RoTe
Har kommit fram till att Dustex (lignin) är det bästa medlet att dammbinda en grusväg med.
Är det någon som vet vem som säljer det?

/Robert
 
RoTe
morsan skrev:
Googlade lite...

[länk]
Jo detta företag sprider ju ut det men de ligger i Sthlm och där är inte min grusväg. ;)
Har mailat dom ang vart man kan köpa det så vi får väl se om jag får nå svar.
 
RoTe
Fick svar att ett fat kostar 1050kr inkl moms... Så det blir salt istället. Kostar max 400kr.
 
Salt (CaCl2) kostar under 100:- säcken och räcker hela sommaren.
 
Redigerat:
RoTe
Johan Gunverth skrev:
Salt (CaCl2) kostar under 100:- säcken och räcker hela sommaren.
Japp, 89kr för 25kg på Granngården. Problemet är bara att en bättre saltspridare kostar en del.
 
Det går alldeles utmärkt även utan spridare använd lämpliga handskar, och en hink släng ut lämplig mängd för hand funkar utmärkt
 
  • Gilla
Klabbtotto
  • Laddar…
...eller lösa i vatten och strila ut med en vanlig vattenkanna. Det brukar jag göra på sista biten grusväg innan huset för att inte ungarna skall gå och kladda med saltet.
 
RoTe
"Problemet" är väl att vi tänkte skicka ut 75kg direkt... Räcker till 75 av de ca 300 metrarna. Men men, allting går om man bara vill. :D
 
Jag brukar lägga 75kg på runt 400m2 och det räcker hela sommaren förutom i en kurva där mopedistjävlarna nödvändigtvis måste spinna loss varje gång. Får komplettera lite där. Skall bunta ihop och slå ihjäl dem nästa gång det händer.
Använder för övrigt en proffsspridare.
 
RoTe
Då har man spridit 75kg på 80 meter för hand. :D (Magnesiumklorid)
Ser sjukt bra ut nu men det har inte vart nån riktig torka sen det spreds ut.
Hittade en plastback som jag tror det vart små krukväxter i hos affärerna. Den hade otroligt bra springor i botten där saltet spreds fint genom att skaka det lite.

Ska bli intressant att se om det blir någon reaktion från grannarna. Fattas ju några meter salt på vägen än, tanken var att grannarna skulle vakna upp och bidra lite dom med. Nu har vi bara spridit så man slipper damm på tomten och bilarna i alla fall.
 
RoTe skrev:
...Ska bli intressant att se om det blir någon reaktion från grannarna...
Hundägare brukar gnälla. Förra året fick jag skit för att jag saltade precis där "jag brukar rasta hunden"
- Men jag måste rädda vägen innan den blåser bort! sa jag.
- Det är inte mitt problem, sa hundägaren.
- Nä, men det är mitt problem. Alltså saltas det, replikerade jag blixtsnabbt.
- Mutter, mutter.
Det går faktiskt att gå alternativa vägar tills saltet har smält och bundits till väggdammet eller hålla sig till vägrenen. Sedan är det inga problem för såriga tassar.

För övrigt har jag för mig att man får salta 30-40% mer med magnesiumklorid för att få samma effekt som kalciumklorid.
 
RoTe
Det stämmer att man måste ha mer magnesium än kalcium. Men jag tyckte 75kg på 80 meter vart så jäkla mycket ändå sett till hur vitt det blev. :D Tiden får utvisa hur det blir, räcker det inte är det ju bara att åka till granngården och köpa 3 säckar till. Kostade ju bara 89kr stycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.