Hello alla fantaster igen!
Har tjackat en riktigt fin lya på 40kvm (nr 3 under de sista 2 åren). Nackdelen är att det är lackade furugolv (smalare brädor) i alla rum utom toaletten, se bilden. För mycket fjällstuga för mig! Efter att ha renoverat två lägenheter redan vill jag nu hitta enklaste sättet att göra golvet mera harmoniskt . Jag tycker furu är fruktansvärt stressigt att titta på med alla kvistar o dess lite gula färg dessutom har jag svårt att harmonisera ett furugolv med min smak för möbler mm. Jag är totalt novis på just behandling av golv. Så frågorna är...
1. Kan jag helt enkelt lacka ovanpå existerande lack och använda en vitpigment som blandas med lacken för att ljusa upp golvet?
2. Är olja eller vattenbaserad lack att föredra i fråga 1?
3. OM jag är tvungen att slipa (vilket jag INTE hoppas på) räcker det med en lätt manuell nermattning (grovlek på papper?) eller är man tvungen o hyra storaslip-maskinen o konka runt på denna i lyan?
4. Andra tips på hur jag kan ljusa upp golvet (det är vitt jag är ute efter)?

Jag kanske framstår som bekväm, och det är jag efter två redan genomförda renoveringar :) Tack på förhand!
 
  • vrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
1. Kan jag helt enkelt lacka ovanpå existerande lack och använda en vitpigment som blandas med lacken för att ljusa upp golvet?
Svar: Du bör slipa golvet innan du lackar om.

2. Är olja eller vattenbaserad lack att föredra i fråga 1?
Svar: Du kan måla över golvet helt men använd hellre oljebaserad färg än lack iallafall om golvet är skruvat(lack på skruvat plank ger större risk för sprickor i trät)

3. OM jag är tvungen att slipa (vilket jag INTE hoppas på) räcker det med en lätt manuell nermattning (grovlek på papper?) eller är man tvungen o hyra storaslip-maskinen o konka runt på denna i lyan?
Svar: Möjligt att lacken är tunn efter många år. Men du kommer garanterat vara på bättre humör om du hyr en slip än ligger och kör för hand med sandpapper. Kan inte papperstyperna, sök i forumet så hittar du tips på detta.

4. Andra tips på hur jag kan ljusa upp golvet (det är vitt jag är ute efter)?
Svar: Jag/vi har heltäckande svarta furuplank i ett par rum. Vitlaserade i någån hall/gång och vitoljade heltäckande i kök. Man kan leka runt lite och tom måla mönster om man så önskar. Tycker som du att furufärg med dess kvistar inte är så sexigt. Vi har kvar ett par rum med orginal furufärg så att säga, dessa ska målas över helt med vitaktig färg.

Tips 1: Slarva inte när du slipar dina golv. Lätt att man "borrar" ner sig i trät om man inte gör rätt. Roligare med slätt golv.
Tips 2: Vill du inte ha babyrumpa släta golv kan du borsta upp furuplanken. Då får du mer struktur och de tål mer då furugolv normalt är mycket mjuka. Du kan sedan självklart måla dessa borstade med valfri färg.
Tips 3: Ring måleributik och be om råd. De har oftast bättre koll än leverantörerna av golven eller återförsäljarna.
 
Du kan lacka ovanpå gammal lack. Hur det är med att olja på lack vet jag inte. Innan du lackar på lacken så bör du rugga upp den lite genom att slipa, antingen för hand eller med t ex skurmaskin med slipnät. Lämplig kornstorlek är 120.
 
-Du kan olja ovanpå lack, men du måste åtm rugga upp den med skurmaskin med slipnät (dammar mycket men går fort och lätt, maskinen hitar du hos städfirmor, ibland hos masin-uthyrare)
-Om du slipar, Furu är INTE mjukt, kvistarna är jättehårda!
-Vitpigmenterad olja ovanpå lacken? Borde gå bra, men risk för att pigmentet forsvinner fäckvis vid slitage, inte så snyggt med det gula somlyser igenom. Prova på en planka som ligger mitt-i. Du förlorar inte mycket på att testa. Annars:
-Slipa ner helt, luta, vitpigmenterad olja i flera omgångar(golvet måste mätas, annars blir ytan för känslig).
 
Kålhagen skrev:
Jag tycker furu är fruktansvärt stressigt att titta på med alla kvistar o dess lite gula färg dessutom har jag svårt att harmonisera ett furugolv med min smak för möbler mm. Jag är totalt novis på just behandling av golv. Så frågorna är...
Furu har inte massa kvistar det är förmodligen ett grangolv... :)
 
Ja du kan lacka på den lackade ytan, se bara till att "rugga" upp ytan som tidigare talare sa.

Mitt tips: Skaffa dig golvlack som är helt "färg fri" och som räcker till två varv(i ditt fall ca 8 liter),
skaffa sedan en produkt som heter Carl's mix colour i önskad nyans, blanda ihop lack för ett varv tillsammans med mix colour och lacka på den uppruggade ytan. till andra varvet använder du bara lacken, sen är det klart.
 
hade själv ett grangolv som var gult o lackat.. inte snyggt. slipade (med maskin) lutade och oljade (natur ej vit olja) och det blev en dämpad, matt nyans på golvet som känns mer modern än det gula. men som sagt, måste slipas innan, sen blir det väldigt känsligt, men det åldras snyggt! snyggare än lackat tycker jag,.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.