Hej, vi har tankar på att måla köksgolvet när vi plockar fram det från lager av masonit, plastmatta och klickparkett. Risken är ganska stor att det gamla trägolvet inte ser för roligt ut och då tänkte jag måla det. Innan vi upptäckte att det låg ett gammalt golv underst var vi inne på ett rutigt linoleumgolv. Tycker fortfarande att ett rutigt golv är väldigt vackert. Har någon gång när jag surfat runt och letat hus och köksprylar varit inne på en hemsida där det på första sidan är en bild på ett kök i äldre stil, vita luckor och ett målat trägolv, rutigt. Nu kan jag verkligen inte komma på vad det är. Har varit inne på sidan flera gånger via sökningar på google, men nu kan jag inte komma på i vilket sammanhang, kanske vedspis, trägolv?? Är det nån som känner igen hemsidan? Eller är det någon som har andra bilder på målade trägolv, rutigt eller enfärgat?
Tacksam för hjälp
 
JA, den var det jag menade, byggfabriken! tack! Ska kolla dina bilder direkt, var det väldigt svårt att måla och få rutorna raka? den där boken verkar ju intressant, ska se om dom har den på biblioteket.
Tack för den snabba hjälpen, nu ska jag bara övertyga maken om att det är så fint som jag tror...
 
Jättefint kök njitanjau, och vilket vackert golv, precis så som jag tänkt mig, mycket bra inspiration!
 
Jag målade vårt golv i övre hallen för två år sedan, det blev jättebra. Jag bröt "på känn" till en mellangrå och en mörkgrå linoljefärg med kimrök. Sen målade jag hela golvet med den ljusa 2 ggr, mätte och ritade rutorna med blyerts och målade sen de mörka rutorna på frihand (en tunn styv pensel till kanterna). Passade på under semestern - hem, målade en strykning - ut till stugan på en vecka. Hem igen - strykning nr 2 - ut till stugan o.s.v.
 
Det är inte svårt men det tar lite tid.. jag ritade också upp med blyerts som sara men jag använde masktejp. Det finns en beskrivning i vi i villa artikeln. De har en linjal som man stödjer handen mot om man vill måla på fri hand. det verkar vettigt och förmodligen inte särskilt svårt..
Jag orkade inte experimentera på frihand utan tog masktejp men det gick rätt många rullar...
 
Hej!
i sista numret av tidningen Land finns det flera bilder på rutiga trägolv.
 
Hej alla som kom med tips när jag startade tråden, boken målade golv beställdes och lästes tillsammans med alla böcker om golv jag kunde hitta, de flesta från Gysinge. även om det är målade golv jag vill läsa om kommer skrifterna nästan alltid in på såpskurade golv. När vi nu tog bort Byggmax klickparkett, plastmatta och masonit så låg där ett skurgolv! nu har vi ju visserligen bara tagit fram i matrummet, sen ska väggen till det trånga lilla köket ner och golvet därinne avslöjas. risken är väl stor att skurgolvet i köket inte är lika fint som det vi nu tagit fram...
Men nu får jag lite ångest av att måla över generationers skurning... men ett målat golv måste väl vara mer praktiskt i ett kök som används mycket (maken är kock) och småbarn som spiller?
 
Om golvet är skurat i en generation så biter nog inte spill och barn på det... Risken är väl bara att golvet är rejält nedslitet, dvs mer än man är beradd att acceptera...

Själv var jag tvungen att byta ut golvet i köket mot ett nytt 30x180mm furugolv. Eftersom jag inte tänkte skura det så målar jag det direkt istället med linoljefärg. Visst, det blir inte riktigt samma varma, goa känsla som med skurgolv men det finns en verkligehet att ta hänsyn till också. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.