Hej,

Sitter och gör en ungefärlig kalkyl inför ett husköp och nu kommit till badrummet. Jag kommer i första skedet inte gå in i detalj utan försöka göra någon övergripande kalkyl. Därför blir min fråga lite luddig och svår att svara på...

Vad skulle ni uppskatta att en totalrenovering av ett badrum kan kosta per m2? Då ska allt helkaklas av fackman, vidare skall nytt porslin inkl badkar, golvvärme och allt annan nödvändigt typ handdukstork osv. inkluderas Vi har funderat på någon form av "typ" Sjöstensplattor i olika storlekar och storleken är ca 15m2 golvyta och 2,2 i höjd.

Jag förstår att det finns lika många olika pris som det finns badrum, men någon kanske har gjort ungefär det jag förklarat ovan?

Alltså… ett ungefärligt m2 pris för rubbet?

Tack på förhand!
 
Hej!

Jag gjorde precis samma kalkyl som du när jag köpte min nuvarande BR i oktober förra året. Mitt badrum är ca 2x1.5m. Inte särskilt stor alltså. Jag ringde runt till olika firmor för att få anbud på jobbet som skulle inkludera bordtbilning av gammalt kakel; dra om lite el i väggen samt kakla om väggarna. Samtliga bud från firmorna jag ringde runt till lämnade uppskattningar på kostander och leveranstider. Inget kostnadsförslag från dem understeg 60.000.
Och då har vi alltså inte ens TALAT om inredning som handfat, toalett, badkar m.m. Mellan 50.000 och 100.000 snackar vi om... Smått obegripliga summor enligt mig. Jag förstår att det är mycket jobb, och att det inte är gratis precis, men man undrar ju ändå hur det kan dra iväg på det viset. Inte nog med det; jobbet skulle ta fem till tio veckor att utföra! (Där ingår lite torktider m.m.) Den tiden skall man alltså leva utan dushmöjlighet alltså.. Det verkar vara gott om jobb för firmorna så det är verkligen inte kundens marknad tyvärr..
Hårda bud alltså. Bad och kök är riktiga kostnadsdrivare..
(Om man betalar en smärre avgift kan man få hem seriösa firmor och få ett fast pris.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.