Hej!
Jag har bestämt mig för att byta panelen på min kolonistuga. Tar bara en eller två fasadväggar denna sommaren hade jag tänkt mig, då speciellt ena solsidan har många ruttna brädor. Behöver lite råd. Jag antar att det är enklast att börja uppifrån och arbeta sig neråt när man spikar fast det nya panelet? Jag valde stockpanel från K-Rauta. Det var mest likt det gamla panelet.

Sedan ska jag måla och jag vill göra det ordentligt för att slippa måla om på många år. Hade tänkt att köpa Demidekk färg. Någon som har erfarenhet av detta märket? Vet ni om den finns i halvmatt faluröd? Hade tänkt mig den färgen då den passar bra på en kolonistuga. I och med att det bara är en eller 2 fasadväggar jag ska m åla i år så undrar jag också hur mycket färg det går åt. Jag läste att det går åt 10-12m2/liter för hyvlat trä (antar att stockpanelet räknas som hyvlat?) Sen ska man måla 2-3 gånger.
Brukar informationen på produktbladet stämma i verkligheten?

Sista frågan gäller grundfärgen. Demidekk har en grundfärg Visir Extra Grund, där man tydligen ska måla hela väggen. Behöver man då inte olja in spikhuvud och ändar med olja? Det står följande i bruksanvisningen "2. Behandla ändträet extra noga, 3-4 strykningar¸vått-i-vått. ". Vad betyder vått-i-vått?

Alla tips och råd mottages tacksamt, då man fortfarande är en glad amatör efter 2 år med kolonistuga!
 
10 - 12 m2/l är ngt optimistiskt. Det kan bli 8 m2/l istället.

"vått-i-vått" betyder att du målar på nästa lager innnan det först blivit riktigt torrt. Detta för att ändträt ska kunna suga in allt det behöver.

Kulörer bryter färgaffäerna lätt numera, du kan nog få precis det du vill ha.

Läs på Folksams hemsida om vilka färger som funkar bäst i verkligheten.
 
en undran till..jobbet lär nog ta 2-3 veckor..ska man täcka hela fasaden med plast för att undvika att det regnar på det nya stockpanelet? eller gör det inget med lite regn bara man låter det torka innan man börjar måla? eller kanske man ska grunda så snabbt som möjligt så fort man har monterat några brädor?
 
Bäst att grunda innan du sätter upp panelbrädor!
Lägg upp på bockar så går det lätt!
 
Demidekk hade inga halvmatta produkter, jag vill helst ha någon halvmatt färg till kolonistugan...
Har någon ett bra tips på annan färg än Demidekk som håller länge?
 
Läs på Folksams hemsida om vilka färger som funkar bäst i verkligheten.
 
Alcro har en serie som hater allmoge men den är helmatt och begränsad i kulörutbudet.
Anders
 
har nu bytt nästan hela panelen, 5 brädor kvar som skall inhandlas imorgon...nu är det risk för regn nästa vecka..bör man då täcka hela väggen med plast i och med att alla brädorna är obehandlade? eller klarar panelen lite regn bara man låter det torka innan man målar? det är hyvlat gran (stockpanel) jag valde...
ska olja änderna i morgon och sedan måla med grundfärg och Beckers Perfekt akrylatfärg senast nästa helg om det blir uppehåll...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.