Efter lite kontemplation över orden jag skrev om igår från den gamla boken så kom jag på en fin liten invinkling...Om man nu inte ens ska oroa sig för morgondagen....hur mycket ska jag då oroa mig nu för år 2035 när pensionen ska trilla in?
 
Man kan ju också säga som Anton La Vey sa, att de som hävdar att man inte ska oroa sig för morgondagen är de som inte har någon framtid. Ska man se realistiskt på det så är det ju ofta så att om man låter bli att konsumera "idag" så kan man konsumera desto mer "imorgon". Finessen är att hitta den lösning som ger störst konsumtionsutrymme både idag och imorgon.
 
Då återstår väl frågan om vi verkligen behöver konsumera så mycket mer än vad vi redan gör?

Nu kastar jag sten i glashus vad gäller mig själv...flest prylar osv...
 
Swetrot skrev:
Jag såg en tråd om vitvaror till ett hus för 80kilopix och började räkna lite snabbt . Det blev en strikt ovetenskaplig undersökning om de ”dolda” kostnaderna för att använda prylarna vi köper till vårt hem.

Låt oss börja med diskmaskinen. Vi har lärt oss att diskmedlet kostar runt en krona per tablett, att den drar 1,4kWh el om vi kör vårt favoritprogram och att det går åt 21liter vatten. Det kan se lite olika ut för olika fabrikat, men där någonstans hamnar man.

Det blir ungefär 2,50kr/körning i driftskostnader.

Men inköpspriset då? Om diskmaskinen kostar 8.000kr, och vi kör den 200ggr/år (varannan dag ungefär) och den håller i 10 år, så motsvarar inköpspriset 4kr/körning. Även om vi ökar på och kör den 300ggr/år och den håller i 12 år, så kostar det nästan lika mycket i inköpskostnad som driftskostnad under maskinens livslängd.

Om vi lånade pengarna när vi köpte diskmaskinen, kanske därför att vi byggde ett nytt hus, så får vi betala ränta på pengarna också. Med en ränta på 5% blir det ungefär en krona till per körning i räntekostnader efter ränteavdrag.

Nu tycker jag att 6-7kr för att få det maskindiskat istället för att handjaga är det gott och väl värt, men det finns ju en del andra saker i hemmet som också kostar pengar. Bredvid diskmaskinen står ugnen.

Jag tror att vi hemma hos oss använder ugnen två gånger i veckan, på sin höjd. Om ugnen kostade 10.000kr, och den håller i tio år med den användningsfrekvensen, kostar varje användning 10kr i kapitalkostnad. Har jag lånat pengarna får vi lägga till 3:50, och sedan skall ugnen värmas upp också. Med ens kostar det mer att laga till pommes frites än vad det kostar att köpa den…

Apparater som man använder mer sällan kan bli rätt så absurda att räkna på. Hushållsassistenter är en sådan där manick som gärna samlar damm i skåpet. Om vi räknar med att den används en gång i månaden, håller i tio år och kostade 3.000kr i inköp så blir kostnaden per gång man använder den 25kr. Var det någon som tyckte att man sparar pengar på att baka eget bröd ibland?

Om du hör till dem som har skåpen fulla med riskokare, fonduegrytor, wokpannor, fritöser, våffeljärn och smörgåsgrillar som används sällan så kan det vara lite störande för nattsömnen att börja räkna.

Naturligtvis kan detta föras över till andra områden än köket. Riktiga rysare kan vara verktygssamlingen, trädgården, träningsredskapen, systugan, bilen och hemelektroniken.

En stor del av att bli rik ligger i att inte låna pengar till saker. Räntan man får betala ökar på kostnaden ganska så brutalt. Och jag tror också att man skall börja tänka sig för vad man egentligen behöver ha. Man behöver inte leva som en asket för det, men definitivt försöka att köpa in rätt kvalitet och prisklass. Om dina saker i hemmet tappar 150kr/dag i värde istället för 300kr/dag så får du med ens rätt mycket pengar över att leva för. Eller spara, eller ge till fattiga behövande, dina arvingar eller vad du vill.
Tänkvärt inlägg :)

Själv var en av de bästa investeringar jag har gjort en EU-moppe som jag hade i 2 år.
Köpte den för 20 000, sålde den två år senare för ca 12 000.

Använde den i princip varje dag från Mars till November de åren, ofta flera ggr. Bilen samlade mest damm då :)
Inkl. service, bensin,försäkring osv och värdefall så kostade den väl ca 15-25 kr/dag.
Visst en del pengar - men otroligt skönt och praktiskt...

Man kan ju avväga sin investeringar dock - vissa känns ju inte så prisvärda i efterhand - som sagt tänkvärt inlägg :)

/K
 
BobbyEwing skrev:
Och ännu värre blir det om man dessutom räknar på alternativränta på kostnaden, dom jag var inne på tidigare. Om man skulle ha kunnat klara sig med ett vattenpass för 200 istället för lasern för 1200 och istället hade investerat sin tusenlapp i sin aktieportfölj och relaterar det mot gångerna man faktiskt använder sin laser så inser man att det är ett ganska dyrt nöje. När man köper något så förlorar man ju inte bara pengarna detta något kostar, utan även möjligheten att få dessa pengar att växa.
Nu är vi ju där igen.. Hur vet vi att börsen kommer att stiga i framtiden?
 
Mikael_L
Whisky-flarran jag köpte var riktigt dålig som investering sett.
Den var även rätt dyr, med tanke på all framtida avkastning jag gick miste om.
Den kan tom öka mina alvedon-omkostnader, om jag inte är försiktig.

Men jag ångrar den ändå inte ... :D
 
Om man skall kalkylera med alternativräntor hela tiden har man ju inte råd att leva. Varenda korv med bröd på hockeymatchen är ju en missad brakmiddag på Edsbacka Krog den dagen man fyller 100.

Det finns till och med dem i bekantskapskretsen som bums börjar påstå att jag skall räkna upp mina boendekostnader med en tänkt avkastning på de pengar jag köpte huset för, bara för att jag inte har några lån. Då garvar jag mest bara, och undrar om de inte skall sälja sin villa och flytta in i en etta med kokvrå i Gubbängen, och låta mellanskillnaden investeras. Den tänkta avkastningen får de i sådana fall lov att lägga till på sin boendekostnad. Vissa ekonomiska teorier är inget annat är just teorier som inte går att översätta till praktik.
 
A
jonand skrev:
Dom som köper fonder med hög förvaltingsavgift tror att dessa ger högre avkastning än de billigare fonderna. Å ena sidan har det gjorts forskning på detta och man funnit att dyra fonder inte har högre avkastning än billiga, å andra sidan om man prickar in en riktig stjärnförvaltare (för såna tror jag finns) så försvinner även en hög avgift i den höga avkastningen.
Ja, men här pratar jag om passivt förvaltade indexfonder som de gör förändringar i endast några gånger per år, För dessa fonder behövs inga stjärnförvaltare, de behöver knappt kunna läsa innantill.
 
"Nu är vi ju där igen.. Hur vet vi att börsen kommer att stiga i framtiden?"

Ingen vet men hoppas kan man ju alltid. Samma sak är det ju med fastigheter, hur vet man att huspriserna stiger i framtiden?
Idag skickar folk in miljoner i sina fastigheter utan att veta (helt säkert)om de kommer att öka i värde. Hade ingen trott att deras fastigheter skulle bli mer värd i framtiden så är det nog väldigt många hus som aldrig blivit byggda.
 
jeppeknaster skrev:
"Nu är vi ju där igen.. Hur vet vi att börsen kommer att stiga i framtiden?"

Ingen vet men hoppas kan man ju alltid. Samma sak är det ju med fastigheter, hur vet man att huspriserna stiger i framtiden?
Idag skickar folk in miljoner i sina fastigheter utan att veta (helt säkert)om de kommer att öka i värde. Hade ingen trott att deras fastigheter skulle bli mer värd i framtiden så är det nog väldigt många hus som aldrig blivit byggda.
Men tittar man historiskt så gälelr ju detta: Både börser (fonder) och fastigheter har stigit i de allra flesta fallen (undantag finns förstås - iaf vad gäller fastigheter på vissa orter)

Däremot kan man inte vara säker på att man ligger på plus vid en viss tidpunkt - man kanske måste vänta tio år till . . .


/K
 
A
Själv köpte vi vårt hus för att bo i det, inte för att spekulera i prisuppgång. Om värdet stiger är det naturligtvis bra, men om värdet skulle sjunka betyder det inte att vi säljer huset för att placera pengarna på börsen eller någon annanstans.
 
Sen är frågan vad som är rik också...
För mig är rik att slippa vända på slantarna för att få mina mål mat om dagen plus att jag har vänner och familj som jag bryr mig mycket om och de mig.
Sitter man och oroar sig över hur pengarna förökar sig på banken så kanske man inte lever ett så rikt liv, har träffat några sådana personer som mår dåligt bara för att jag inte hade egen kasse med mig till ica utan köpte en ny... vilken jobbig tillvaro det måste vara.

Men att finansiellt bli rik så är det, som så många säger, de små utgifterna som skall ned i första hand.
 
Ahlesten skrev:
Sen är frågan vad som är rik också...
För mig är rik att slippa vända på slantarna för att få mina mål mat om dagen plus att jag har vänner och familj som jag bryr mig mycket om och de mig.
.
Jepp, mycket klokt. Jag har ingen aning om vad som gäller för att vara rik i reda tillgångar. Är det en eller 10 miljoner som räknas?

Jag känner mig ganska "rik" även om bankkontot inte står på tio miljoner...Jag känner mig rik när jag kan ligga en dag som denna i hängmattan mellan två träd, lyssna på fågelsången och njuta av solen. Att få ligga och fundera på vad nästa renoveringsprojekt ska vara, vilka maskiner jag måste ha osv. Att leva så är rikedom för mig.

Aldrig att jag byter bort mitt boende och den livskvalité min familj har mot en liten tvåa i någon obskyr förort bara för att den är "billigare" och ger mig möjlighet att samla pengar. Att leva så är är enligt mig fattigdom oavsett hur många miljoner jag vore god för.

Sen är ju givetvis ekonomi viktigt, det sticker jag inte under stol med. Men för mig räcker det med att veta att jag utan problem kan skaka fram de pengar som behövs för renoveringar och underhåll utan att behöva låna en spänn. Att något händer som gör mig tvungen att hosta upp en miljon i brådrasket ser jag som föga troligt.

Något som skrämmer mig rejält är när man läser på familjelivs forum och ekonomifrågorna som ställs där. Riktigt glad blir man över sin situation när man ser någon frånskild 3-4-barnsmorsa som lever på soc och ställer frågan den 22:a hur mycket andra har kvar av barnbidraget och i princip varenda en som svarar har redan gjort av med pengarna och har inga innan lön/bidrag.

Själv har jag ingen som helst koll på om o när barnbidragen trillar in.Vi är ändå inga multiinkomsttagare men barnbidraget klarar vi oss gott utan. Räkningshögen i slutet på månaden tar min bankfru hand om och säger sen att si o så mycket tar hon från mig och jag har ingen susning om det stämmer eller inte. Det känns bra att inte ha ångest över sånt.

Kanske min fru tokblåser mig på flera tusen i månaden och förvaltar dem för egen räkning tills den dag hon tar miljonerna det blivit och sticker till Karibien med en ung latinosnubbe.....Vem vet?
 
A
Usch, ibland känner jag mig så tråkig... Jag har ärligt känt mig rik ett antal gånger de senaste åren.

Jag kände mig rik när jag kände att jag hade råd att ta privata sjukvårdsförsäkringar åt mig och min fru så att om vi blir sjuka så slipper vi sitta fast i de svenska vårdköerna.

Jag kände mig också rik när jag köpte mig ett par kedjesågsbyxor (skyddsbyxor) utan att fundera över om jag var tvungen att försaka något annat (roligare) för att köpa dem.

Rik kände jag mig också när jag på samma sätt tyckte mig ha råd att köpa nya kvalitetsdäck till bilen utan att de gamla var helt slut.

När jag köpte den bästa bilbarnstolen till sonen ny i affär kände jag mig också rik, återigen för att jag kunde köpa något nyttigt utan att känna att jag försakade något skojigare.

Lite konstigt egentligen när jag tänker efter, eftersom det borde vara tvärtom, dvs inte tveka att köpa det "nyttiga" men sen känna mig rik när jag köper det där roliga...
 
Redigerat av moderator:
jeppeknaster skrev:
"Nu är vi ju där igen.. Hur vet vi att börsen kommer att stiga i framtiden?"

Ingen vet men hoppas kan man ju alltid. Samma sak är det ju med fastigheter, hur vet man att huspriserna stiger i framtiden?
Idag skickar folk in miljoner i sina fastigheter utan att veta (helt säkert)om de kommer att öka i värde. Hade ingen trott att deras fastigheter skulle bli mer värd i framtiden så är det nog väldigt många hus som aldrig blivit byggda.
Varför måste villan stiga i värde??.. det är ju så man blir gråhårig när man hör hur folk resonerar.

Det är ju en viss skillnad på att köpa sig ett boende eller spekulera i aktier. Stiger villan i värde är det så klart bra men gör den inte det så spelar inte det nån större roll. Huvudsaken är att man har råd att betala räntor och framförallt amortera. Betala på lånen är det bästa man kan göra för sin ekonomi på sikt. En del väljer att spara mer i fonder och betala mindre i amortering. Det enda som är säkert är att lånet blir mindre om man amorterar . Att fonderna går upp är då inte säkert
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.