Tvättmaskinen läcker på fintvättprogrammet men inte på vittvätt, vattnet kommer ut på undersidan av tvättmaskinen och det blir en liten pöl på golvet. Någon som vet vad det beror på? Går det att reparera eller är det bara att köpa en ny maskin?
/ikhve
PS - Ursäkta om det blev fel forum - hittade inget bättre.
 
De gånger vår tvättmaskin läckt så har den läckt på alla program, ena gången hade slangklämman på vattenslangen till trumman lossnat (Det upptäckte vi när vi tippade maskinen och kikade in underifrån. Maskinen var inte på och strömmen utdragen såklart.), andra gången räckte det att göra rent tvättmedelsfacket innan och utan (blev någon skum häverteffekt pga smuts).

/ama
 
Får hoppas det bara är smuts! Det kom någon äcklig gegga i tvättmedelsfacket efter att maskinen inte blev använd på några veckor. Tyckte förstås att jag gjorde tillräckligt rent men skall kolla en gång till för säkerhets skull.
Kommer ihåg att jag läste något om miljövänliga tvättmedel som fastnar i maskinen på något sätt  - men vad var det egentligen man skulle göra åt det?

Fast skumt är det att maskinen läcker på program med centrifugering och inte på program utan. Det mest logiska borde väl vara motsatsen?
Jag skall försöka få hjälp till att kolla alla kopplingar under maskinen också - någonstans måste ju vattnet komma ifrån. Tack för tipsen!
/ikhve
 
Varje gång jag upptäcker vatten under tvättmaskinen så är det dags att rengöra filtret.
 
Det vanliga filtret (på framsidan) är rent, det har jag kollat. Finns det flera filter inuti maskinen?
Och så blev det lite fel i mitt förra inlägg :( ; maskinen läcker alltså när vi kör program utan centrifugering, med centrifugering läcker den inte.
/ikhve
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.