Hej,

vi lät en trädgårdsfirma fixa till vår nya trädgård. De fixade oxå bärlager m.m för den kommande stensättningen runt huset som vi tänkter ge oss på själva.

När vi nu skall börja märker vi att de har "bara" lämnar 15cm från flisen till ändträet. Nä vi nu skall lägga våra plattor, som firman även visste om så bli ju bara avståendet 11cm från ändträ till plattorna. Är inte det lite väl lite? Har sökt runt för att hitta info, men hittar ingen övertygade.

Plz, någon som kan komma med lite råd?

Mvh
Mia
 
Jo, det blir lite lite med 11 cm. Speciellt om det finns mycket snö och/eller det kommer att regna mycket på fasaden! Rekommendationen är väl mellan 20-30 cm så om det inte görs om så behandla ändträet på panelen mycket noga!
 
Tackar för svaret!

Tror du det är bättre att gräva ut så man för iaf 15-20cm, men då riskera att marken efter kan luta en lite innåt huset. Testade att lägga en 4m lång bräda med 15cm mellanrum, du var det ytterst lite vinkel innåt mot huset.

Vilket tror du blir bäst?

mvh
Mia
 
Hej,

vad tycker ni att man skall göra, vi har börjat så gräs och det känns riktigt surt att börja om från början igen.

Tror iof att gräsmattan kommer att sjunka ihop lite, känns som den inte är riktigt hårt packad. Så då kanske man vinner lite lutning.

Men om man skall välja av två dåliga saker, skall man du välja kort avstånd för ändträ, eller någon grads lutning in mot huset på 4m?

Tack för svaren ;)

Mvh
Mia
 
Tycker personligen inte det skall luta mot huset. Om jag förstått rätt får du inga 30 cm mellan fasad och mark. Att då leda dit mera vatten känns inte rätt. Personligen skulle jag vilja fylla gräva ut lite mot grunden och 20-30 cm ut m.a.o ta bort jorden och gräset där och fylla med singel, eller varför inte en platta. Gräs binder fukt och bör inte vara under fasaden då avståndet är så kort. Även viktigt att ändträt är ordentligt behandlat.
 
Under takutsticket brukar inte gräs växa så bra vad jag har sett. Det är bättre att grusa eller plattsätta där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.