Efter att ha byggt en ny altan hamnade friskluftsventilen till tvättstugan i källaren under trädäcket.
Jag hade hoppats att det skulle vara frisk luft under däcket (ca 50 cm ovan mark med relativt öppna sidor), men nu tycker jag att man känner en "jordlukt" i tvättstugan.
Under större delen av altanen är det sand, men i ena delen (nära ventilen) är det sand/jord.

Tips på hur man bäst löser det?

Kan man använda ett rör som dras ut till sidan av altanen (ca 2,5m) eller tappar ventilen sin funktion då?
Hårda vägen och skyffla bort jorden?
 
Förläng röret, har du självdrag kommer förmodligen flödet minska något men jag tror inte det är någon fara.
har du fläktstyrd ventilation är det absolut inga problem!
 
Fast.. har du till luft genom ytterväggen i Tvättstugan?

Borde det inte vara smartare att ta till luften i från övriga källaren? typ genom en spinga i golv?

i Tvättstugan borde bara Från luft finnas. eller?
 
Per-Erik skrev:
Fast.. har du till luft genom ytterväggen i Tvättstugan?

Borde det inte vara smartare att ta till luften i från övriga källaren? typ genom en spinga i golv?

i Tvättstugan borde bara Från luft finnas. eller?
I tvättstugan finns idag både tillluft (genom ytterväggen) och frånluft (självdrag)

Tidigare var det alltid väldigt frisk och god luft i tvättstugan och därför vill jag fixa ventilen.
Senaste iden är att sätta en ventil i altangolvet med en slang till tvättstugeventilen

Någon som vet om det finns sådana ventiler? Ventilen ska såklart klara så att det inte kommer in vatten och
gärna vara barnsäkra (så att dom inte direkt fylls av leksaksbilar mm)
 
Ventil i golv medför alltid att smuts etc faller ner.
Skulle avråda men sitter den väderskyddat kan du ju ta och avsluta med ett finmaskigt galler och kanske ha en renslucka eller iaf ha den lätt demonterbar för rensning.

Drar du den GENOM golv kan du ju vinkla av den med en kort 90graders böj och sedan sätta ett galler för luftintag som finns med jalusilutande galler samt insektsnät.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.