Håller på att planera för trä altan nu. Altangolv är redan packat samtidig med förarbete till platta till grunden. behöver jag gräva igen till plintarna? hur mycket djupt då?
Mvh/Qassim
 
  • 100_0325.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett förslag :)
 
Skall du ha altanen under taket? Om det redan ligger makadam där en 20cm, hoppa över plinar. Lägg altanen flytande på marksten 35x35cm i stället.

/abbe
 
Ja, under taket + exrta 1.2 meter till båda sidorna. Det behöver kanske plintar om jag hoppa över resten av plintarna under taket? eller abbe!
 
Stöder förslaget om flytande altan. Det är jobbigt och onödigt att gräva i singel.

Har du frågat din husleverantör/snickare om hur du skulle kunna göra? Ofta har de goda ideér. Om allt ska hänga samman tycker jag att det ska vara samma konstruktion. Se till att fylla ett lager makadam/sand och packa det. Väg av med marksten/betongplattor och ett lager golvreglar + trall.

Kolla in hur den här killen gjorde http://familjenklinger.blogspot.com/

Kjell G
 
Tack för er, jätte bra förslag. Jag ska höra med snickare imorgon för att slippa gräva:)
/Qassim
 
Glöm inte pappen mellan platta och regel för att slippa att fukt från plattan går in i regeln.
 
Jag har lite problem nu med Bärlina mot husgrund. Det finns en tilluft till kaminen, som ska förlängas fram till altans framsida. Ska jag borra bärlina för det?
Hälsningar/Qassim
 
  • 100_0571.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du blir tvungen att göra hål i bärlinan, inte nåt större jobb eller problem. Borra o kör med sticksåg alt hålsåg.

En tanke kan vara sen att sätta insektsnät på hålet, En fråga: är det nödvändigt att dra fram rör till framsidan? Luften under altanen duger väl till förbränning? Samtidigt får du lite hjälp med cirkulation, inte för att jag tror det behövs men du sparar några rörbitar iaf.

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.