Hej!

Jag och min sambo kollar på ett hus där vi varit på två visningar hittills. Vi har själva konstaterat att det är en del som behöver göras och att ungefärlig kostnad för detta skulle vara 300.000:-. Det rör vissa fuktskador och utbyte av fönster och lite annat. Utgångspriset för huset är 1.050.000:-.

En del av felen finns med på det papper där nuvarande ägaren får skriva vad han/hon vet är problem med nu. De flesta felen finns inte med där, vilket vi kan tycka är konstigt då ägarna på visningen berättade för oss att de kände till flera av bristerna. Ingen besiktning är gjord ännu, men en noggrann sådan kommer naturligtvis göras om det blir så att vi får möjligheten att köpa huset.

Nu bär det av mot budgivning och vår fundering är om vi ska lägga ett bud som vi tycker är ok att betala för huset i det skick det är, eller om vi ska lägga bud som vi kan tänka oss att betala totalt, alltså inkluderat de nödvändiga reparationerna och sedan försöka pruta ner priset efter besiktningen. Vad är era funderingar och tankar kring detta?

Min personliga uppfattning är att det vore bättre att ge ett bud minus reparationer. I det här fallet ca 750.000:-, men budet lämnas ju till mäklaren och han lär väl inte vidarebefordra anledningen till det lägre budet?
 
Om det är tydliga slitage och skador så är det väl egentligen inte prutbart alls, utan det avspeglar sig i priset på huset. Om huset hade varit i ett nyrenoverat perfekt skick hade säkert utgångspriset varit 1,3 - 1,4Mkr eller så.

Naturligtvis står det dig fritt att bjuda 750kkr, men är det flera intressenter på huset kommer någon bjuda över det, och betala mer. Det vet både mäklare och säljare om.
 
Jag måste bara fråga.

Du menar alltså att dom som äger huset nu ska stå för era reparationer om ni köper huset??
 
Nej, jag menar att man, i likhet när man köper bil, går till säljaren med utsatta annonspriset 30.000:- i huvudet, kommer dit och hittar lite fel och skavanker här och var som kostar olika mycket att reparera, och därför förmår säljaren att sälja bilen till dig för 20.000:-.

Min fråga, eller mina frågor är alltså: Kan man pruta på huset? Kan/ska man i så fall göra det innan besiktningsmannen varit där och innan budgivning, eller ska man vänta och pruta när besiktningsmannen varit och hittat felen och skavankerna?

Eller, för att lägga in det i mitt övre expempel, ska man pruta redan när man ringer och säger att man är intresserad, eller vänta tills man sett bilen ordentligt och sett de fel och skador som är? Eller ska man inte pruta alls och räkna med att säljaren(mäklaren) satt det pris som bilen är värd och vara nöjd med det?
 
Förstår inte riktigt hur man skulle kunna pruta innan budgivning?
Sen hänger det ju lite på vad som skrivs i kontraktet också...
 
Det är lite skillnad på att köpa bil och hus. Det blir t.ex. sällan budgivning på en bil, och det är väsentligt annorlunda lagar som gäller vid köp av hus.

Generellt, med många undantag, så brukar priset avspegla husets synliga och kända skick. Dvs de som ger sig in i en budgivning och har sett de repiga parkettgolven, den flagnande färgen på fönsterkarmen och att vitvarorna sannolikt behöver bytas å det snaraste.

Utifrån dessa premisser startar så en budgivning om mer än en intressent vill ge ett bud. Den som bjuder högst brukar i allmänhet få köpa huset, men det står säljaren fritt att sälja till vem denne vill, för vilket pris som helst. Det är ju dennes egendom. Är det bara en intressent kan man naturligtvis lämna ett lägre bud än utropspriset.

Man brukar efter vunnen budgivning skriva ett kontrakt som helst bör innehålla en klausul om att köparen inom x dagar skall ordna en besiktning, och inom x+3 vardagar meddela om de vill backa ur köpet på grund av vad besiktningsmannen hittat.

Besiktningsmannen leter efter sådant som inte syns. Kryper under grunden, far runt på vinden, mäter fukt i badrum, luktar, tittar, lyser, skrapar och bankar. Det letas fukt, mögel, ruttna brädor, felaktiga konstruktioner, hussvamp etc. Sådant är svårt att avgöra för en lekman. Besiktningsmannen brukar för säkerhets skull också meddela saker som knarrande golv, trasiga elkontakter, sprickor i en fönsterruta och lösa golvlister. De är vana och ser det mesta.

Utifrån detta besiktningsprotokoll kan man sedan diskutera. Är det mycket fel vill man kanske inte köpa huset alls. Är det ett mindre fel, som att någon vid installation av spotlight lyckats såga av en bärande golvregel så bör det ju åtgärdas, och här finns det möjlighet att diskutera ett prisavdrag. "Vi är nöjda med huset, men besiktningsmannen fann dessa fel som kommer kosta x kronor att reparera att vi är därför villiga att köpa huset om ni går ned y kronor i pris".

Säljaren kan då välja att acceptera, föreslå något annat eller tacka er för visat intresse och sälja huset till någon annan.
 
Rockryder skrev:
En del av felen finns med på det papper där nuvarande ägaren får skriva vad han/hon vet är problem med nu. De flesta felen finns inte med där, vilket vi kan tycka är konstigt då ägarna på visningen berättade för oss att de kände till flera av bristerna./QUOTE]
Nu känner ni dom oskrivna bristerna också så det är väl OK :)
gaia
 
Rockryder skrev:
Nej, jag menar att man, i likhet när man köper bil, går till säljaren med utsatta annonspriset 30.000:- i huvudet, kommer dit och hittar lite fel och skavanker här och var som kostar olika mycket att reparera, och därför förmår säljaren att sälja bilen till dig för 20.000:-.
Detta tankesätt är lika knasigt när det handlar om bilar. Varför utgår du från att säljaren har satt priset på en produkt i perfekt skick?

Om jag sätter ett pris på en bil så har jag naturligtvis tagit hänsyn till alla fel och brister på bilen. Skulle bilen inte ha rostiga fälgar och stenskott i fronten skulle den vara dyrare.

Detsamma gäller förstås hus.
 
Är det budgivning så lär du väl inte kunna pruta? Säljaren säljer ju till den som betalar mest, svårare än så är det inte. Men, är man ensam om att buda på huset så faller allt i ett annat ljus. Vi lyckades få ner priset med dryga 11% (från 450 000 till 400 000) på vårt sommarställe.
 
Förstår inte hur du resonerar.
Prutning och budgivning är samma sak, är man ensam spekulant kan man buda under begärt pris och detta kallas då prutning.
Börja pruta på sitt bud efter att man vunnit budgivningen...ja du...
 
Många fel och brister är väl kanske av den arten att man inte hittar dem förrän vid besiktning och det kostar man ju knappast på sig om inte budgivningen är vunnen. I det läget är det väl rimligt att man försöker få ned priset med anledning av de brister som upptäckts? Det ser inte jag som konstigt, sen är det klart att det är en risk man tar, för säljaren kan ju välja att gå till någon annan och då har man besiktigat i onödan och får inte huset alls.
 
Fast - om du besiktigar, så i Stockhom åtminstone, går det oftast så snabbt att du inte hinner få dit en gubbe innan kontraktet är skrivet , man brukar då ha en klausul om att besiktning skall göras och kontraktet kan rivas eller omförhandlas om man upptäcker nya fel till värde mer än blah blah - finns lika många varianter som husköpare där, och rent juridsikt är de säkert intressanta om man väl behöver dom (dvs inte alltid särskilt giltiga).

Men - huvudpunkten är att du köper huset med det pris du säger, att komma i efterhand och säga att förresten behöver fönstrena målas om, jag prutar 25000, det resulterar nog bara i att du får se dig om efter ett annat hus (om du inte är ensam budgivare, förstås).

Det är ungefär som på en auktion, det går ju inte heller att säga att förresten vill jag pruta en hundring på vasen ,eftersom den är så j-vla ful :-D
 
Jag köper inte riktigt resonemanget om att det inte skulle gå att pruta efter budgivning och jämförelsen med en vanlig auktion håller inte. Vid en vanlig auktion är ju varje bud bindande och den som bjuder högst får köpa. Vid ett husköp är ju budgivningen bara ett första steg och köpet är ju inte klart förrän kontrakt är skrivet.

Givetvis är det så att man har rätt att, om nya omständigheter framkommer, ändra sig i hur mycket man vill betala. Men givetvis är det också så att säljaren då har rätt att säga "då säljer jag till någon mer lättlurad" (även om man kanske inte uttrycker det just så).

Det är klart att om man efter avslutad budgivning säger "jag vill ha avdrag på 25 000 för tapeterna är så fula", så får man finna sig i att bli betraktad som en idiot som slösar med andras tid, men det finns ju inget förbud mot att vara en idiot (även om man kan önska det ibland).

Å andra sidan kan man ju tänka sig situationen att man bjuder på ett hus som ser schysst ut, efter budgivningen visar en mer ingående inspektion att det finns fel som kommer kosta hundratusentals kronor att åtgärda, om man då i det läget inte kräver nedsättning eller avbryter köpet skulle jag säga att man är en betydligt större idiot.
 
Å andra sidan kan man ju tänka sig situationen att man bjuder på ett hus som ser schysst ut, efter budgivningen visar en mer ingående inspektion att det finns fel som kommer kosta hundratusentals kronor att åtgärda, om man då i det läget inte kräver -nedsättning eller avbryter köpet skulle jag säga att man är en betydligt större idiot.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Om besiktningsmannen finner fel, allvarligt fel, som kommer att kosta 200`att iordningställa, kan Du självklart hoppa av kontraktet, eller ge ett nytt bud till säljaren= minus 200`. I ett sådant läge antar förmodligen säljaren budet, då det nu finns en besiktning på huset man inte kan bortse från. Mäklaren har också en skyldighet att upplysa eventuella nya spekulanter om felet. Men det är klart, är det ett fel i VA- systemet, och det finns en rörmokare bland spekulanterna, kanske denne inte värderar felet mer än till hälften, och kan då bjuda över dig:D
 
Det finns ju alltid en möjlighet att pruta efter att sista budet är lagt. När jag tex köpte hus så la vi ett bud som blev högst. Efter besiktningen så visade sig att det fanns vissa fel som behövde åtgärdas. Vi la då ett nytt bud utifrån detta och mäklaren fick ta det vidare till köparen och de godtog det. Sen är det ju alltid en chanstagning när man prutar. Köparen kan ju som sagt säga nej...vill det sig illa kanske de tycker man är "jobbig" och går direkt till nästa person som lagt näst högsta bud. Sen är ju alltid en fråga om pengar, i vårat fall var det inte så mycket "bara" 50000kr. Då fick säljaren ta ställning till om det var värt att ta det budet eller gå till nästa budgivare som redan lagt ett lägre bud i budgivningen..sen kanske de också vill pruta när de sett besiktningsprotokollet = att säljaren kanske förlorar än mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.