Hej.

Till sommaren är det dax att måla om huset. Alla hus på vår sida gatan är gröna i något slag. Men vi vill byta färg till en mer blyerts grå färg. Min fråga är, får man byta färg?

Mäklaren som visade huset sa att det fick man nu för tiden.
Men hörde nyligen på Tv att någon sa att för att byta färg så måste man söka bygglov. Blev väldigt konfunderad.

Någon som vet hur det ligger till?

Mvh
Mathias
 
Det beror på...Om du byter från en varm till en kall färg,eller från en ljus till en mörk så krävs det bygglov...men det där e ju svårt för nån annan än komunen att svara på så ring er byggkontor o prata med dom..

lycka till!
 
All fasadförändring kräver bygglov. Själv hade vi svårt att få byta färgen på fönstren (till orginalfärgen!) fick inte rätt föränn jag hakat av ett fönster som jag skrapat lite på och tog med mej till statsbyggnadskontoret och visade dem. "Den här färgen vill vi ha och den har funnits på huset tidigare..."

men de är skillnad på olika kommuner och hur petiga de är.

mvh plexi
 
Från Haninge kommuns hemsida:

"Normalt behövs inte bygglov för omfärgning av ett en- eller tvåbostadshus inom detaljplan till skillnad från andra typer av byggnader. Särskilda bestämmelser om lovplikt kan dock finnas i detaljplanen eller områdesbestämmelserna även för en- och tvåbostadshus. Utanför detaljplan behövs inte lov för omfärgning. "

mvh Konrad
 
http://www.orebro.se/byggaochbo/bygganytt/bygglovochbygganmalan/bygglov.4.37c0d5e810d685ee730800015604.html#31.5fddd66311381a367ca80003291
Måla om eller ändra fasadmaterial

Inom detaljplan och "samlad bebyggelse" krävs inte bygglov för att färga om, byta fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial om åtgärden inte väsentligt ändrar byggnadens eller områdets karaktär.
Utanför detaljplan och "samlad bebyggelse" får man måla om och byta fasadmaterial på sitt hus utan bygglov, om huset inte är klassad som byggnadsminne eller har ett högt kulturhistoriskt värde. Tillstånd krävs då från Länsstyrelsen. Stadsantikvarien kan svara på om så är fallet för dig.
 
pleximaster skrev:
All fasadförändring kräver bygglov. Själv hade vi svårt att få byta färgen på fönstren (till orginalfärgen!) fick inte rätt föränn jag hakat av ett fönster som jag skrapat lite på och tog med mej till statsbyggnadskontoret och visade dem. "Den här färgen vill vi ha och den har funnits på huset tidigare..."

men de är skillnad på olika kommuner och hur petiga de är.

mvh plexi

Plexi, från och med den 1 Januari 2008 så får man lov att byta färg utan att ha bygglov.
Förhörde mig med kommunnen förra sommaren vad det tar i tid få bygglov för måla om fönsterna.
Och fick då tillsvar att vänta till nästa år..då det inte krävs bygglov.

Så nu är fönstrerna ommålade, och fastaden ska målas om v27!=)
 
Jag ringde till mäklaren vi köpte huset av och hon sa att det var fritt fram att byta färg.
Så är nu gjort och det blev kanonbra :)
 
hur gäller det om man ska måla tegelfasad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.