Jag tittar på ett hus just nu och det är renoverat av den tidigare ägaren, bland annat i våtrum. Vad ska jag tänka på för att förvissa mig om att det är schysst gjort? Kan en besiktningsman avgöra det vid en överlåtelsebesiktning?

Vilka frågor bör man ställa? Om jag ställer frågan "är det gjort enligt gällande normer och regler, när det gäller material, fuktspärr osv" och säljaren svarar "ja", har jag fullgjort min undersökningsplikt då? Om det senare blir problem för att säljaren inte alls har fuktspärrat ordentligt eller vad som nu kan tänkas vara problem, har jag då någon möjlighet att kräva ersättning?

Eller hur skyddar jag mig mot det?
 
Finns nog ingen patentlösning. kontrolelra först om det är gjort av en riktig firma, Be att få se på dokumentation, åtminstonde kvitto.

Har de gjort det själv så be att de berättar enl. vilket system det är gjort, Om de ex. fotograferat under arbetet, se i så fall till att besiktningsmannen får granska dokumentationen.

Om det visar sig att det går att se vid en besiktning att något är fel, ex. inte utbytt golvnrunn, rör som kommer upp ur golvet etc. då blir det inget dolt fel, oavsett vad säljaren sagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.