I och med att reglerna för våtrum har ändrats, borde det blivit betydligt dyrare att bygga badrum idag. Sedan hur mycket något kostar beror ju mycket på vilka material som ingår i tex badrum, badrumsmöbler är inte billigt.
Vårt byggföretag ville 2006 ha 27 000kr för badrumsmöbeln astrolux med spegelskåp från Ballingslöv, vi köpte det själva för 16 000kr... 11 000kr kan man ha mycket roligare för...
 
Redigerat:
Carisma skrev:
Eftersom älvsbyhus har SAMMA prisklass som smålandsvillan så tycker jag ändå det är knepigt att det ingår hos den ena hustillverkaren men inte den andra...?

Personligen skulle jag inte köpa ett smålandsvillan för 2,6 miljoner. Det finns betydligt bättre hus för det priset!
Smålandsvillan, ä-hus m.fl. anser jag vara ett bra alternativ om man vill ha ett "budget-alternativ" och sen göra i ordning efterhand. Inte om man kan "punga" ut med 2,6 miljoner efter tillval, redan vid husköpet!

Men smaken är som baken... :)
Ok, du fattar väl att det inte är Smålandsvillan Ljungby som kostar 2,6 miljoner (känns som du har hakat upp dig på det priset). Ljungby kostar 1 291 750:- men det framgår också i mitt tidigare inlägg. I min exempelkalkyl finns också kostnader som inte går att göra något åt om man vill bygga på just den tomten i just den kommunen, oavsett vilket hus man bygger. 500 000 kostar tomten (ej förhandlingsbart), anslutningsavgifter (ej förhandlingsbara) grundarbete (billigast 270 000) reserv fyllnadsmassor finns med för att det inte ska bli en otrevlig överraskning, 150 000 räcker gott.

Men till TUSSILAGO (som jag egentligen svarade från första början) vill jag bara ge rådet att du får kolla upp i just din kommun och med olika leverantörer (såsom el och telefon) vad anslutningsavgifter och bygglov kostar. Kolla upp med olika grundentreprenörer vad grundarbete just för din husmodell går på (vårt Nybros grund kostar 250 000). Kostnad för tomt kan ju vara allt från 0:- till miljoner. Och lycka till med husbygget (laasn lämnar forumet)
 
När vi byggde vårt västervik från smålandsvillan sa säljaren att ca 240' skulle ovanvåningen gå på. Med hjälp av en snickare då. Nu lyckades vi hitta en snickare så att vi fick ett totalpris på ovanvåning för ca 300' inkl badrum, va el tapeter osv men då hade vi en otrolig tur. Vi stötte på en snickare som satte ett för lågt pris. De andra snickarna vi kontaktade låg på ca 140' mer. D v s vårt pris totalpris skulle annars ha legat på ca 450'. Man kan tycka att de andra snickarna saltade rejält men det är ju just så läget är. När snickarna har ett års väntetid såklart att de saltar sina anbud ... Vi la golv, målade och tapetserade själva. Arbetena med ovanvåningen höll på från juli till julen 2007.

Därför så tror jag att hjältevadshus med sin i fabrik färdigisolerade vind kan vara en ekonomisk vinst. Att isolera är en stor del av snickarjobbet. Av den tid vår snickare arbetad la han minst två tredjedelar av tiden på att isolera och sala upp och fixa kring fönster osv osv Att sätta innerväggsreglar och gips var sedan ganska snabbt gjort. Kanske t o m så att man skulle orkat att göra detta själv. Men om jag skulle bygga igen och om det hade fungerat för oss rent planlösningsmässigt hade jag nog valt något ur ugglanserien från LBhus eftersom inredning av vinden var otroligt tröttsamt. Och att ha en kontakt och inte hålla på och tjata med div hantverkare skulle varit skönt. Det har varit trist att inget bara fungerar av sig själv, trots att vi haft mycket tur och råkat komma i kontakt med trevliga och eller billiga hantverkare under arbetets gång ...
 
Redigerat:
Rosenbyggare skrev:
Priset 297.000 hos Hjältevadshus för färdiginredd övervåning stämmer inte med dagens prisläge. Jag har oxå ett gammalt pris och det är från prislistan 2007-01-04 på 384.875 kr. Hur mycket detta har höjts fram till i dag har jag ingen aning om men anger man ett pris bör det tydligt framgå från när priset var aktuellt.

Å andra sidan är det intressant att se hur mycket priset har höjts under denna tid.
Ja, det är säkerligen ändrat sen 2004 när vi byggde. ;-)
Jag ville bara poängtera att Oavsett 400.000 eller 500.000 så tar hustillverkarna ut "överpriser" för att färdigställa övervåningen.
Det absolut billigaste är ju att göra det själv. Kan man inte, så är anlita en snickare näst bästa alterntiv, då man med största säkerhet ändå hamnar under hustillverkarens slutpris!
 
laasn skrev:
Ok, du fattar väl att det inte är Smålandsvillan Ljungby som kostar 2,6 miljoner (känns som du har hakat upp dig på det priset). Ljungby kostar 1 291 750:- men det framgår också i mitt tidigare inlägg. I min exempelkalkyl finns också kostnader som inte går att göra något åt om man vill bygga på just den tomten i just den kommunen, oavsett vilket hus man bygger. 500 000 kostar tomten (ej förhandlingsbart), anslutningsavgifter (ej förhandlingsbara) grundarbete (billigast 270 000) reserv fyllnadsmassor finns med för att det inte ska bli en otrevlig överraskning, 150 000 räcker gott.
Självklart förstår jag att det inte är BARA huset som hamnar på 2,6 miljoner! =)
Men tycker ändå det är mycket pengar, därför vill jag uppmärksamma TS (och andra) att om man vill ha ett hus som från start kostar 1,3 milj + att man väljer till tillval för 240.000 kr så kan man lika gärna kolla på andra hustillverkare där dessa tillval ingår som standard och som då istället kostar 1,5-1,6 milj från start. ;-)
 
Men finns det inte fördelar att låta snickarna även göra övervåningen, fastän det är lite dyrare?: du har allt klart när du ska flytta in och slipper byggdam och ljud( grannen håller själv på att ställa i ordning övervåningen och inte är det ljudlöst) sedan är det väl bättre att ha så få personer som möjligt inblandade om det skulle hända något; det finns inte så många att skylla på om något skulle gå fel...
 
Grunden till vårat Nybro gick på 130 000 ex moms. TROR att detta var ett bra pris då vi blev lovade ett helt annat pris som de inte kunde hålla.
 
laasn skrev:
Kalkylen vi har på Ljungby innehåller följande tillval: Veranda 33 900, takkupa 65 500, fönster övervåning 24 800, trappa 24 400, annat kök än standard + rostfria vitvaror 15 400 + närmare 30 000:- samt kakel och klinker 49 000.

Men nu valde vi att bygga ett Nybro istället och har inte dessa tillval utan tillvalsnotan landar istället på 119 355:-, (takkupa, fönster övervåning, trapp+annat golv+ekkök på erbjudande 9 900:-,köksö m.m.)

Ps Du har en jättebra blogg, snysop!
Då hänger jag med... En massa bra saker. :) Som inte alls ingår "hos alla andra".

PS Tack!! :) DS
 
men snälla ni som säger;- välj ett hus för 1,5-1,6 milj istället för ex smv el ähus.

VILKA HUSTILLVERKARE syftar ni på då??? Ett lb hus ugglan kostar mkt mer!!! Myresjöhus oxå. Dom villorna (Göteborgspris) ligger på närmare 1,9 milj -2,2 milj. NF. Det är bara Björklidenhus som kanske ligger ngt lägre, men dom tar oxå 450' för färdig öv. Kupor ingår inte. Vilket det inte gör på nästan ngn av 1 1/2 planshusen i "lägre prisnivå".

Sedan kan faktiskt inte alla göra öv själv,eller har släkt o vänner som kan/hinner göra detta. Tidsmässigt tror jag inte att det blir billigare heller. Men det är väldigt synd att bara hjältevadshus erbjuder fabriksisolerad öv för det hade för många varit ett bra alternativ.
 
Redigerat:
Villa Växa hos Myresjöhus skulle gå på ca 500 000 ytterligare från Nybro grundpris om 1,330. Då är det UTAN vinkeln och tristare planlösning.

Så jag förstår inte heller vad man skulle valt istället för SMV för ca 1,5.
 
Jag hör till de personerna som sagt välj ett annat hus än Älvsbyhus om du ska göra många tillval.
Men jag kan väl inte vara ensam att tycka om ett Älvsbyhus för 2 100 000kr utan oinredd övervåning är dyrt? (det betalade vår granne för sitt älvsbyhus inkl enkel carport med förråd men utan tomt och trädgård... ) De skrev kontrakt för drygt 1½ år sedan...

När vi skrev kontrakt bara ett år innan grannarna, kunde man få ett egenritat 1½ plans putsat hus i lättbetong på 180 kvm inkl dubbelcarport, ballingslövs kök, kaklade och klinkade badrum, hall, grovkök,klädkammare mm samt golvvärme i plattan och övervåningen. Vi fick offerter från flera firmor och det skiljde 3000kr mellan firmorna, och inkl braskammin fick vi priset 2 400 000kr för rubbet inkl inredd övervåning. ( tyvärr valde vi fel firma, vi skulle ha tagit Örement som gav den andra offerten)
Visst får man mycket hus för pengarna om man köper en smålandsvilla, men när man kommer upp över 2 000 000kr utan inreddövervåning då finns faktiskt andra alternativ som t o m kan vara billigare.
 
Redigerat:
Jag tycker också att 2,1 för ett Älvsbyhus med bara carport är dyrt. Men frågan är vad det ligger i de 2,1. Är det verkligen bara de 2 poster du skriver?
 
tja, det är ju en skenande marknad ... vilket också märks när man inreder sin ovanvåning .. särskilt som priserna skenar under tiden som bottenvåningen byggs också.

när vi valde vårt västervik fr smv i september 2006 kostade ett lbhus ugglan 141 tror jag det kallades det som är i två våningar 1,6 nf exkl carport. När vi nu avslutat ovanvåningen kan vi se att 1,6 är ungefär vad vårt hus kostat oss och då inkl tillval som kupa, fönster, trappa osv osv.
 
Redigerat:
Den andra grannen köpte ett enplans älvsbyhus 121kvm med oisolerat dubbelt garage men med gjuten platta i garaget. De betalade 2100000kr inkl tomt och (våra tomter går på 200 000kr ) med vita vitvaror och standardkök, flyttade in i sep 2006..
I skåneregionen kan man ju få elektrisk golvvärme i badrum och även klinkade och kaklade badrum, parkett i hela huset, rostfria vitvaror och t o m putsade fasader mm. Kanske därför husen här är lite dyrare... Men inga av mina grannar har ett putsat hus, ...

För 1,9 miljoner kan man få andra hus som inte lägger takpannor direkt på byggplast utan har annat underlag...
Min kommentar handlar alltså om dyra Älvsbyhus, inte de billiga i standartutförande... de billiga är mycket prisvärda tycker jag, precis som smålandsvillan...
 
Redigerat:
  • Gilla
Rolf Tore
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.