Bygger ett uterum ( 3,5 X 4,5m) i anslutning till huset. Det kommer att c:a 70 cm över mark vila på ett bjälklag av tryckt 45 X 195. Golv och bröstningar (två sidor som inte har hela glasdörrar) kommer att isoleras. Taket är 40 mm kanalplast och glaspartierna isolerglas WT 55. Vintertid kommer väl tepmeraturen att gå mot noll och kanske lägre.
Vilket golv kan jag använda?
Någon har sagt att det går utmärkt med furugolv.
Klarar ett trägolv låg temperatur och hur blir det med fukt?
Vill gärna ha ett tätt golv dvs inte trädäck.
Tacksam för ideer.
 
Hej! Jag gar samma funderingar.
Vad har du lärt dig hittills?

Somliga säger nämligen att om man lägger impregnerad träll i uterum får man en jobbig lukt från det impregnerade golvet?
Stämmer det? Eller är det bara en viss period tills dess att brädorna torkat?

Jag är ju rädd att ett vanligt spontant golv får problem med temperatur och fuktskiftningarna.
Men ja är ju ingen expert så jag vet ju inte.
 
För att golvet skall kunna röra sig funderar jag på att lägga någon form trall.
Ovanpå trallen ett flytande golv, laminat kanske. Då får jag en yta som är lättstädad och ger inomhuskänsla.
Funkar en så`n lösning?
 
Om trallen skulle avge lukt så kvittar ju det om man har ett laminat ovanpå.
Men annars funkar det nog. Bara man ser extra noga till att golvet kan svälla åt alla håll.

Finns det någon som vet hur det föreligger med impr. trall i inglasat uterum?
 
Jag håller precis på med mitt uterum. Det är 40mm tak och WT60 fönster, vi väljer att lägga klinkers med golvvärme. Trägolv gick bort pga att det inte skulle bli samma färg på trallen utanför (och det duger tydligen inte). Ska du ha trägolv så tror jag du behöver lägga det flytande för det blir nog ganska stor skillnad i luftfuktighet över året.
 
Hej Palte
Verkar intressant. Kan du beskriva hur du gjort. Vilka dimentioner, isolering etc.Har du bilder?
 
Först plintar ca 25st i 3 rader (+bärlina i huset) på dessa telefonstolpar som är plansågade till 8". Tvärs över dessa 2"8 cc60 på dem 2"3 cc30. över dem golvspånskiva. På golvspånet gjuter jag in 12mm golvärmeslang. 145+70mm gullfiber i golvet. Inga bilder i datan ännu, endast på minneskortet. Har byggt bjälklaget och fått upp stommen och taket nästa steg är att lägga golvvärme och gjuta.
 
Redigerat:
nyignesta, jag har gjort/håller på att göra en sån lösning du beskriver; dvs med 32 mm cellplast, WT55, isolerat trägolv. Förra året byggde jag uterummet, på träbjälklag, med cellplastisolering mellan balkarna och ovanpå detta byggplast och sen det tryckade golvet. Min plan är att när jag får "semester" ;) så ska jag lägga ett värmegolv + trä/laminat golv ovanpå mina tryckade brädor. Väljer nog nåt i skeppsgolvsstil eller nån bambuvariant. Får se om nån vecka när jag drar igång.

Jag har under 1 år inte märkt nåt av dålig lukt som du säger. Men har inte haft någon riktig värmekälla, utan endast öppnat altandörren till huset och "läckt" värme. Mer detaljer + bild på mitt uterum http://www.byggahus.se/bilder/showphoto.php/photo/212/ppuser/30307
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.