A
Jag har hittat ett gammalt trähus på landet. Det ägs av kommunen och har stått obebott och orört i ca 8 år, innan dess användes det som fritidshus. Anledningen till att kommunen inte fortsatt hyra ut det efter att de tidigare hyresgästerna gick bort är troligen för att det är en aning förfallet. Det är inte till salu, så jag har inte varit inomhus.
Jag vill dock ha lite mer kött på benen innan jag hör av mig till kommunen om de är intresserade att sälja/hyra ut.
Vilka fel kan jag räkna med? Vatten/fuktskador är det första jag tänker på. Alla rutor är hela, och taket har två mindre hål i pannorna (vad jag kan se). På ena sidan är taket nästan helt täckt med mossa, och hela den sidan saknar stupränna.
Utifrån ser träet fint ut, inga tecken på röta eller liknande.

Tillförlitliga källor säger att det luktar unket/mögel inomhus. Detta skulle ju kunna vara instängd luft kombinerat med lukt som alltid finns i gamla hus.

Min andra tråd: http://www.byggahus.se/forum/koepa-saelja-hus/91338-koepa-hus-i-daligt-skick-av-kommunen.html

Alla tankar mottages varmt!
 
Redigerat av moderator:
melv,

som du själv så riktigt indikerar, är mögel och svampskador sannolika.

Det har läck in vatten, solen värmer, och mögel/svamp växer i de oventilerade
utrymmena. Det växer på alla trä/fiberytor där värme och fukt är inom "normala" intervall.

Du skall nog akta dig för ett sådant hus.
Det kan vara beväxt med otrevligheter inifrån och ut,
från källare till vind.

Om du får köpa marken kan du ju riva huset och bygga ett riktigt!

//KoW
 
A
KnockOnWood skrev:
melv,

som du själv så riktigt indikerar, är mögel och svampskador sannolika.

Det har läck in vatten, solen värmer, och mögel/svamp växer i de oventilerade
utrymmena. Det växer på alla trä/fiberytor där värme och fukt är inom "normala" intervall.

Du skall nog akta dig för ett sådant hus.
Det kan vara beväxt med otrevligheter inifrån och ut,
från källare till vind.

Om du får köpa marken kan du ju riva huset och bygga ett riktigt!
Det sistnämnda är inte intressant, tack för tipset dock ;)
Jag tror inte det finns vind (huset är två våningar och relativt lågt), så jag är inte säker på att det finns något helt oventilet utrymme. Men har huset inte vädrats på flera år, så är ju hela huset ett oventilerat utrymme. Så att säga.

Har det läckt in vatten, så är det ju såklart problem. Men det jag hoppas på är att det inte har gjort det. Är jag helt naiv? :rolleyes:
 
Så länge (under)taket är helt och grunden ventilerad skall det nog inte vara några större problem. Ett gammalt trähus kan man inte räkna som oventilerat, det förekommer luftombyte vare sig du vill det eller inte. :)

Jag antar att det under pannorna på taket finns spån, dessa brukar klara av smärre läckage galant. Lyft på pannorna och titta och kolla även på vinden.

Andra saker du bör titta på är syllen och golvbjälklaget.
 
A
GzO skrev:
Så länge (under)taket är helt och grunden ventilerad skall det nog inte vara några större problem. Ett gammalt trähus kan man inte räkna som oventilerat, det förekommer luftombyte vare sig du vill det eller inte. :)

Jag antar att det under pannorna på taket finns spån, dessa brukar klara av smärre läckage galant. Lyft på pannorna och titta och kolla även på vinden.

Andra saker du bör titta på är syllen och golvbjälklaget.
Okej, jag skriver upp det på listan :)

Grunden är, såvitt jag vet, inte ventilerad, men jag ska kontrollera det.

Det jag funderar på är bara, hur ser jag om det är mögel eller vattenskadat? Går det att se utan att bryta upp väggar o.l.? Golvbjälklaget t ex, eller det kanske jag kan se från källaren om jag har tur.
Och syllen är träbalken som ligger på grunden va?
Läste att man bör köpa en fuktmätare om man misstänker mögel.
 
Redigerat av moderator:
Hur ser huset ut?
Dvs, hur gammalt är det? Sten eller trä? I skogen, vid kusten eller på fjället?

Vissa sorters hus, på vissa ställen, får mindre skador av eftersatt underhåll än vissa andra.
Och bebodda hus behöver inte nödvändigtvis vara i bättre skick än obebodda (säger Fredrik, som fick flera hundra liter mögelvatten över sig när han började riva i den dubbla(?!) fuktspärren i sitt innertak)

/ Fredrik
 
A
Tornhill 2 skrev:
Hur ser huset ut?
Dvs, hur gammalt är det? Sten eller trä? I skogen, vid kusten eller på fjället?
I skogen kan man väl säga. Fast ändå inte, det är flera hus med tomter i direkt anslutning, men skogen är tät i två riktningar. Trähus, vet ej ålder. Runt hundra år skulle jag tippa på.

Tornhill 2 skrev:
Vissa sorters hus, på vissa ställen, får mindre skador av eftersatt underhåll än vissa andra.
Och bebodda hus behöver inte nödvändigtvis vara i bättre skick än obebodda (säger Fredrik, som fick flera hundra liter mögelvatten över sig när han började riva i den dubbla(?!) fuktspärren i sitt innertak)
Det låter sådär :/ Är huset nyköpt eller har du bott där länge?
 
A
Här kommer några bilder jag tog idag. Klicka för större storlek.
IMG_2304.JPG

IMG_2303.JPG
 
A
Taket.
Här ser ju ut som att det ligger någon form av takpapp under takpannorna. Något modernare än resten av huset gissar jag.
IMG_2315.JPG

IMG_2316.JPG

IMG_2317.JPG

Samma, med stuprännan överst.
IMG_2318.JPG
 
A
Träet ser ju ganska risigt ut på de första bilderna. Det är från baksidan som har en stenmur med skog bakom ca 2 meter från väggen. Här saknas även stupränna på nästan hela väggen, och taket på denna sida var på våren (och hösten också antar jag) full med mossa. Kan något av detta ha bidragit till att väggen är i sämre skick på den sidan?

Här är en bild av gavel som ligger lite mer fritt.
gavel.jpg
 
Mitt tips är att lägga ner det hela. Även om huset inte är helt genomruttet idag så kommer det att krävas omfattande reparationer omgående eller i en snar framtid, vilket kommer att kosta!! Ibland kostar det även mer än det smakar. Med tanke på de frågor du ställer och att du har skapat den här tråden så antar jag att din egen erfarenhet inte räcker långt i det här fallet.
 
A
Doldr skrev:
Mitt tips är att lägga ner det hela. Även om huset inte är helt genomruttet idag så kommer det att krävas omfattande reparationer omgående eller i en snar framtid, vilket kommer att kosta!! Ibland kostar det även mer än det smakar. Med tanke på de frågor du ställer och att du har skapat den här tråden så antar jag att din egen erfarenhet inte räcker långt i det här fallet.
Erfarenhet, nej. Jag har inte gjort något sånt här innan, om det är det du menar. Andra renoveringar har jag en del erfarenhet av dock, men det är ju skillnad på hus och hus. Särskilt i detta fallet kanske.
Och ja, troligen kommer jag bara att lägga ner projektet innan jag egentligen har börjat. Men jag är ändå intresserad, och vill kolla upp, höra andras åsikter liksom.
 
Hej, jag är ingen expert men ett litet utlåtande kan du ju få ändå eftersom jag nu läst tråden...

Ja, allt är väl relativt... Du har väl säkert sett något avsnitt av de första sommartorp-programmen. Där renoverade de ju hus av lite sämre skick. Tycker själv att det är synd att dessa kulturarv ska förgås, många ödetorp som bara står och förfaller. Ibland även med mycket bra lägen, i närhet av sjö etc. Att renovera upp det till fritidshus att användas sommartid borde ju dock gå, då man faktiskt klarar sig med lite lägre standard. Men det krävs ju ändå en hel del jobb...

Viktigaste är ju att taket är tätt och fönster hela. Enligt det som syns på bilderna så kommer du få byta en del panelbrädor och förbättra på eller byta ut den nedre stocken, men det borde väl gå.

Annat som du bör kontrollera:
- skorsten, kaminer, panna(?)
- golv & trossbotten.
- tillgång till vatten, avlopp?
- elinstallation

Gå igenom det riktigt noga i förhand, innan köp, skriv upp och planera, så du förhoppningsvis slipper de värsta överaskningarna!

Vi är ju alla olika, för en del personer kanske just ett äldre och enklare torp är det som man verkligen drömmer om... En del personer ser en poäng i att göra det själv, har ett intresse av renovering, andra vill köpa färdigt.
 
melv skrev:
Det låter sådär :/ Är huset nyköpt eller har du bott där länge?
Huset var nyköpt då, men man behövde inte vara mögelhund för att förstå vad som väntade i det rummet. Dock hade jag inte planerat en sådan bokstavlig kalldusch ;-)

Menmen, nog om mig.
Det ser ut som om grunden har varit stenar lavade på varandra, som sedan någon gång har tätats med cement för att minska golvdraget. Min gissning är att huset är betydligt äldre än 100år, fast det är naturligtvis svårt att säga mha dessa bilderna.
Hursomhelst, har man otur (!) så kan tätningen mellan grundstenarna leda till att det blir mycket fuktigt där inne, dvs möglet stortrivs. Ta noga reda på hur det ser ut där under (dvs du MÅSTE krypa in och kolla, alternativt räkna med att byta alla golv, golvbjälkar och åtminstonde nedersta stockvarvet). Med lite tur kan situationen vara mycket bättre än så, men om du inte kan kontrollera, så måste du räkna med det värsta.
Om du kan komma in så ta med en flatskruvmejsel. Försök sedan att köra in den i stockarna med en lätt stöt och se hur djupt du kommer. Är stocken mjuk långt in är det inget bra..

De synliga skadorna ser inte så illa ut.
Lite fasadbräder som behöver bytas och en stock som behöver bytas/lagas. Relativt både lätt och billigt.
Värre är att de indikerar att förre ägaren/brukaren kanske har slarvat med underhållet. Vem vet vad som väntar innomhus?

Eftersom jag redan har berättat om våra mögelproblem förstår du kanske att jag inte ser det som hopplöst, men innan du handlar måste du göra en noggrann genomgång av huset, kanske inte av en normal besiktningsman, för han kommer att skriva ett protokoll som är längre än mina armar tillsammanns om riskkonstruktioner fram och tillbaka, möjliga skador i oändlighet samt om gamla el och avloppssystem. Be i stället en duktig timmerman fundera på vad som behöver göras och hur bråttom det är. Om stockarna ligger kvar efter 200 år, så kommer de inte att ruttna bort innan hösten, särskilt inte om du stoppar eventuella läckage och sänker fuktigheten i grunden.
Viktigast är att du (och familjen) är beredd på att bo i ett gammalt hus och fixa saker efterhand.
Och se till att du har en ekonomisk buffert, det KOMMER oförutsedda utgifter, lätt i 50-100kkr klassen.

Det blev visst långt..

/ Fredrik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.