Hej, tänker för första gången försöka att sätta nytt kakel i köket. Underlaget är dels målad puts dels två igensatta dörrar med spånskivor. Det gamla kaklet tycks ha varit fäst med någon typ av elasiskt fix. Vad ska jag gör för att få bästa underlag för nytt kakel?
 
  • IMG_3388.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gipsskiva.
 
fäster spackel så lär d nog funka det oxå (ardu rapid, grovspackel eller liknande) men jag hade nog valt renoverings gips för det....
 
Jag skulle precis starta en exakt likadan tråd själv själv :) Då slappa jag. Lycka till på oss.

Jag har hört att bygglim är jävligt bra om man är nybörjare och ska sätta upp kakelplattor i kök:cool: Stämmer det :confused: ?
 
Nej. Varför skulle det vara bra?
 
jon_h skrev:
Nej. Varför skulle det vara bra?
Han jag pratade med sa att det är lättare (för en ovan) att limma fast plattorna i väggen än att använda fix och att de sitter tillräckligt bra på så sätt. Sen så kan man ju lägga på fog mellan plattorna för att det ska se snyggt ut:confused:

Det blev ingen gipsskiva för mig, (den fick inte plats i bilen ;)) jag köpte någonting som heter rotifix försäljaren sa att eftersom att väggen som jag ska sätta plattorna på är en gammal murad vägg (stum yta) så kan jag blanda till rotifixen och smeta ut den direkt på väggen för att få en slät yta. När denna yta har torkat så ska jag kunna använda samma påse (rotfix) för att sätta plattorna på väggen.
 
Redigerat:
T
Annars hade kunnat dela gipsskivan och vips så hade den fått plats i bilen : )
 
  • Gilla
njonas och 1 till
  • Laddar…
Du...jag har en liten bil :p

Men allvarligt talat så får jag väll ta försäljaren på hennes ord när hon säger att det inte behövs någon gipsskiva om man ska sätta köks kakel på en sten vägg.
 
Har man lite större eller längre kakelskivor så kan det vara väldigt trevligt att fixa helt jämn yta med gips ... och då även 13mm så att det blir lite stadigt och rakare än 6mm:s renoveringsgips.

Lycka till :)
 
Miles skrev:
Har man lite större eller längre kakelskivor så kan det vara väldigt trevligt att fixa helt jämn yta med gips ... och då även 13mm så att det blir lite stadigt och rakare än 6mm:s renoveringsgips.
Nackdelen med en gipsskiva att att den bygger så mycket. Så det kan kanske se konstigt om om man vill bevara gamla golv- och taklister.

Miles skrev:
Lycka till :)
Tack!
 
Bygglim skall du väl inte använda !!?

Möjligen kan det vara enklare med kakellim än fix - men det är ju ungefär som ett färdigblandat fix-light :)
Jag använde kakellim när jag satte fejk-tegel på en vägg -funkade fin fint...
/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.