Så är det nu avloppsjobb på gång i badrummet.

Purus-plattan sitter monterad och avloppet är anslutet till stammen.
Men, wc och ts håller på att monteras, dock uppstår det lite frågor under resans gång:

Avloppsrören ska förankras i bjälklaget har jag läst nånstans.
Det är inga problem att göra, innan man lägger golvspån & golvgips.
Men då måste man ju borra hål för storleken på avloppsmuffen om man ska kunna
"trä över" skivan s.a.s.

Annars får man lägga spån + gips och borra hål för avlopp, hoppas att det blir exakt där man salat
på för att dra röret emot med patentband, och sen ansluta avloppet underifrån.
Det förutsätter dock att man har öppet bjälklag underifrån, vilket går att ordna för wc, dock ej för ts.
Det röret kommer för nära grundmuren så man kan inte dra fast röret i bjälklaget underifrån.

Hur gör man detta på enklast och bäst sätt egentligen?

Bild på ts avlopp.

www.nybleus.se/hus/filer/avlopp.jpg
 
Redigerat:
Röret tycker jag ser lite kort ut. Enklast är ju att ha ett slätt rör som är för långt, göra hål i spånet som träs över och sen använda en lös muff. Samma på toan. Då kan du ju anpassa avloppsrörens längd perfekt till den färdiga golvhöjden. Sen är det väl inte så kul avv föröka kränga en manchett över den där muffen som är där nu... :) När jag ändå håller på och gnäller, du tror inte det blir lite tajt mot väggen?
 
Jo, det är kanske enklast att köra med slätände och lös muff. Tror dock det blir problem på 110-röret iom. att en 110-muff
är så pass hög att den inte får plats upp i ryggen på wc, men det kanske den får? har faktiskt inte testat.
Jag har varit flitig idag så jag har förankrat avloppen så det kommer gå att trä i röret ovanifrån efter skivorna är satta.
Det blir skarvat i golvfacket förstås men det är det bästa jag kommer på.

Blir inga manschetter, mattläggaren får lösa det med matta, han tar bra betalt för det så han för lösa det :)

Näe, jag tycker inte att ts-avloppet ligger för nära väggen, det är ca 15cm eller mer från väggen.
Ser dock kortare ut från denna vinkel.
 
Det finns muff till wc som passar i ett slätt med golvet avsågt 110 rör samt perfekt i höjd med stolen. Den följde tom med min Gustavsberg stol :)
 
aha, jag kollade den som är standard för att skarva 110-rör, den är lite hög :)
 
Det finns wc-stosar som man låter gå upp en bit ovanför golvet, och som man kapar i rätt längd när golvet är klart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.