Jo, det är så att min källare är isolerad inifrån och det är fel. Jag har börjat riva ner väggarna för att åtgärda detta. Men nu när jag rivit första delen mellan 2 reglar så har jag en fråga. Det är så att isoleringen ligger direkt emot ytterväggen och den är lite fuktig. Men reglarna ligger inte direkt emot ytterväggen. De är utflyttade ca 2 cm.

Det verkar som att det ska vara en innervägg men troligen utan isolering. För då man tittar uppåt så ser man isoleringen som är i väggarna på våningen ovanför plus balkar och liknande.

Det borde väl för min del då räcka med att riva ner alla gipsskivor, ta bort isolering och sedan smälla upp nya skivor och lämna en öppning längst ner och längstupp för att luften ska kunna passera fritt. För annars måste någon annan lösning till.

För tar jag bort ALLT som det är nu kommer man att se hur övervåningen vilar och isoleringen ifrån de väggarna. Bifogar ett par halvdålig bilder!

Första bilden: Tagen upp emot "skarven" emellan källare och övervåning.
Andra bilden: Tagen rakt upp emot övervåningen med kameran hållandes emot väggen.
Tredje bilden: Tagen emot nästa sektion.,
 
  • DSC00300.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00301.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00302.gif
Humm.. Jag hänger inte riktigt med på frågeställningen.

Men mot ytterväggarna det som är under mark, ska du riva. Sedan ska du sätta metal reglar med ett litet mellanrum (typ 2cm) mellan regel & yttervägg. Luft springa uppe & nere är en mycket bra idé.

Återkomm gärna med frågor..
 
Nja, du förstod mig nog inte helt rätt men det kvittar igentligen då jag hur som helst måste riva allt för att få ner isoleringen. Frågan var mer om jag kan låta träreglarna som idag sitter utflyttade ifrån väggen med 2 cm och sen lämna typ 2 cm upp och nere då jag sitter dit nya gipsskivor. Det borde väl funka gint eller? Borde man gå så långt att man kör dubbelgips för att eventuellt kunna hänga upp saker på väggarna?
 
Man sätter inte träreglar ö.h.t. mot en källarvägg idag, även om det är luftspalt som jag förstår det.
Gips är inte bättre det om det är fukt i väggen iom. att pappersytan på gipset kan komma att mögla på sikt.
Dvs. det blir en sämre lösning än den du har idag.

Jag skulle prata med en byggare om det för att få till en bra lösning iom. att du har att göra med mark/jordfukt från
andra sidan väggen som ska ventileras bort, du vill isolera på väggen mm.

Reglar du på med plåtreglar och sätter nån form av skiva + isolering så har du ju kvar fukten som
vandrar genom väggen, den måste ventileras ut på nåt sätt.

Finns lite att fundera på innan du gör nåt mer.

Lycka till
Jocke
 
Redigerat:
Nu efter att ha börjat riva ordentligt ser jag att den enda kontakten träreglarna har med betongen är emot golvet och där verkar det som att de har någon typ av matta emellen. För övrigt så verkar väggarna torra och fina förutom på ett par ställen där det ser ut som det runnit vatten vid regn eller liknande. Dock inte fuktigt vad som går att känna.
 
Träreglarna är nog oinget problem så länge de inte ligger an mot betongen någonstans. Ventilera utrymmet bakom så känner jag mig säker i alla fall. Det bästa är förstås att riva och sätta plåtreglar och någon fuktokänsligare skiva.
 
Jo, det är klart att plåtreglar vore det bästa. Men i dagsläget ska källaren bara användas som förråd och inhysa ett litet kontor i ett rum. Skulle det bli aktuellt för sovrum där nere så kommer jag att dränera och isoleria ifrån utsidan och då i samma veva passa på att rgla om på riktigt i källaren.
 
Väggarna kan kännas torra med handen, det är bättre att mäta fukthalten eller att tejpa plast mot väggen ca:1x1m och sedan vänta en dag och titta efter fukt.
 
Kan uppdatera med att alla reglar som har kontakt emot betongen har tjärpapp emellan regeln och betong vilket som jag fattat det är godkänd konstruktion? Detta betyder att jag enbart kommer att köra av alla skruvskallar med vinkelslip eller liknande för att behålla alla reglar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.