märkt av (hittills).
 
Tompas11. Nu ändrade du ju förtustättningarna genom att säga att du varesig är morgonpigg eller har tid att vattna på morgonen. Isåfall kan jag kontra med att säga att det minst dåliga lär vara att vattna när man öht är hemma och har tid samt att växterna verkar behöva vattning.

Men OM man kan välja tidpunkt på dygnet så verkar hjäntrusten på diverse trädgårdssajter rekommendera morgonvattning.
 
OK vi kör på att alla vattnar på morgonen då, alla utom jag.:)
Bäst är naturligtvis att man överhuvudtaget vattnar, som du så riktigt påpekar.
 
Att vattna växter är inte som att ge ungarna ett glas vatten. Syftet är inte att ge plantorna vatten när de "behöver uppfräschning" utan att få vattnet att tränga ner ordentligt i jorden så att det finns där hela tiden för växterna. Ur den synvinkeln är det mer effektivt att vattna på kvällen eller morgonen än mitt på dagen, eftersom solvärmen får en massa vatten att dunsta bort innan det hinner tränga ner i jorden. Förutom att det är slöseri så medför det en större risk att vattningen blir för ytlig, vilket uppmuntrar växterna att bilda ytliga rotsystem som i sin tur gör dem mer torkkänsliga i det långa loppet.

Sen finns det som Fasting65 skriver andra skäl som gör att morgonvattning är bättre än kvällsvattning. Förutom sniglar har jag hört att diverse svampangrepp o dyl också har lättare att få fäste om växterna står med blött bladverk hela natten.

Så morgonvattning är säkert bäst men jag, som inte är ett dugg morgonpigg, brukar vattna på kvällen. För att minska risken för svampsjukdomar etc brukar jag då undvika att vattna på bladverk utan vattnar direkt på jorden under buskar och i rabatter, med slang och perlatormunstycke i stället för spridare.

Sen bör det sägas att nysådd gräsmatta är ett specialfall. Fröna ligger ju ytligt och när de håller på att gro eller nyligen har grott har de inte mycket till rötter, så då är det fukten i själva ytskiktet som är intressant. Därför kan man behöva vattna mitt på dagen på nysådd matta.
 
Ibland framhålls ju också att kombinationen starkt solsken och vattendroppar på bladen inte är så lyckad, det lär kunna bli brännskador. Fast jag har aldrig sett något sådant själv, men jag vattnar ju å andra sidan inte på bladen utan intill rothalsarna eller mellan raderna.

Vad gäller riktigt kallt vatten så bör man väl undvika det, så långt det är möjligt. Jag tar helst vatten ur dammen eller regntunnan, där det är ljummet. Vatten som stått i vattenkannan några timmar funkar också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.