Måste kännas skönt kostnaden till trots att det gick att ordna!
 
Grattis till ett "nytt" hus, med ett normalt levande.
Tänk nu på att inte sätta/beklä sprickor i golv och vägg med icke flexibla ytskikt, troligtvis kommer du ha små rörelser i framtiden och då är det dumt att för ex sätta klinkers och tapeter över dessa sprickor, dom kommer med största sanolikhet röra lite på sig så klinkers/papperstapeter kommer att spricka.

Med det finns alternativ till det så du sitter inte i sjön.

Lycka till.

Mvh Jawen
 
Hemmakatten
Tycker att kostnaden verkar helt överkomlig. Har hört talas om andra hus med liknande grundproblem där det kostat många hundra tusen att åtgärda.
 
Jag är faktiskt inte alls missnöjd med priset - dock ska jag ta kontakt med dem och höra om de kan göra något åt en ny spricka som gått upp på en annan vägg (en ynka spricka på en halv millimeter som är halvannan meter lång är dock ingenting mot det jag hade innan).

Om någon annan är intresserad har jag gott om bilder på före och efter - maila isf puttaren (at) gmail.com
 
skönt att höra.. nu kan du fokusera på golfen igen! :D
 
Det visar sig nu att injekteringen var lite som att kissa i byxorna. Det värmde för stunden men var ingen långsiktigt positiv lösning.

Sannolikt är grundsättningen i form av en klack i ett hörn av plattan utan stöd efter att dagvattnet spolat ut massorna.

Efter den hårda vintern har plattan nu satt sig rejält och konstruktionen gör att det nu spricker ordentligt i hela huset. Det gjutna valvet på andra våningen tycks "vippa" över en bärande och tvärsgående vägg vilket gör att den lyfter upp andra sidan så att det också spricker på andra sidan.

Jag är lite rådvill, vi har ju inga större resurser och det är svårt att hitta någon som vill ta i det alls. WSP kan ev. göra en markundersökning och ge förslag på åtgärd, men de jobbar egentligen inte med privatpersoner. Besab i Göteborg vill att jag låter en konstruktör ge ett utlåtande så att de vet vilken åtgärd som ska sättas in. Och banken har gett klartecken till att låna mer pengar men det börjar lukta flera hundra tusen nu ... :(
 
  • Gilla
ollead och 1 till
  • Laddar…
Vad tråkigt att problemen kommer tillbaka.
Är detta på samma ställe som innan?
 
Hej!
Hur har det gått?
 
Är försäkringsbolag över huvud taget inkopplat?
 
Puttaren skrev:
Det visar sig nu att injekteringen var lite som att kissa i byxorna. Det värmde för stunden men var ingen långsiktigt positiv lösning ... :(
Har du hört med Uretek om dom har någon form av garanti på sitt första utförande? Nu verkar dom ha utvecklat PowerPile som kanske skulle passa ditt problem bättre då det blir som en pelare istället för en utfyllnad. men jag förstår om du är tveksam till ännu en "test" av företagets produkter och lösningar.
 
I dagsläget inväntar jag svar från den markundersökning och åtgärdsplan som jag låtit WSP utföra och ett svagt positivt förhandsbesked indikerar att ingen pålning med ok behövs utan "bara" en normal grundförstärkning. Skitkul ... NOT!
 
Redigerat:
Angående frågan om försäkringsbolag så har jag fått beskedet att de endast ger ersättning för såna här skador i händelse av jordskalv på minst 4,1 på Richterskalan. Nåt sånt har jag (tyvärr) inte känt av.
 
Puttaren skrev:
Angående frågan om försäkringsbolag så har jag fått beskedet att de endast ger ersättning för såna här skador i händelse av jordskalv på minst 4,1 på Richterskalan. Nåt sånt har jag (tyvärr) inte känt av.
Men vi kände det i Skåne, och det lär ha drabbat även Halland, i december 2008. 4,3 på Richterskalan och då var det en del som fick skador på sina hus. Så dom har funnits under din tid även om det nog inte är detta som påverkar just ditt hus.
 
Redigerat:
Nej, jag är rädd för att jag har svårt att hävda det - men om det finns någon information om det skalvet någonstans så kan jag kanske iallafall ta upp frågan med mitt försäkringsbolag.
 
Det hittar du nätet googla jordbävning Skåne tex. Det finns väl dokumenterat officiellt hos alla världens institut som mäter skalv. Många gamla hus i Skåne fick sprickor i fasader och valv vid det skalvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.