Hur gör ni på sommaren, kör ni på sommar drift eller låter ni den gå som vanligt?

Ställer ni ner värmekurvan?

Har hört att man aldrig ska stänga av golvvärmen. Så hur gör ni.....
 
Sommardrift sköter ju pumpen om själv med din inställning av vid vilken temperatur husvärmen skall stängas av. Jag kör nu här i Skåne med att låta husvärmen slås av vid +13 då solen är framme hela dagarna. Då tempen går ner under +13 igen så är husvärmen avslagen 6 timmar ytterligare med automatik men huset är ju uppvärmt så det klarar sig lätt dom 6 timmarna utan extra uppvärmning av pumpen. Finns ingen anledning att sänka värmekurvan egentligen eller stänga av golvvärmen, är husvärmen avslagen så är den och börja ratta värmekurva efter väderleken om man är nöjd med den i övrigt är i mina ögon onödigt, kan inte tänka mig man sparar något på detta.
 
tycker det är lite dumt att kalla det för sommas & höst, samt vinter inställningar, som de olika pumptillverkarna gör.
är det inte bättre att tala om vad inställningen gör istället.

det handlar ju om på/av för radiator systmet & tillåten eller icke tillåten spetsning med elpatron
 
Har jag fattat rätt om:

Sommardrift är egentligen den temp pumpen alltid går efter (+17 förinställt)

Nu har ju jag redan satt den på +15 hur kopplar jag då bort den till hösten, vill ju inte att det ska vara förskjutet 6 tim då?
Hittar inget om det i användarboken.
 
Sommartid kan man ju kalla det gradantal du själv sätter där pumpen skall slå av husvärmen, du har ju tydligen satt den på
15 gr själv nu mot fabriksinställda 17. Dom 6 timmarna kommer du aldrig ifrån så bara att skruva upp tempen från 15 då till vilken temp du själv vill husvärmen skall slås av.
 
Ok
Om jag tycker att +15 är bra så kan det vara så år efter år alltså.

En hel vetenskap för att sätta sig in i allt....
Tack för hjälpen!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.