Har eventuellt lyckats med det som inte får ske...

Efter tätskiktat klart alla väggar med Lip systemet var mina klåfingriga händer framme och tog bort en liten bula, ca 2mm i diameter, från en av väggarna i duschutrymmet ca en halv meter upp. Inget fel i det kanske.
Sen på med första raden plattor. Jag inser då att jag eventuellt har glömt att kleta över uppkommet sår i tätskiktet. Frågan är nu: om det skulle vara så att detta "sår" är så långt inne att väggen bakom har blivit blottad, vad som kan hända?
Väggen är en 50-tals murad yttervägg putsad på yttersidan. Plattorna som jag sätter är blank glaserade i storlek 30x45 cm, med 2 mm fog. Hålet kan som max vara 1-2 mm i diameter om det nu mot förmodan skulle vara hål. "Hålet" tror jag sitter ca 70-80cm ut från väggen med duschblandaren vilket innebär ganska nära där duschdörren kommer.

Stora frågan...

Behöver jag plocka ner plattorna i utrymmet och täta om?

Om, hur svårt är det att göra det?

Snälla behöver seriösa svar
 
Redigerat:
Min bedömning utifrån det du skriver är att det inte är någon som helst fara. Dels för att bulan sannolikt var smuts och sannolikt inte låg i det innersta skiktet tätskikt (i alla fall låg den väl utanför den ångtäta VS20?), men framför allt för att ett så litet hål mot en murad vägg inte ska vara några problem. Även om det är yttervägg.

Jag skulle vara helt lugn om jag vore i dina skor.
 
Mer eller mindre ett svar jag ville ha :)
Om skiten låg innanför vs20 eller inte är svårt att svara på. Väggen bakom var nyputsad med naturgips nämligen.
Har krypgrund under golvet så det blir väl någon form av "ventilation" där med.

Har svårt att bilda mig en uppfattning om hur mycket vatten det kan bildas bakom kaklet och därmed tränga in.
Tack för svaret
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.