Hej.

Jag har planterat ca 100 thujor längst min tomtgräns. Eller snarare 50 cm in på min tomt. Problemmet är att när jag vattnar de, sipprar litte vatten via stödmuren (som är 1m hög) och smustsar stenarna hos grannen. ( det är hans stöd mur, som han lade själv). Jag anser att jag måste vattna mina thujor. Medan han är sur att vi smutsar hans stenar. Vad bör göras? Är det han som borde ha lagt fiber duk eller plast? Eller är det jag som bör göra nåt åt saken? Muren löper i ca 33m. Är 1 m hög.

Jag måste vattna mina thujor. Har Ni förslag?
 
Jag är nog böjd att hålla med grannen...

Kan du inte vattna lite mindre/försiktigare så det inte rinner vatten?
kanske gräva en miniatyrvallgrav bakom dina thujor?

/ATW
 
H
Han har nog rätt, men det var attans att vara stingslig, din vattning lär ju inte pågå så himla länge.
 
Vi har en grön platt slang med hål i. Vi lägger hålen mot jorden och låter den ligga ett tag. Bara jorden i häcken blir blöt, så vi föder inte upp ogräs eller smutsar stenar med denna lösning.
 
Hopplunda: Jag pratade med en trädgårdsmästare om rotvattning. Han såg förfärad ut och berättade att man lätt har ihjäl rötterna med en sån manick. Det blir liksom erosion från insidan. Köp istället en perforerad slang och vattna. Jula har en billig, grön, om man inte går på märkesprylar från gardena.
 
Tack för alla svar och tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.