Hejsan,

Har just byggt ett trädäck på 47 m2 med lärkträ och står i valet och kvalet om jag skall olja indet eller inte. Ni som stått inför samma problem, hur gjorde ni och hur blev resultatet?

hälsningar

Jari
 
Undrar samma sak - vårt lärkdäck är på lite över 41 kvm just nylagt och vi funderar precis som jariT100 på hur vi ska behandla det alltså med vilken olja? Tittade som hastigast i bygghandeln och kom fram till att lärkträ olja var snordyrt! Vad har du tänk olja med jariT100?
 
Vi håller precis på att bygga en knappt 70 m2 stor altan i lärk. Vi har valt att olja - med Cuprinol Lärkolja. Blir skitsnyggt tycker jag, och kommer att hålla smutsen borta bättre plus att man behåller karaktären hos lärken - jag föredrar den levande ytan som blir av de olika nyanserna på brädorna. En del är nästan rävröda...

Visst kostar det lite, men man behöver ju kanske inta ha just lärkolja - det funkar säkert med vanlig träolja också. Om jag fattat det så är huvudskillnaden att den är lätt pigmenterad. Sedan är den även UV-skyddande, men det borde ju finnas "vanliga" oljor som är det också?

Kolla gärna här: http://altanbygge.blogsome.com
 
  • Gilla
David Mitrovic Jirefjord
  • Laddar…
Någon pratade om att man kunde värma linolja av god kvalitet till 150 grader och olja in lärkträet med det - vad tror ni funkar det? Hur lång tid har man på sig innan man oljar - kan det vara ooljat första månaden/månaderna efter läggning och sedan kör man med t-racern och oljar eller?
 
Har läst att lärkträ ska oljas på BÅDA sidor första gången för att mättas. Inte med linolja för den kommer att klibba.
 
Lärkträ innehåller hartser,oljor och terpentiner av olika slag som löses upp av många typer av sk impregneringsmedel som innehåller allskön kemikalier.Lärken naturliga ämnen är ju de som skyddar så bra .Lös inte upp dessa med något kommersiellt skräp.
Lärkträet är egentligen inte i behov av behandling för att stoppa mot vatten osv.Det förväntas oxidera och anta en ny patina alltifrån grått till nästan svart.Däremot är det ju så att om man vill ha den färska lärkens röda ton i behåll då måste ju träet skyddas mot skitigt nedfall .Avspolning utan penetrerande högtryck med jämna mellanrum kan vara mest skonsamt.Lösningmedel på lärken försämrar som nämnts träets goda naturliga egenskaper.
Om de som linoljar in lärken får en klippig yta är det inte att förvåna då olja har långt svårare att tränga in i lärken som är hårt än i snabbuppväxt furu av balsatyp som säljs i handeln.Kärnfuru som är svårt att få tag på är lika motståndskraftig som lärken.Förr användes ju kärnfurun i fönsterbågarnas bottenstycke av kända skäl.
Lycka till med det dyra trendiga lärkträet,som kan ersättas av kärnfuru till nästan halva priset.

Konsulten
 
sven-göran lindmark skrev:
Lycka till med det dyra trendiga lärkträet,som kan ersättas av kärnfuru till nästan halva priset.
Nu kan det ju vara så att man väljer lärk för att man gillar dess utseende. Då är furu ett kasst alternativ.
 
Ni som har byggt med lärk... hur många har fått en möglig altan??? Om ni inte har fått det, hur har ni då gjort??
 
pero skrev:
Vi håller precis på att bygga en knappt 70 m2 stor altan i lärk. Vi har valt att olja - med Cuprinol Lärkolja. Blir skitsnyggt tycker jag, och kommer att hålla smutsen borta bättre plus att man behåller karaktären hos lärken - jag föredrar den levande ytan som blir av de olika nyanserna på brädorna. En del är nästan rävröda...
Nu är det två år sedan du oljade in din lärk - hur ser det ut idag och oljade du förra året också? Jag har lärk i fönstren och dessa är nu drygt 2 år och det är dags att olja dem.
 
Har oljat varje år sedan vi lade altanen.

I år valde vi pigmenterad tjärolja från Dalfrid (någon slags honungsfärgad nyans) i stället för, som tidigare, Cuprinol Lärkolja. Cuprinolen tycker jag gav alldeles för mycket påväxt, och dessutom verkar det mest vara lacknafta i den, så det kändes som en dyr lacknafta om man säger så.

Tjäroljan däremot är helt i avsaknad av lösningsmedel, och en ren naturprodukt.

Med tjäroljan blev däcket direkt efter inoljning något mörkare än tidigare års Cuprinolbehandling. Nu, en månad efter inoljning, så är kulören likvärdig som med Cuprinol, men med fördelen av att den doftar gott - det luktar liksom träbåt.

Oljningen innebär att man altanen blir något mörkare än det "färska" virket, men jag tycker det är en vacker nyans, och de plankor som var riktigt rävröda i nyansen som nylagda har behållit detta, även om altanen som helhet har en mer jämn nyans nu.

Tjäroljan finns även i en cederfärgad, rödare nyans, ofärgad, samt i en grå nyans som påminner om den färg lärken får om man inte behandlar.
Jag har sett provbitar på Dalfrid där lärken först behandlats med järnvitriol, och därefter med gråtonad tjärolja, och det blev snyggt också, om man vill åt den silvergrå nyansen snabbt.

Det skall bli spännande att se om det blir skillnad med denna nya oljan.

/P
 
  • Gilla
Markarn
  • Laddar…
H
Vi har altan i lärkträ sedan 5 år.
Olja är uteslutet då oljan oxiderar och även nedfall gör altanen mörk.

Nu har en bräda ruttnat! 5 år gammalt!
Har fått en uppgift om att man kan lasera altanen
men vi har laserat överliggare på ett staket på andra sidan av huset och lasyren flagnar av (har gjort om det 2 ggr) dvs laserade på sommare och på våren nästa år så har lasyren flagnat av.

Är det någon som vet vad man kan behandla lärkträ med
Vilken typ av färg kan man måla lärk med, för färgen skall sitta?

Har någon varit med om att lärkträ ruttar?
Är det någon som har någon lösning?
 
  • Gilla
rogkal
  • Laddar…
Lärkträ-altanen är ett år nu. Har inte behandlat den med något alls. Den del under tak har blivit gul av solen och utan tak har den blivit silvergrå av regnet. Sågade ur för galler under vattenkran nyss och där såg man att trät fortfarande är som nytt det är bara som en grå hinna på.

Jag var noga med att lägga varje bräda med kärnveden uppåt och splintveden neråt för att det ska hålla bäst. Men det har spruckit på en del ställen ändå.

En fördel med att olja lärkträt är väl att slippa sprickbildningar också mer än att bevara utseendet så om altanen står på ett torrt ställe utsatt för sol i lä kommer den nog spricka utan behandling. När jag byggde altanen försågade jag några brädor som låg i solen utan att skruvas fast, de vred sig i solen och var INTE lätta att tvinga tillbaks.

Venedig står ju på pålar av lärkträ från Dolomitiska alperna så bara det hålls fuktigt så ska det hålla i flera hundra år.
 
HEM2121 skrev:
Vi har altan i lärkträ sedan 5 år.
Olja är uteslutet då oljan oxiderar och även nedfall gör altanen mörk.

Nu har en bräda ruttnat! 5 år gammalt!
Har fått en uppgift om att man kan lasera altanen
men vi har laserat överliggare på ett staket på andra sidan av huset och lasyren flagnar av (har gjort om det 2 ggr) dvs laserade på sommare och på våren nästa år så har lasyren flagnat av.

Är det någon som vet vad man kan behandla lärkträ med
Vilken typ av färg kan man måla lärk med, för färgen skall sitta?

Har någon varit med om att lärkträ ruttar?
Är det någon som har någon lösning?
Sibirisk Lärk ska inte behandlas. Man ska i så stor utsträckning som möjligt låta den vara som den är. Vill man inte ha den grå aytan som blir efter 1 till flera år så ska trallen skrubbas med tallsåpa. Du får då tillbaka det ljusa träet.
Om man absolut vill behandla för att Tex ändra färgen så använd tjärolja, inte Kinesisk utan riktig Svensk tjärolja. Den finns med och utan färg, och kan färgsättas med egna pigment.
 
  • Gilla
pero
  • Laddar…
Riddar Roland skrev:
Venedig står ju på pålar av lärkträ från Dolomitiska alperna så bara det hålls fuktigt så ska det hålla i flera hundra år.
Optimist :). För att det ska hålla länge behövs det syrefattig miljö ( under vattenyta) och ingen UV ljus. Det är svårt att fixa på en altan :)
gaia
 
ACME ACME skrev:
Nu kan det ju vara så att man väljer lärk för att man gillar dess utseende. Då är furu ett kasst alternativ.
Onödig och löjlig kommnetar
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.